Jag var tvungen att googla lite på dessa inlopp. Det verkar finnas två varianter, med och utan utvändig gänga, men båda varianterna verkar vara gjorda för limning invändigt. Så, det kanske inte blev så tokigt ändå. Om det är pvc lim som ska användas på abs-plast låter jag vara osagt.

Men, i läget där nuvarande limning inte funkade är det nog ändå enklast att gå över till klämkoppling för att fixa problemet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag var tvungen att googla lite på dessa inlopp. Det verkar finnas två varianter, med och utan utvändig gänga, men båda varianterna verkar vara gjorda för limning invändigt. Så, det kanske inte blev så tokigt ändå. Om det är pvc lim som ska användas på abs-plast låter jag vara osagt.

Men, i läget där nuvarande limning inte funkade är det nog ändå enklast att gå över till klämkoppling för att fixa problemet.
Jag är övertygad om att läckan beror på att böjen på slangen mer eller mindre sitter i limningen. Det säger ju sig själv att slangen blir oval när den böjs. Det är nackdelen med att arbeta fort.

Klämkoppling är beställd men just nu står allt stilla. Har inte dragit i en skruv sen dagen innan midsommar. Tar upp projektet igen till helgen.
 
Holy crap
 
  • Hand håller en termometer som visar 34 grader Celsius framför en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
chrille-gäddan
  • Laddar…
Ja jag var just ute och tog ett svalkande dopp mellan två möten men det var nästan för varmt.....har inte haft värmen på sedan före midsommar.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag var just ute och tog ett svalkande dopp mellan två möten men det var nästan för varmt.....har inte haft värmen på sedan före midsommar.
Lika varmt i poolen som i solen här. Gjorde inte så mycket att Mallorca-resan blev inställd.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M marka skrev:
jag har med stort intresse följt tråden och uppskattar att du delat med dig av dina erfarenheter. Helt enkelt en riktigt intressant tråd med vad som verkar vara en trevlig trådskapare! Ända tills den stora midsommarincidenten som verkar ha passerat okommenterat!

Du är ju en gasolgrillare! Man ska alltid vara vaksam med vegetarianer och gasolgrillare. Mina undersökningar har ännu inte lett till några konkreta bevis men mycket (nåja) talar för att vegetarianer och gasolgrillare är överrepresenterade bland självmordsbombare då människor som kan tänka sig att ge upp det kolgrillade köttet också kan tänka sig att ge upp sitt liv.
Du pratar om en person som varit vegetarian i tio år och till och från nästan endast ätit veganskt. Jag grillade aldrig innan min fru köpte gasolgrillen. För mycket meck och för lång tid innan maten blir klar.

Hon vill gärna att jag grillar för hon tycker det är sexigt. Jag hade hellre chillar istället men vad gör man inte för husfriden :crysmile:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Holy crap
Välkommen till klubben:sweat:

Min ligger på stadiga 31,5 efter att pooltaket varit fråndraget.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Välkommen till klubben:sweat:

Min ligger på stadiga 31,5 efter att pooltaket varit fråndraget.
31.5 är perfekt.
 
Mätte just. 32.6 nu på kvällen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
31.5 är perfekt.
Därifrån och ner till 30. Men mar blir bortskämd, den gamla poolen höll vi 26 i och när det på högsommaren blev 28 var det lyx.

Då handlade det om att värma till de temperaturerna, nu måste man planera för att det inte ska bli för varmt. Finns inte på kartan att jag ställer om värmepumpen till att kyla.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Mätte just. 32.6 nu på kvällen.
Bastubad eller nått...
 
Är det tätt så är det rätt.
 
  • Installation av rör i en grävd ränna intill en träkonstruktion, rör isolerat med grått skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
haha, jag undrar vad forumets allvetande rörkrökarorakel @Krilleman säger om den.....

Blanda friskt bland klämringar och tillverkare - Är det tätt är det rätt.

Tycker det låter rätt bra ändå....:)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.