Kalla vintrar har postiva effekter på ordning och reda, det är vad jag alltid sagt.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Lyfter en seg gammal tråd, det måste ju självklart finnas mängder med tokeri inom VVS!

Här är mitt bidrag, hittat på hemnet, nyproduktion inkommande vatten.

Vad har hänt? Grönt tomrör, kulventiler för värme vid VM, anslutningsslang på VUK, Allmänt ful installation i ett nybygge!

Rörinstallation på vägg med kulventiler, mätare, anslutningsslang och grönt tomrör, beskrivet som dåligt utfört arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma hus fast badrummet, väldigt annorlunda placering av duschblandaren till badkaret.

Vit kaklad badrum med placering av duschblandare ovanför badkaret, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
andreas_bygger och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag var på husvisning hos en röris.
Det blev inget köp den gången.

Bruna avloppsrör utomhus med en vitanslutning i övre kanten, tecken på möjlig renovering.

Stickan
 
  • Haha
Krokben och 2 till
  • Laddar…
Verkligen skitfult! Det hade jag verkligen gjort mycket bättre själv (är inte röris).
Men i badrummet var det väl tänkt att ha en duschhörna istället för badkar? Mönstret på golvet antyder ju det. Mindre klinker där det är fall.
 
Staffans2000
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag var på husvisning hos en röris.
Det blev inget köp den gången.

[bild]

Stickan
Han glömde nog bort att han var hemma hos sig själv och körde på som vanligt. Ju fler delar, desto mer pengar.


Staffan
 
I vår sommarstuga... Har tänkt i flera år att jag ska riva alla rör och göra det snyggt men jag kan bara inte bestämma mig hur jag vill ha sakerna. Sen vill inte resten av familjen vara utan vatten en vecka. Och den finns sällan tid att åka dit själv...
 
  • Vattenpump och rörsystem i en sommarstuga med träväggar och diverse kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Stickan56
T tgr_se skrev:
I vår sommarstuga... Har tänkt i flera år att jag ska riva alla rör och göra det snyggt men jag kan bara inte bestämma mig hur jag vill ha sakerna. Sen vill inte resten av familjen vara utan vatten en vecka. Och den finns sällan tid att åka dit själv...
Det där behöver du väl inte skämmas över.

Stickan
 
Kanske inte. Men det behövs fixas. Vvb ska upp mot taket eller längre ner så jag kan få in en liten diskbänk för vintervatten endast i det rummet. Sen sitter vattenfilter jättedumt bakom hydropress. För att inte tala om plastspiralen till utkastaren...
 
Stickan56
Från samma visning som tidigare.
En ny VP CTC GSi 12 väntade på inkoppling men mäklaren tyckte att köparen av huset skulle ordna med inkoppling av den.
Frågan är bara; hur fungerar värmen i huset?
Oorganiserad pannrum med rör, mätare och ej inkopplad värmepump som väntar på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ouppställd CTC GSi 12 värmepump med röranslutningar och kontrollpanel mot trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinstallerad värmepump CTC GSi 12 bredvid rör och mätinstrument i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av värmepump väntar på inkoppling med synliga rör och mätare på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Från samma visning som tidigare.
En ny VP CTC GSi 12 väntade på inkoppling men mäklaren tyckte att köparen av huset skulle ordna med inkoppling av den.
Frågan är bara; hur fungerar värmen i huset?
[bild] [bild] [bild] [bild]

Stickan
Om säljaren gjort den installationen, så har mäklaren rätt i att det är bättre att köparen kopplar in ctcn
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Stickan56
L lordi skrev:
Om säljaren gjort den installationen, så har mäklaren rätt i att det är bättre att köparen kopplar in ctcn
Jo, om man hittar någon installatör som åtar sig jobbet utan att det kostar skjortan.
VP:n skulle dockas mot befintligt system med vedpanna och solfångare.

Stickan
 
  • Wow
P skum
  • Laddar…
Stickan56
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har hänt? Grönt tomrör, kulventiler för värme vid VM, anslutningsslang på VUK, Allmänt ful installation i ett nybygge!

[bild]

Samma hus fast badrummet, väldigt annorlunda placering av duschblandaren till badkaret.

[bild]
Angående det gröna röret så kopplas väl allt inklusive vatten in på internet numera. :cool:

Stickan
 
  • Gilla
P skum
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jo, om man hittar någon installatör som åtar sig jobbet utan att det kostar skjortan.
VP:n skulle dockas mot befintligt system med vedpanna och solfångare.

Stickan
Gsi är inte den lösningen jag hade valt ihop med ved. En ecoZenith tank är en 100 ggr bättre lösning. I den finns all reglering inbyggd, så du kan docka till bergvärmemodul, sol och ved.
 
Jag gillar felsökningsverktyget mitt i bild.
Det behövs nog en husdoktor dom pysslar om systemet.

Ovanligt många shuntar...
 
  • Gilla
Greyoso och 3 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Angående det gröna röret så kopplas väl allt inklusive vatten in på internet numera. :cool:

Stickan
Inkommande vatten ska ju höljas med slang så den går att byta vid ev bekymmer. Jag brukar använda dränslang. Sen kan man ju fimpa den lite snyggare där den kommer in. Här ser det ju verkligen ut som humle o dumle har fixat egna lösningar. Herregud!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.