Jonas Persson
50 mm är 50 mm som är 50 mm. Standarder är bra:)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Du pratar om en person som varit vegetarian i tio år och till och från nästan endast ätit veganskt. Jag grillade aldrig innan min fru köpte gasolgrillen. För mycket meck och för lång tid innan maten blir klar.

Hon vill gärna att jag grillar för hon tycker det är sexigt. Jag hade hellre chillar istället men vad gör man inte för husfriden :crysmile:;)
Kan du inte delat med dig av några feta vegetariska grilltips? Vi grillar på tok för mycket kött och vi säger hela tiden att vi måste köra mer vegetariskt men det blir liksom inte av på riktigt, mer grillade grönsakstillbehör bara.

Jag kör på en väl inkörd Weber Genesis 330 samt en klassisk lime-grön Weber 57cm kolgrill.
 
Vi har tvingats in i ett mer köttfritt ätande tack vare ena dottern. Nu ett par år senare kan jag inte säga att man saknar kött - vi äter fortfarande blodigt, men det blir mer sällan. Eftersom hamburgare är en del av basfödan här så kan jag tipsa om halvfabrikatprodukterna Incredible burger och Beyond Burger. Båda är riktigt smaskiga faktisk. Man kan säker göra likvärdiga eller bättre burgare själv, men dit har inte utvecklingen nått här ännu....
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
ICA’s sojafärs, smaksätt med chili, vitlök och kryddor. Pensla med lite grillolja. På grillen och in i en burgare...
Om man inte orkar är de ovanstående halvfabrikaten väldigt goda också!
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har tvingats in i ett mer köttfritt ätande tack vare ena dottern. Nu ett par år senare kan jag inte säga att man saknar kött - vi äter fortfarande blodigt, men det blir mer sällan. Eftersom hamburgare är en del av basfödan här så kan jag tipsa om halvfabrikatprodukterna Incredible burger och Beyond Burger. Båda är riktigt smaskiga faktisk. Man kan säker göra likvärdiga eller bättre burgare själv, men dit har inte utvecklingen nått här ännu....
Jag har ju fortfarande ambitionen att tillverka det optimala burgarjärnet. Jag vred ihop egna burgare på 250gram med 50% köpt lokalproducerad högrevsfärs från den lokala gårdsbutiken och 25%+25% på egenmald svensk entrecoté samt oxfilé av Brasilianskt ursprung. Blev snuskigt bra men inget man gör så ofta, både dyrt och relativt omständigt. Några förslag på feta bra bröd, tycker utbudet där är kasst?
 
F
M muffis skrev:
ICA’s sojafärs, smaksätt med chili, vitlök och kryddor. Pensla med lite grillolja. På grillen och in i en burgare...
Om man inte orkar är de ovanstående halvfabrikaten väldigt goda också!
Hur står sig dessa vegetariska burgare och soyafärsen mot Max Plantbeef? Den säljs ju på ICA nu med och på Max restauranger är det alltid den jag väljer, tycker den är så jävla bra.
 
F fsn skrev:
Tillbaka till topic... Nån av er som kör på puck som provat multivarianterna från Poolklubben.se

Tex denna [länk]
Jag har tittat på dem. Men har inte gjort slag i saken ännu.

Jag har haft väldigt ojämna klornivåer och vet inte om det beror på läckan. Jag har ju fått fylla på nytt vatten varje dag. Det borde dock inte påverka att puckarna löses upp på två dagar när de borde hålla en vecka. Kanske är pga solen och mycket bad. Vad vet jag.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Jag har tittat på dem. Men har inte gjort slag i saken ännu.

Jag har haft väldigt ojämna klornivåer och vet inte om det beror på läckan. Jag har ju fått fylla på nytt vatten varje dag. Det borde dock inte påverka att puckarna löses upp på två dagar när de borde hålla en vecka. Kanske är pga solen och mycket bad. Vad vet jag.
Jag brukar klippa av två hörn på påsen och låta pucken ligga kvar där i.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag har tittat på dem. Men har inte gjort slag i saken ännu.

Jag har haft väldigt ojämna klornivåer och vet inte om det beror på läckan. Jag har ju fått fylla på nytt vatten varje dag. Det borde dock inte påverka att puckarna löses upp på två dagar när de borde hålla en vecka. Kanske är pga solen och mycket bad. Vad vet jag.
Det har garanterat inte med din läcka att göra utan att pucken löses upp för fort. Pucken löses inte upp mer eller mindre med intensiteten på bad. Vilka klornivåer ligger du mellan? Du måste ha puckar med påse där du labbar med hur mycket av två diagonala hörn du klipper av. Har du puckar utan påse så lägg den i en liten plastburk med lock. Jag rekommenderar 7mm hål. Ett i locket och ett i botten. Sen om det är poolkalas med hårdbadning då sliter du bort påsen/tar bort burken just då men för normal användningsnivå hittar du snart nåt som passar dig. Jag hade förra året runt 9-10dagar mellan puckarna. I år ligger jag på 7-8 dagar då ungarna har hit lite mer kompisar. Det är ingen exakt vetenskap.
 
  • Gilla
muffis och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Kör du pumpen dygnet runt så förbrukas också puckarna fortare. Välklorerat även på natten... Men om man kör dygnet runt eller bara en del av dygnet är oväsentligt, det viktiga är hur stor del av poolens vatten som filtreras varje dag.Detta bestäms av cirkulationspumpen och sandfiltrets kapacitet. Väl tilltaget och de behöver inte gå dygnet runt.

Ojämna nivåer gör ingenting så länge som det kommer nytt klor innan de hinner föröka sig för mycket. Vattnet behöver inte vara sterilt. Bakterier behöver tid för att föröka sig och kloret ska hålla det på låga nivåer.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kör du pumpen dygnet runt så förbrukas också puckarna fortare. Välklorerat även på natten... Men om man kör dygnet runt eller bara en del av dygnet är oväsentligt, det viktiga är hur stor del av poolens vatten som filtreras varje dag.Detta bestäms av cirkulationspumpen och sandfiltrets kapacitet. Väl tilltaget och de behöver inte gå dygnet runt.

Ojämna nivåer gör ingenting så länge som det kommer nytt klor innan de hinner föröka sig för mycket. Vattnet behöver inte vara sterilt. Bakterier behöver tid för att föröka sig och kloret ska hålla det på låga nivåer.
Jag stängde faktiskt pumpen I natt för att testa.

Ska prova med burk.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag stängde faktiskt pumpen I natt för att testa.

Ska prova med burk.
Jag har programmerbar timer på DIN-skena i elskåpet. Rekommenderas, jag programmerar pumpen hur jag vill. Vill jag köra natt så kan jag ställa den så den kör en kvart varannan timma eller jag kan ställa in så den stänger av en timma mitt på dagen eller hur man vill.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag stängde faktiskt pumpen I natt för att testa.

Ska prova med burk.
Du har bara plast i bräddavloppet? Tänker på att klorhalten går upp när pucken sakta löses upp i det stillastående vattnet. Skrev för något hundratal inlägg sedan att jag kör pumpen 5 min var tredje timme under natten för att skölja bort kloret. Men jag har "rostfritt" bräddavlopp och det gillar inte klor i så höga halter, plast borde klara sig mycket bättre.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du har bara plast i bräddavloppet? Tänker på att klorhalten går upp när pucken sakta löses upp i det stillastående vattnet. Skrev för något hundratal inlägg sedan att jag kör pumpen 5 min var tredje timme under natten för att skölja bort kloret. Men jag har "rostfritt" bräddavlopp och det gillar inte klor i så höga halter, plast borde klara sig mycket bättre.
Det är plast.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.