Totte_S
Har gjort rent spolarmar och silar och kört med citronsyra och program med högsta temp. Sköljmedel finns.
Trots detta så finns det lite rester kvar på disken, dessutom är tabletten Inte helt upplöst. Har provat köra med tabletten liggande i öppet fack för jag trodde den öppnade facket sent, men den diskar dåligt ändå.
Har haft maskinen i några år och kört samma program och diskmedel utan problem. Den verkar värma som den ska, det är rejält varmt vid programslut.

Det känns som att det borde vara något med vattnet som Krånglar. För lite vatten eller för dåligt tryck.

Hur felsöker jag vidare?
Stängd diskmaskin av märket Bosch med kontrollpanel och programmärkningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Finns avhärdare med salt i maskinen? Är den isf påfylld?
 
Totte_S
Har mycket mjukt vatten, aldrig använt salt tidigare.
 
A
Skit i spolarmarna och eller silarna
Defekt spolarmsväxlare
Defekt pump
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Du har inte börjat ställa något på fel plats, som hindrar spolarmen från att snurra, eller något som hindrar tabletten från att ramla ur doseraren?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Totte_S
electroluxaren skrev:
Skit i spolarmarna och eller silarna
Defekt spolarmsväxlare
Defekt pump
Ok, tack för tips. Verkar troligt med spolarmsväxlaren eftersom det är märkbart skitigare uppe än nere.
Hittar inte reservdelen hos Bosch, kan den kallas något annat?
 
Jag skulle rekommendera att du bryter strömmen, tar bort vattnet, drar ut maskinen och skruvar bort den nedre och den vänstra(sett framifrån) sidan. Innanför denna sitter ett litet virrvarr med vattenledningar och fördelar som är rätt enkla att göra rent. Även avloppsröret från botten av maskinen behöver rengöras. Om du gör rent allt detta och sedan provar maskinen igen så bör ditt problem vara löst! Om maskinen inte kan suga upp tillräckligt med vatten för att spola så blir disken inte ren och detta hindras om rören är täta!
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Japp. Låter som en bra ide. Börjar där, måste ju ändå riva ner o kolla.
Som vanligt pajar dom ordentligt i samband med fest, hade 30 pers hemma på mat igår... :sweat:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Totte_S
Ja här sitter en massa diskmedelsrester och proppar igen.
Är knepet att hitta rätt anslutning och spola?
Baksidan av en diskmaskin med synliga diskmedelsrester och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Ja här sitter en massa diskmedelsrester och proppar igen.
Är knepet att hitta rätt anslutning och spola?
[bild]
Jag har för mig att jag spolade det mesta när jag tog lös den men det viktigaste stället är den grova slangen som kommer ut ur bottenavloppet under maskinen!
 
Totte_S
Nu har jag väl lyckats pajja den, lampan för vatten och spolglans blinkar bara jag sätter i kontakten och den svarar inte...
 
Har du satt ihop den på samma sätt som du har tagit isär den så borde det inte vara något större problem men det sitter en liten microbrytare under maskinen vars vipparm är upp-pallad på en liten bit tvättsvamp. När tvättsvampen blir blöt sjunker den ihop och maskinen registrerar ett läckage och slutar ta in vatten.
 
Totte_S
Har bara tagit bort sidostycket, backspolat avloppet, och lagt den på sidan för att se om det gick att komma pt underifrån.
Microbrytaren du nämner är väl den som brukar ge E15, nu verkar den ha flippat så jag har säker lycktats stänka vatten på nån elektronik
 
Vet inte vilken felkod microbrytaren genererar men det kan ju även vara så att den lilla biten tvättsvamp har ramlat bort när du tippade omkull den. Dessa grejer borde gå att se om du får lös plattan som sitter framme under luckan (om det går)
 
Totte_S
Får riva lite till. Ska bara diska lite mer för hand först :confused:
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.