R
matand52 matand52 skrev:
Det är en fråga om balans. Nu måste du styra och övervaka den själv, för dyra pengar istället för att låta naturen sköta allt. Ditt val förstås. Fanns inga avfuktare för i tiden, det fungerade ändå.
Om nu det funkade så bra, varför kallas det riskkonstruktion och man inte bygger krypgrunder på samma sätt längre?

Styra och övervaka? Jag går ner en gång om året och byter batteri i sändarna samt filter på avfuktaren.
Det är det enda jag gör...

Dyra pengar? 4000kr för avfuktaren sen lite el på det. Dock går nog det jämt ut då golvet inte är kallt längre på vintern som det var med öppna ventiler.

Dyra pengar kan vi snacka om när man behåller en riskkonstruktion och får riva upp hela grunden pga mögel m.m.

Du gör som du vill men för 4000kr har jag sovit gott i 5 år och slipper oroa mig för mögel och samt frysa om fötterna på vintern.
 
matand52 matand52 skrev:
Tvärtom, fritt blås i krypgrunden för att slippa mögel.
Förr i tiden fanns inte dagens kalla krypgrunder. Då var det torpargrunder som hölls någorlunda varma av varm murstock och dåligt isolerat bjälklag.
Du kan inte ge råd som gäller för en konstruktion och hävda att dom gäller för en annan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Milkshaken Milkshaken skrev:
Jag har en tillbyggnad på kåken som ligger över ett berg, ja berget syns i ena änden, sen ligger det grus i övriga marken..
Krypgrunden är på ca 20 kvm . När vi flyttade in så mättes det, det var skapliga värden, trots högsommarvärden när det besiktades.

Självklart sa killen (Inte Anticimex, men ett konkurrerande) att ja för att vara på säkra sidan så bör ni montera in en avfuktare, den drar bara ström för ca 150-200kr om året....
Nej sa jag, jag vill nog att vi bor in oss först, men kan vi utföra några åtgärder sålänge?
Ja det sitter ju 10 !!!! st ventiler sätt för dom, ta bort allt organiskt på marken, (Byggvirke, spån , 1 st blöja! :) mm mm..)
Och helst lägg på ett lager med lecakulor över plasten. Då värms marken upp lite och släpper inte igenom nån kall fukt underifrån..

Jag har inte kommit sålångt som med plast och leca, men jag satte för alla ventiler utom 2 st. Den ena satt jag i en skruvtallrik i, och den andra satte jag i en Solarventi som blåser in varm torr luft, så fort solen visar sig det minsta...
Tänkte att jag skulle köpa en fuktmätare snart, men inte kommit till skott, grunden verkar dock i mycket bra skick, t.o.m bättre än då vi fick det besiktat...
men som sagt, verkar är en sak, fakta genom en mätare en annan..
Varm "torr" luft? Varm luft är inte torr. Tvärt om.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
matand52 matand52 skrev:
Det är en fråga om balans. Nu måste du styra och övervaka den själv, för dyra pengar istället för att låta naturen sköta allt. Ditt val förstås. Fanns inga avfuktare för i tiden, det fungerade ändå.
Fast "förr" så eldade man i spisen 7 dagar i veckan, året om. För att laga mat. Då blev krypgrunden varmare. Därmed släppte inte ventilationsluften ifrån sig vattnet.
 
R rollo skrev:
Hur mycket fukt som luften kan hålla bestäms av temperaturen - varm luft kan hålla mer fukt, kall luft mindre. Hygrometern mäter hur mättad luften är på fukt. man kan istället räkna ut den absoluta fuktigheten som visar hur många gram H2O som luften innehåller. 78% vid 12.9 grader motsvarar 7.32 g H2O/kg luft och 45% vid 25.4 motsvarar 9.21 g H2O per kg luft. Dvs luften i huset innehåller mer fukt men pga att den är varmare är den relativa fuktigheten lägre. Fuktigheten i krypgrunden bestäms av fukten i uteluften och ev fukttillskott från marken. Dina siffror talar inte för något större fukttillskott från marken.
Det anses att mikrobiell tillväxt ökar vid RF>70%, dvs i princip ligger din RF över denna nivå. Nu är det så att sannolikt upp emot 100% av sveriges krypgrunder ligger >70% RF på sommaren. Om du frågar Anticimex kommer de att råda dig att köpa deras avfuktare för 30.000 kr. men du kan kolla runt lite på diskussionerna som vi haft om detta, och min övertygelse är att de flesta kan klara sitt avfuktningsbehov med en enkel kompressoravfuktare som man kan köpa för ca 2000 kr. Om man kör med aktiv avfuktning är det en fördel att minska ventilationen av krypgrunden, dvs täta alla ventiler.
Hoppas detta ger lite information. Bifogar ett diagram som visar risken för mögeltillväxt i relation till RF o temperatur
Det folk inte tänker på när de köper hus med felbyggda krypgrunder är att när ventilationssystemet sätts på så sugs mark/grundluft upp i husen. Det bästa du kan göra är att köpa en tät undertryckssatt krypgrund, helt typgodkänd så är du helt säker.
 
  • Gilla
Sfbgeneral och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr säljs inte såna över disk till befintliga hus.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Lite gammal tråd men..

För nåt halvår sedan pajade min avfuktare i grunden, jag lagade den och satte dit en mätare för att hålla koll.

Sen dess har fuktigheten legat på i princip spik 65%, vilket jag antar att beror på att hygrostaten är inställd på detta i grunden (egentligen står den på 75% men jag råkade sabba kalibreringen på den av misstag)

MEN, de senaste varma veckorna har det krupit upp och legat på ca 73-76%, idag krånglade jag mej ner i grunden för att se om allt verkade ok, och kunde konstatera att avfuktaren blåste ut luft, skivan inuti roterade och filtret var inte igensatt. testade även att skruva upp hygrostaten och den stannade.

Den går alltså fullt hela tiden och orkar inte hålla ner fukten mer än till ca 75%. detta vid 14 grader.


Ska man oroa sej ? eller är det bara så att det blir fuktigt på sommaren ?

Det kändes inte fuktigt och man såg ingen fukt under plasten heller. Uppe i huset är det 12% fukt, fast ca 23 grader då.


Kan tillägga att förra ägarna fick fuktproblem i grunden på 90-talet, och då byggdes den om från självdrag till tätad och forcerad avfuktning, förutom att man tätade alla ventiler så grävde man ur, la singel i hela grunden och la sen plast ovanpå det. ..När jag köpte huset besiktigades grunden och fick bra betyg av besiktningsmannen.
 
Jag hAr över 80% nu men inte några problem på 50 år!
 
Jonatan79: Är det med självdrag eller forcerat ?
 
Jag har närmare 85% nu i Huddinge o bara en trygghetsvakt och drygt 17 grader i grunden. Får lite vitmögel på lokala delar men fuktkvoten i trossbotten/träet har alltid varit under 17%. Så jag har inte gjort något mer än så. För 1,5 år sedan tvättade jag bort vitmöglet för att se om det blir någon kraftig återväxt.
 
Redigerat:
Med ventiler i yttervägg (självdrag?) och med träbjälklag. Delvis berggrund resten grus/jord. Ca 14 gr nu.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hAr över 80% nu men inte några problem på 50 år!
Det brukar heta så. 80% av allt mögel syns inte för blotta ögat. Har du frånluft stiger luft som du inte vill ha upp i huset.
 
apotekarnes
GlennB GlennB skrev:
Lite gammal tråd men..

För nåt halvår sedan pajade min avfuktare i grunden, jag lagade den och satte dit en mätare för att hålla koll.

Sen dess har fuktigheten legat på i princip spik 65%, vilket jag antar att beror på att hygrostaten är inställd på detta i grunden (egentligen står den på 75% men jag råkade sabba kalibreringen på den av misstag)

MEN, de senaste varma veckorna har det krupit upp och legat på ca 73-76%, idag krånglade jag mej ner i grunden för att se om allt verkade ok, och kunde konstatera att avfuktaren blåste ut luft, skivan inuti roterade och filtret var inte igensatt. testade även att skruva upp hygrostaten och den stannade.

Den går alltså fullt hela tiden och orkar inte hålla ner fukten mer än till ca 75%. detta vid 14 grader.


Ska man oroa sej ? eller är det bara så att det blir fuktigt på sommaren ?

Det kändes inte fuktigt och man såg ingen fukt under plasten heller. Uppe i huset är det 12% fukt, fast ca 23 grader då.


Kan tillägga att förra ägarna fick fuktproblem i grunden på 90-talet, och då byggdes den om från självdrag till tätad och forcerad avfuktning, förutom att man tätade alla ventiler så grävde man ur, la singel i hela grunden och la sen plast ovanpå det. ..När jag köpte huset besiktigades grunden och fick bra betyg av besiktningsmannen.
Jag antar att du har en sorptionsavfuktare. Har du kollat att värmeelementet fungerar som det ska? Om det är paj kommer inte sorptionsblocket att kunna lämna ifrån sig fukten på den ”varma” sidan. Jag har en avfuktare på vinden (visserligen med spjäll istället för roterande block) där ett element var tradigt. Detta gjorde att maskinen gick nästan hela tiden utan att fukten sjönk.
 
  • Gilla
vhases
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag antar att du har en sorptionsavfuktare. Har du kollat att värmeelementet fungerar som det ska? Om det är paj kommer inte sorptionsblocket att kunna lämna ifrån sig fukten på den ”varma” sidan. Jag har en avfuktare på vinden (visserligen med spjäll istället för roterande block) där ett element var tradigt. Detta gjorde att maskinen gick nästan hela tiden utan att fukten sjönk.
Ja det är en sorptionsavfuktare, och luften som kommer ur den är varm iaf, dock känns den inte speciellt fuktig men det brukar den nog inte göra heller.

Hmm, möjligen skulle ju problemet kunna vara ett element om det finns två.. faktum är att jag tänkte på att "brukar inte amperemätaren stå högre än så ?".. meckigt att kolla upp det dock. inte helt lättmeckad apparat, jag har ju redan bytt motorn till trumman nu i våras.
 
apotekarnes
Min hade två element varav ett var trasigt, men det säger ju inget om hur din ser ut.

jag har en avfuktare utan roterande trumma. Istället sitter ett tidsstyrt pjäll, som antingen återcirkulerar utan värme, eller blåser ut luften med värmen på. Det blir lite energisnålare och du slipper en motor till blocket. Å andra sidan gick min spjällmotor sönder för ett tag sen
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.