Tack för alla svar!

Ska prata med Beijer imorgon, får se hur vi ska göra.

Som många har påpekat tycker vi också det är för mycket kvistar, som dessutom är väldigt mörka, i princip svarta. Många är väldigt stora, och de ser antingen torra eller ruttna ut.
Det är också otroligt många knagghål och sprickor.
Väldigt många är felkapade, eller i alla fall inte fasade på ena sidan som på bilden med ändträet.
Vi har plockat ut ett 50-tal som är rent felaktiga, av totalt 225 st.

Det är ju Beijer som kallar trallen för "premium" men vad det innebär exakt är lite svårt att tolka.

Någon som har bild på sin trall ur sortering G4-2 för jämförelse?

/Andreas
 
Jag ser nu att det är ett antal som har raka kanter och det har jag faktiskt aldrig varit med om, inte ens i Byggmax-sortimentet. De är ju absolut inte acceptabla.
 
  • Gilla
awald
  • Laddar…
G4-2 ska inte ha kantkvistar eller torra kvistar. Det motsvarar gamla IV-sortering. Det måste vara felsorterat. Använd inte försäljningsbegrepp som "premium". Det finns ingen definition på vad det står för.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
T
Finns det ens något som är premium trall?
Låter som ett säljtrick för att sälja samma trall dyrare.
I vilket fall så kommer den se likadan ut som all annan trall efter ett år med väta och torka.
Komposit är inte något bättre då det rör sig lika mycket och suger vatten som en svamp så det blir fläckigt.
 
  • Gilla
awald
  • Laddar…
Det finns trall av G4-1 kvalité. Sedan är det subjektivt hur man önskar att trallen ska se ut, träd (tall som används till tryckt) har grenar som inte kan trollas bort utan tillhör produktegenskaperna att det finns t.ex. olika inslag av diverse kvist Hur mycket som finns typ av kvist, etc, och dess placering avgör hur virket klassas.
 
  • Gilla
awald
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns trall av G4-1 kvalité. Sedan är det subjektivt hur man önskar att trallen ska se ut, träd (tall som används till tryckt) har grenar som inte kan trollas bort utan tillhör produktegenskaperna att det finns t.ex. olika inslag av diverse kvist Hur mycket som finns typ av kvist, etc, och dess placering avgör hur virket klassas.
Jo precis. Enligt det jag läst om sortering G4-2 kändes det inte riktigt som trallen uppfyllde de kriterierna.

Jag har nu bett om retur på Beijers trall och istället beställt Xlent trall från XL Bygg med sortering G4-1 och G4-2. Hoppas jag blir mer nöjd med detta.
 
P
Hur var den nya du beställde? Bättre lycka där? Beijer ska ju ha bra grejer påstås det så det där var ju en besvikelse.

Ska själva lägga trall snart och tycker det är ett helvete. Åkt runt och kollat när jag köpt annat tryckt virke och det är ju bara skit överallt. Stå och rota själv är ett helsicke på trånga brädgårdar och folk till förbannelse där varenda en bygger altan och ska lasta bilar och släp olagligt. Men att beställa hem... ja då kan det (bevisligen) bli va’skit som helst.
 
Är väl enkom plånboken som avgör. Köp kumaro eller bankirai om ni vill ha premium.
Åtta gånger så dyrt men kvistfritt.
Men alla blir gråa med tiden
Själv köper jag gärna Vanlig billig tryckad fura. Gör inget med det, det är bara jobbigt, grått blir det oavsett efter åren. Vill man ha det snyggt så får man slita med det där jäkla trädäcket. Förövrigt så har jag börja slipa mitt trädäck med en excenterslip, blir snyggt och skall nog få lite olja eller lasyr i är.
Det är byggt av ett gammalt torrt restparti 34x120 trall jag köpte.
 
P pathal skrev:
Hur var den nya du beställde? Bättre lycka där? Beijer ska ju ha bra grejer påstås det så det där var ju en besvikelse.

Ska själva lägga trall snart och tycker det är ett helvete. Åkt runt och kollat när jag köpt annat tryckt virke och det är ju bara skit överallt. Stå och rota själv är ett helsicke på trånga brädgårdar och folk till förbannelse där varenda en bygger altan och ska lasta bilar och släp olagligt. Men att beställa hem... ja då kan det (bevisligen) bli va’skit som helst.
Jag tycker den nya känns mycket bättre. Har hunnit lägga en hel del. Tyvärr har jag väl sorterat ut var fjärde bräda ungefär, men det är bättre än att inte kunna använda något! Får åka in och byta till några jag plockar ut själv.

Nylagt trätrall på en uteplats med två stolar i hörnet och växter i krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigbyggd träterrass med oanvända brädor sorterade vid en husfasad med möblerat uteområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Så det som är lagt nu ska vara premium?
Ser ärligt ingen skillnad i detta och det som jag handlar på Byggmax hemma eller hos lokala bygghandlaren närheten av fritidshuset.
 
Idag är väl premium samma som tidigare vanlig standard. Vad som hänt är att billigare enklare virke kommit ut på marknaden t ex hos Byggmax (självklart för att det efterfrågas). Andra bygghandlare t ex Beijer och XL vill då markera att de har kvar den gamla standarden och kallar det premium (G4-2). Håller med om att det blir missvisande.
 
  • Gilla
awald
  • Laddar…
Fast det jag köper på Byggmax tycker jag inte alls håller så låg kvalitet så som ibland påstås.
Jag var nyss på lokala Byggmax och köpte trall, behövde knappt ens sålla alls.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det jag köper på Byggmax tycker jag inte alls håller så låg kvalitet så som ibland påstås.
Jag var nyss på lokala Byggmax och köpte trall, behövde knappt ens sålla alls.
Har du tur så hittar du lika bra virke hos Byggmax men genomsnittet är oftast sämre!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du tur så hittar du lika bra virke hos Byggmax men genomsnittet är oftast sämre!
Har du något belägg för detta mer än anekdoter?
För anekdoter är det enda detta blir annars...
 
Jag är rätt säker på att Byggmax har olika leverantörer i olika delar av landet på vissa produkter. Så det är inte säkert att man kan jämföra Byggmax med Byggmax ens.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.