ricebridge ricebridge skrev:
Jag ödslar inte tid på en kanal som själv säger att den har som uppgift att sprida desinformation, där en av de vanligaste gästerna är öppen rasist, och där en annan har kanalen som plattform för ”klimatskepsis”. Varför gör du det? Tror du att det finns några ”sanningar” på en sådan kanal?
Nu är det ju faktiskt DU som sprider desinformation. Swebbtv har aldrig påstått att de har som uppgift att sprida desinformation. Men SVT:s vänsterpropaganda sväljer du förstås med hull och hår. Där är det minsann ingen desinformation...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Sir Duke skrev:
Men är DU säker på att ungen är mogen och klarar fordonet och omgivningen och planering och riskbedömning och riskhantering? Om ja, hur kan du veta det? Om man skriker "anmäl absolut inte, klart ungen ska leka, den klarar det" så måste man ju ha någon insyn, inte bara personliga åsikter.
Du läste tydligen lite slarvigt

Jag citerar därför min favoritskribent.

Hur det är i just detta fall, vet vi intet.

Staffan
 
  • Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Cruzze Cruzze skrev:
Nu vet jag att du alltid vill göra en grej av att vilja missförstå.
Missförstå?

Jag rättade till ditt missförstånd. Rallysträckor är inte inhägnade. Det var allt.

Staffan
 
  • Gilla
Richard Beiron och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är väl helt relevant.
De visar att vissa relativt små barn, mycket väl kan handskas med maskiner på ett kontrollerat sätt, trots deras ringa ålder.
Att vissa skribenter inte förstår att mognadsgraden varierar högs väsentligt beroende på anlag och uppfostran. Därför blir de "provocerade" och häver ut sig personligt tyckande som om det vore en naturlag. Hur det är i just detta fall, vet vi intet.

Staffan
För att balansera ytterligare, förstår att det var det du ville:
Det finns gott om klipp, erfarenheter,
olyckor och forskning som visar att barn INTE kan handskas med maskiner på ett kontrollerat sätt, PÅ GRUND AV sin ringa ålder.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nu har det passerats 300 inlägg utan att jag sett att något ingripande har gjorts av TS. Grabben har kanske slutat gräva och kör lådbil istället (förhoppningsvis har han en hög flagga så att inte mjölkbilen backar över honom), men annars så tänkte jag att vi kunde försöka komma fram till någon form av konsensus, eller?
Alla är verkar vara överens om att ingen, oavsett ålder (oaktat även ålder på förare) ska uppehålla sig inom maskinens arbetsområde.

Nu försöker jag mig på en liten trevare, men vore det inte bra om TS går de där metrarna till grävmaskinen och bara kollar in om föräldrarna finns där? Väl där kan han ju observera och välja väg för åtgärd beroende på den riskbedömning han gör. Han kan ju ingripa och avbryta verksamheten (social kontroll) och berätta varför han gör det för både barn och föräldrar, eller så är det någon mildare åtgärd ner till ingen åtgärd. Om han avbryter med barnens bästa för ögonen och beskriver det för föräldrarna så bör de flesta föräldrar (oavsett om de tycker lika eller ej) uppskatta en utomståendes omsorg om ens barn, så det borde ju knappast uppstå någon osämja.

Vad säger ni om lösningen, men framförallt, TS, är du ok med det? Är det ok Med övriga eller ska argumenten för ANMÄL respekt. SKÖT DIG SJÄLV fortgå? Personligen tycker jag att det värsta som sker är att något händer medan vi bjäbbar om hur, det blir ju snarast politiskt, dvs väldigt lite verkstad. Frågor om barn engagerar vilket givetvis är bra, men ibland blir omsorgsfrågan viktigare än resultatet och det viktigaste här måste vara liv! Finns det risk för liv och lem så ingrip!
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Jaja, Karl XII dödade björnar med morakniv när han var 10, men det är ändå inget man skulle rekommendera barn att göra idag.

Tiden går framåt. Låt även förnuftet göra det.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är väl helt relevant.
De visar att vissa relativt små barn, mycket väl kan handskas med maskiner på ett kontrollerat sätt, trots deras ringa ålder.
Att vissa skribenter inte förstår att mognadsgraden varierar högs väsentligt beroende på anlag och uppfostran. Därför blir de "provocerade" och häver ut sig personligt tyckande som om det vore en naturlag. Hur det är i just detta fall, vet vi intet.

Staffan
Det är inte relevant för det är inte jämförbart. En gokartbana eller en avlyst slinga för en rallybil är helt kontrollerade miljöer och dessutom med ett väldigt tydligt fokus och en uppgift. Det är ingen lek där man gör lite som man vill. Det är dessutom väldigt övervakat av myndiga personer.

Att köra runt med en stor grävmaskin lite som man vill är något helt annat dessutom på en plats dit andra har tillträde (även om det är på egen mark).
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte relevant för det är inte jämförbart. En gokartbana eller en avlyst slinga för en rallybil är helt kontrollerade miljöer och dessutom med ett väldigt tydligt fokus och en uppgift. Det är ingen lek där man gör lite som man vill. Det är dessutom väldigt övervakat av myndiga personer.

Att köra runt med en stor grävmaskin lite som man vill är något helt annat dessutom på en plats dit andra har tillträde (även om det är på egen mark).
" en avlyst slinga för en rallybil är helt kontrollerade miljöer "

De lokala rallytävlingar jag sett är vanliga vägar, snitslade och varningsflaggor men stor del av vägpartierna är INTE med staket, eller övervakade överhuvudtaget. Visst, snitslar finns vid farliga partier för att styra publikflödet.

Kan säkert vara annorlunda på andra ställen
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag måste bara skriva att det är sällan en anmälan till socialtjänsten leder till ett omhändertagande. Ingen vill placera barn i familjehem, man försöker allt annat först. Är föräldrarna för övrigt vettiga så är det inget problem. Men kanske är polisen ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
" en avlyst slinga för en rallybil är helt kontrollerade miljöer "

De lokala rallytävlingar jag sett är vanliga vägar, snitslade och varningsflaggor men stor del av vägpartierna är INTE med staket, eller övervakade överhuvudtaget. Visst, snitslar finns vid farliga partier för att styra publikflödet.

Kan säkert vara annorlunda på andra ställen
När man är åtta år så tävlar man inte i rally och det lär inte vara någon större publik på plats heller, eller hur?
 
Staffans2000
ricebridge ricebridge skrev:
Swebbtv? Högerextrem propagandakanal.
Nu har jag lyssnat på Swebbtvlänken om socialens makt. Ingen rolig lyssning, men lärorik. En högervinkling märks tydligt, men om inte den intervjuade ljuger rakt av borde vaningsklockor ljuda högt i var en som gastar "anmäl".

ricebridge! Lyssa du också. För det är som svt, fast tvärs om. Den en drar åt höger och den andra åt vänster.

Staffan
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag måste bara skriva att det är sällan en anmälan till socialtjänsten leder till ett omhändertagande. Ingen vill placera barn i familjehem, man försöker allt annat först. Är föräldrarna för övrigt vettiga så är det inget problem. Men kanske är polisen ett bättre alternativ.
Det är sällan polisen dömer oskyldiga till fängelse.
Det händer mer ofta att Socialtjänsten felaktigt tar barn från föräldrar.

Det är ett sjukt system baserat på tyckande och känslor - tro inget annat.

Jag hade ett samtal om vardaglig sak man gör hemma hela tiden - detta är inspelat.
Soc : "du kommer inte klara det här, erkänn"
Jag . "joda, det kommer gå bra"
...

Soc : "men det går inte, det är för mycket, erkänn det"
jag: "inga problem, jag har redan.... det kommer gå bra."
...

Soc : "erkänn bara, så kan du få hjälp"
Jag skrattar till och ler, det hela var så sjukt - de ville trycka ned mig
Soc: "se, du bryter ihop nu"

Deras mål verkade vara få mig att bryta ihop - hur kunde annars vilja tolka ett skratt på det sättet?
Diskussionen hade fler knäppa inslag, inmixat mellan det ovan, där målet var att trycka mitt självförtroende.
Var mer av dessa "erkänn" med.

Jag klarade av det jag sagt jag skulle göra. Inga problem.
Vet inte om andra svaga personer hade klarat av deras skitsnack. Faktiskt.

Jag vet ett annan familj vars pappa reagerade, blev arg över nåt liknande.
Hans reaktion är nu med alla rapporter, och beskrivningar där det står att pappan har ett argt beteende finns noterat.
En fullkomligt normal reaktion mot lögner och falskspel.

Som sagt - om ni inte förstått det, ta inspelningar på alla samtal med socialtjänsten. Direkt.
Jag hade dolda inspelningar, så de snackade på hur mycket som helst.

Sen nästa möte, när jag kollat fakta och ifrågasatte vad de sagt mötet innan, så var deras svar ALLTID.
"det har vi inte sagt"...
Blev aldrig, en diskussion, eller förklaring vad de eg menade - bara direkt att de inte sagt det alls.
Lögner. Hela tiden.

Avslöjade att jag hade spelat in allt efteråt, i förhoppningen att de skulle inse nåt fel, och kanske be om ursäkt eller nåt.
"vi visste att du spelade in" var deras svar. De vägrade stå för nåt fel, eller misstag - deras försvar var i praktiken att allt var medvetet... Ridå.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag måste bara skriva att det är sällan en anmälan till socialtjänsten leder till ett omhändertagande. Ingen vill placera barn i familjehem, man försöker allt annat först. Är föräldrarna för övrigt vettiga så är det inget problem. Men kanske är polisen ett bättre alternativ.
Ja, och kanske bästa alternativet kanske att bara prata med grannen..
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag lyssnat på Swebbtvlänken om socialens makt. Ingen rolig lyssning, men lärorik. En högervinkling märks tydligt, men om inte den intervjuade ljuger rakt av borde vaningsklockor ljuda högt i var en som gastar "anmäl".

ricebridge! Lyssa du också. För det är som svt, fast tvärs om. Den en drar åt höger och den andra åt vänster.

Staffan
Om du inte ser skillnad mellan högerextrema propagandamedia och etablerade media så är jag rädd att den här diskussionen blir meningslös. Sen var det ju inte SVT vi diskuterade utan Swebbtv. Och den är — återigen — en högerextrem propagandakanal. Med en agenda i syfte att bilda opinion. Därför är den inte trovärdig.
 
  • Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
ricebridge ricebridge skrev:
Om du inte ser skillnad mellan högerextrema propagandamedia och etablerade media så är jag rädd att den här diskussionen blir meningslös. Sen var det ju inte SVT vi diskuterade utan Swebbtv. Och den är — återigen — en högerextrem propagandakanal. Med en agenda i syfte att bilda opinion. Därför är den inte trovärdig.
Så därför är allt som sägs lögn och förbannad dikt?
Så etablerade medier är altid neutrala?
Så man kan inte jämföra olika medier med varandra? Jag skrev att en tydlig högervinkling var uppenbar. Eller var den det?
Så, har du sett den länkade videon, eller är kanske clairvoyant?

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.