Mikael_L
När jag skulle rycka maskeringstapen runt fönstret så sätt lagren med grund och färg förbenat hårt i tapen, så det följde med lite här och där. :mad: :cry:

Korkad som jag är så kämpade jag bort all tape med ökande antal skador, istället för att tänka till och ta fram rakbladskniven. :mad: :oops: :whistle:

Men nu kan jag konstatera att detta sammansatta skikt av grund + färg verkligen känns som ett riktigt tätskikt, ett riktigt segt, kraftigt och gummiliknande skikt.



I övrigt har golvläggaren varit här idag och förberett lite.

Och själv snickrar jag på hallutrymmet utanför badrummet.
Ett underskattat och ofta glömt verktyg är handhyveln.
Handhyvel på en arbetsyta med bortskurna träspån bredvid en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Mattläggaren är klar nu, pappen på golvet får vara kvar tills de sista sakerna är klara.
Jag frågade mattläggaren och han menade på att det är det normala att bara siliconlimma muggen mot mattan, så jag tänker väl att då gör jag så. Men jag vet att det har diskuterats.
Nylagt golv med skyddspapp och väggar med nätstruktur, samt takfönster i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt kakel på vägg i rum under renovering, skyddspapper på golvet, kakelsättarverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt normalt att limma wc-n.
Färre håltagningar i tätskiktet (y)
 
Ser bra ut!

Får man ens skruva fast wcn i ett nygjort tätskikt idag? :thinking:
 
Det är vanligt att limma med silikon på klinker, men på plastmatta är det risk att mattan lossnar från golvet om man måste bort med wc-stolen.
Men gör som mattläggaren rekommenderar.

//AA
 
Mikael_L
S saiter skrev:
Det är vanligt att limma med silikon på klinker, men på plastmatta är det risk att mattan lossnar från golvet om man måste bort med wc-stolen.
Men gör som mattläggaren rekommenderar.

//AA
Om jag limmar så lägger jag några tändstickor (typ) som distans mot golvet och sen siliconfogen, så går den ganska lätt att såga loss med en ståltråd sen ifall den måste bort.
Men att vilja ta loss stolen är en av sakerna, men att man kan få mattan att lossna från underlaget ifall man sätter sig våldsamt och oförsiktigt på stolen är den andra farhågan.
Nu lät mattläggaren rätt övertygad om att det absolut ej kommer hända.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu börjar flytspackelfrossan komma.
Fräst för GV-slangen för några dagar sen, nu är den på plats, fastsatt med modifierade kabelklammer. Bara primning och armeringsnätet kvar nu. Burr ...

Ska jag köpa en flaska bubbel imorgon, tro? :thinking:

Mycket spackeljobb kvar att göra. Anlitat en mattläggare och valt mattor idag. De är beställda nu, kommer på tors, så mattläggning blir det i nästa vecka.
[bild] [bild]
Här har en noggrann elektriker lagt GV-slang! Snyggt!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag limmar så lägger jag några tändstickor (typ) som distans mot golvet och sen siliconfogen, så går den ganska lätt att såga loss med en ståltråd sen ifall den måste bort.
Men att vilja ta loss stolen är en av sakerna, men att man kan få mattan att lossna från underlaget ifall man sätter sig våldsamt och oförsiktigt på stolen är den andra farhågan.
Nu lät mattläggaren rätt övertygad om att det absolut ej kommer hända.
Vår toalett är också limmad på plastmatta. Lasten på toaletten är ju i längsled vilket inte borde orsaka nått problem.
 
Jag har två toaletter limmade på plastmatta och en på klinkers. Inte en tillstymmelse till att någon av dessa skulle lossna vid nyttjande.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Längre än så här kom jag inte på 6 timmars arbete ... :O

Detta är kanske ingen uppgift för en osäker småparanoid kontrollfreak tillika perfektionist. :x
Hade jag lejt ut det hade dom väl både satt kantelementen och isolerad under plattan idag. :cool:
kanske, men de hade varit fyra personer, och dessutom slarvat med höjderna så jag kan tycka att du ska va stolt! Inlärningskurvan är brant i början så det tar ju ett tag att komma in i laser och annat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gick bra ! d^_^b

Puuuhhh! :)

Fast krympsprickorna kommer väl först om någon dag ...
glöm inte vattna ordentligt
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
glöm inte vattna ordentligt
Det är tio år sen det gjöts nu, så antar att ditt tips inte gäller längre ;)
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Det är tio år sen det gjöts nu, så antar att ditt tips inte gäller längre ;)
för dig nä. Men jag har ju inte gjutit min platta ännu.. och det kan ju finnas andra än mig som letar information för att lära sig.

eller så är den sista plattan gjuten, och då får jag stå här med min oerhörda skam över att ha kommit dragandes med ett råd som varit totalt obsolet
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kul att se att någon läser tråden från början! (y)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna tråd blir inte "klar" förrän nästa år troligen.
Har nästa år infallit än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.