Håller med. Klipparen ska helst stå vid den största ytan. Då blir det minst trafik längs guidekabeln om inte annat.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Grön prick.
Jag lovar, det fanns ett inlägg här som både jag och @etompau svarade på. Den gröna pricken var inte den lilla gröna älvan som kommer av för mycket absint. Tror jag...
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Hej.
Ny is roboträsket så lite tips eftersökes.Fick hem en sileno smart 500 igår.Var placeras laddaren bäst:vid den gula eller gröna pricken,tillhörande guidekabeln?
Lekstugan kanske utelämnas hellt vid blå linje.Passaget i övre högra hörnet är stenlagd,breden på den ska inte vara problem.Bifogar bild.Gungan,ska jag lägga beggränsningskabel runt den?Kanske räcker det med något som gör att robon inte kan gå in under trappan upp. Stenlagt passage i en trädgård med gräsmatta, nära ett mörkgrått staket och husvägg, fråga om robotgräsklippers kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med stenplattor och gräsmatta, slingrande vattenslang nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gräsmatta och stenlagt passagedel, trästaket och rör vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gräsmatta, stenplattor och trädgårdsland med inlägg i diskussion om placering av robotgräsklipparladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gräsmatta, rutschkana, två gungor och ett däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av en trädgård med markerad robotgräsklippares gränser och frågetecken vid laddstationens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
 
F frav skrev:
Har Gardena dragit tillbaka GDS uppdateringen?

[länk]
" Det finns inga aktuella uppdateringar för tillfället. "


Den har nog skapat en hel del garantiarbete p.g.a. failade updates. Inte helt stabil uppdateringsprocess. Jag har i.v.f. haft tur och lyckats med uppdateringarna till både 20.22 samt 20.25.

Håller med. Dom har säkert drunknat i kundsamtal/klagomål från kunder som har misslyckats med uppdateringen.
Nytt område för Hq/Gardena med FW-uppdateringar mm. Dom är vana med gräsklippare och bevattning, nu krävs det ny kompetens för att hantera kunderna.
 
Jaha. Då har jag installerat min Gardena Smart Sileno Life 750.

Jag har satt fast begränsningskabeln med märlorna som medföljde. Tyvärr äter klipparen upp begränsningskablen hela tiden. Fyra brott redan, så reservlagningsdelarna är slut nu

Jag antar att det kanske är bättre att försöka gräva ner kabeln, för nu så ligger den så ytligt så att klipparen lyckas klippa sönder den hela tiden.

Hur mycket kan man laga kabeln? Vad ska jag göra? Köpa mer skarvdon? Köpa ny begränsningskabel? Gräva ner kabeln?
 
S slugger75 skrev:
Jaha. Då har jag installerat min Gardena Smart Sileno Life 750.

Jag har satt fast begränsningskabeln med märlorna som medföljde. Tyvärr äter klipparen upp begränsningskablen hela tiden. Fyra brott redan, så reservlagningsdelarna är slut nu

Jag antar att det kanske är bättre att försöka gräva ner kabeln, för nu så ligger den så ytligt så att klipparen lyckas klippa sönder den hela tiden.

Hur mycket kan man laga kabeln? Vad ska jag göra? Köpa mer skarvdon? Köpa ny begränsningskabel? Gräva ner kabeln?
Märkligt, någon skrev ju tidigare om detta men har själ aldrig lyckats!
På min biyta där gräset inte växer så bra ligger den på sina ställen fortfarande väl synlig och lite i vågor och klipparen har aldrig lyckats klippa sönder den.
Klipper oftast på inställning nr: 5 men provat på 3an utan att ha sönder begränsningskabeln!

/John
 
Jag kör den på högsta klipphöjd.
 
S slugger75 skrev:
Jag kör den på högsta klipphöjd.

Ta några bilder där klipparen har skadat kabeln. Något måste vara fel i läggningen av kabeln som gör att den höjer sig över gräsnivån. Kabeln ska ligga dikt an mot grässvålen, är det ojämn mark får fler märlor användas för att hålla kabeln nere.
 
Jag gissar på något av följande:
  1. Gräset har varit för högt vid tråddragning så att tråden kommit för långt från marken.
  2. Märlor har satts på toppar och åsar istället för i gropar och dalar.

Undviker man de två sakerna har jag svårt att se att klipparen skulle äta tråd på det viset.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Hej.
Ny is roboträsket så lite tips eftersökes.Fick hem en sileno smart 500 igår.Var placeras laddaren bäst:vid den gula eller gröna pricken,tillhörande guidekabeln?
Lekstugan kanske utelämnas hellt vid blå linje.Passaget i övre högra hörnet är stenlagd,breden på den ska inte vara problem.Bifogar bild.Gungan,ska jag lägga beggränsningskabel runt den?Kanske räcker det med något som gör att robon inte kan gå in under trappan upp.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Mvh
Klipparen ska starta där störst yta att klippa finnes, dvs, vid din gröna punkt.
Stenbelaggda passagen kan man lösa olika. Antingen gå över eller göra en passage utanför. Vill man snygga till det så kan man addera lite plattor.
Vi har gunga som vi ej har begränsat av många olika anledningar såsom den kanske flyttas eller rivs. I ditt fall skulle jag nog lösa så att roboten inte kilas fast genom att skapa vinkelräta skydd. Alternativet är som sagt att begränsa genom att göra en ö av gungställningen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar på något av följande:
  1. Gräset har varit för högt vid tråddragning så att tråden kommit för långt från marken.
  2. Märlor har satts på toppar och åsar istället för i gropar och dalar.

Undviker man de två sakerna har jag svårt att se att klipparen skulle äta tråd på det viset.
Tack, ni hade rätt. Nu har jag dragit om kabeln, satt ner fler märlor, grävt ner kabeln på sina ställen, samt ändrat i inställningarna så att klipparen inte ska köra över kabeln lika långt.

Verkar fungera nu!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
B Elgasen skrev:
Jag har en Gardena Smart Sileno City 500 som ibland har problem att hitta hela vägen hem till sin laddstation. Initialt hittar den alltid guidekabeln men under resans gång så tappar den ibland kontakten med guidekabeln på en slumpmässig plats. Detta resulterar i att klipparen börjar leta efter guidekabeln på nytt och ibland tar batteriet slut innan den lyckas ta sig hela vägen hem. Vägen tillbaka till laddstationen är plan och okomplicerad. Någon som råkat ut för något liknande eller har en lösning på mitt problem?
Min City följer också guidekabeln en sträcka på väg hem för att ladda, sedan viker den av åt vänster helt random, kör på vänstersidan ett par meter, sedan åter till guiden igen. Vad jag har förstått så är det för att inte rulla i samma spår i korridoren på väg hem. Men hinner batteriet ta slut innan hemkomst så är det ju något fel. Eller så är batteriet gammalt?
 
Finns funktionen: "Undvik krock med hus" på Sileno 1000? Har letat i menyn men inte hittat det. Gäller ett originalhus.

MVH
Gustav
 
Jag har en ingång under altanen där min går in. Dock krockar den med väggen om och om igen innan den hittar rätt. Då blir gräset utanför rejält slitet. Jag har nu lagt hönsnät utanför men funderar på om jag ska dra begränsningskabeln "annorlunda". Typ som en gång in? Den går ju ofta vid sidan av guidekabeln och kommer då snett in.

Hur har ni andra som har den under altanen lagt begränsningskabeln på sidorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.