Om ni funderar på glasräcke kan jag rekommendera rustas, väldigt smidigt att sätta upp.
 
  • Ett glasräcke runt en träveranda med ett bubbelbad, grön trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjd träterrass med ofärdigt glasräcke, blomkrukor och en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svedis
  • Laddar…
Rustas 6 mm härdat är väl egentligen inte OK som räcke på högre höjder? Nu gör man ju som man vill, men kan vara bra att veta för det lite räddhågsna :)
 
G gusvo085 skrev:
Rustas 6 mm härdat är väl egentligen inte OK som räcke på högre höjder? Nu gör man ju som man vill, men kan vara bra att veta för det lite räddhågsna :)
Stämmer, 1m över mark enligt rusta :)
 
Nybyggd trätrall och balkong på pelare vid vit husfasad med byggmaterial under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalfholm och 2 till
  • Laddar…
G gertgert skrev:
[bild]
Snyggt räcke.

Men uppfyller det övre räcket verkligen kraven på höjd iom höjden på balkongen? Det ser ut som ett 90cm räcke, men vid en höjd på mer än 3m (golv till golv) så måste man ha 110cm. Ett tips bara...

Edit: Denna tråd antyder att 110cm kan behövas även på den nedre altanen (kolla med din kommun):
- https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-raecken.170011/
 
Redigerat:
Ja
 
G gertgert skrev:
[bild]
Hej, snyggt altanräcke, vad använde ni för dimensioner till räcket?
Andreas
 
Kalfholm Kalfholm skrev:
Hej, snyggt altanräcke, vad använde ni för dimensioner till räcket?
Andreas
Tack! Jag köpte det färdigt på nätet. Försöker hitta sidan men går inte så bra. Stolparna är 90x90. Ska leta upp fakturan så skriver jag snart igen:)
 
Så här ser vårt staket ut. Stolparna ska målas vita i år, 4 år efter staketet byggdes.
 
  • Vitt trästaket med vertikala spjälor på en trädäck med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket med vita vertikala spjälor och naturfärgade stolpar på en terrass med utsikt över havet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
jp200 och 3 till
  • Laddar…
Räcke med liggande genomgående ribbor (genombrutna stolpar) på Pergoladelen av den altan jag konstruerade /byggde åt min dotter&svärson:

Altanräcke med horisontella ribbor och pergola i vitt mot en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
doublepeak och 1 till
  • Laddar…
T TommyQ skrev:
Så här ser vårt staket ut. Stolparna ska målas vita i år, 4 år efter staketet byggdes.
Undrar lite hur det är konstruerat och vilka mått du har på överliggaren, det som sitter under överliggaren och stolparna? Jag har tänkt bygga likadant men har lite problem med att få ihop måtten med det som finns i bygghandeln .
 
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Undrar lite hur det är konstruerat och vilka mått du har på överliggaren, det som sitter under överliggaren och stolparna? Jag har tänkt bygga likadant men har lite problem med att få ihop måtten med det som finns i bygghandeln .
överliggaren och underliggaren är beställda från altanbygge.nu. Under överliggaren har jag en standard 45x70. Över underliggaren har jag en standard 28x70 (vilken egentligen är onödig). Ribborna är standard 45x45.
 
  • Älska
Fruberlundslantliv
  • Laddar…
Har tyvärr inga bilder på när allt var helt färdigt med överliggare och allt när det var nytt. Men lika vitt och snyggt idag fyra år senare. Byggt i sektioner som går att demontera med 6st skruv, ej impregnerat virke (förutom stolparna då). Idag är det överliggare och en täckbräda på fram/baksida av varje stolpe.
kan ta en bild när det är ljust om så önskas. Blev väldig nöjd faktiskt. Vit trästaketsektion på altan med matbord och stolar i bakgrunden, ej helt färdigbyggt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat trästaket med horisontella bräder på en terrass, fotograferat på natten med belysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit staket sektion byggd i trä vid en altan, fotograferad på natten, står intakt fyra år senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Person i trädgård med hink nära ett tomt spabad, fötter i förgrunden på trätrall med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.