Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Bart Bart skrev:
Jag har bekanta vars föräldrar suttit isolerade sedan mars, inte varit sjuka överhuvudtaget under 2020. Nu har de testat sig och funnits ha antikroppar mot Covid-19. De var väldigt sjuka i mitten av december efter besök av en släkting som kom från Kina via Sverige och som sedan reste vidare till USA där han bor. Släktingen flög hem till USA lite smårisig och blev inlagd på sjukhus några dagar efter hemkomsten. Alla i släkten och flera vänner de känner till var sjuka under december och januari. Alla har antikroppar nu. Jag var sjuk i februari. Ska in och testa mig imorgon, ska bli intressant att se resultatet.
Det har under dagen rapporterats från Dalarnas smittskyddsläkare att det verkar troligt att några där hade Covid-19 i december.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/d...nnolikt-ha-funnits-i-dalarna-redan-i-december
Ni kanske ska kontakt med smittskyddsenheten i er region så att det kan kollas upp och komma till allmän kännedom?

Tidig smittspridning som i december har ju rapporterats från Italien och Spanien samt framförts som en anledning till att de drabbades väldigt hårt när viruset "plötsligt" var väldigt spritt till väldigt många.
 
MultiMan
F f91jsw skrev:
Det du säger är att du skiter i att det dör fler i trafiken eller i cancer som konsekvens av att du till varje pris vill rädda liv just nu i just denna sjukdom.
Jag är en person som kastar mig framför en långtradare för att rädda en pensionär som vinglat ut i vägbanan, eller slänger ner bilen i diket för att undvika mosa en 4-åring på trehjuling som plötsligt kör ut framför en. En sund människa börjar inte kalkylera vad bilreparationen kommer kosta, den tiden finns inte, utan agerar utifrån det uppkomna nödläget för att rädda liv, här och nu.

Att så många i den här tråden tycker att ekonomin hela tiden ska kalkyleras innan vi bestämmer vilka liv som ska räddas, sliter isär samhällets grundläggande sammanhållning, den som gör att vi ser oss som en grupp som agerar tillsammans och tar hand om varandra när det krävs. Oerhört destruktivt för Sverige som samhälle och land.
 
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tog henne som exempel eftersom hon vid flera tillfällen agiterat så.
Kan du hitta något exempel, så ska jag kika på det.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha!
Så om jag påstår att -"jordgubbar är goda" och Birgit svarar -"jag finner att din avsky mot bananar, är ett hån mot Costa ricas fattiga bönder. Då har Birgit "halmdockat"?

Jag tog henne som exempel eftersom hon vid flera tillfällen agiterat så.

Staffan
Nu fick du till ett ad hominem-argument också.

Fortsätt jobba på så har du snart avverkat alla vanligaste argumentationsfelen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är en person som kastar mig framför en långtradare för att rädda en pensionär som vinglat ut i vägbanan, eller slänger ner bilen i diket för att undvika mosa en 4-åring på trehjuling som plötsligt kör ut framför en.
Men om du rattar en Boeing med 200 passagerare och har precis kommit upp nästan till lift-off-hastighet så kommer det en 4-åring på sparkcykel framför dig på startbanan och du vet att det troligen kommer dö massor av folk i planet ifall du drar ner det i "diket" nu.
Hur gör du?


Eller, du kommer i 120 knyck, och plötsligt ser du att du inte kan undvika att köra på en person, beroende på vart du väjer, du har att välja mellan en 4-åring eller en pensionär som går stappligt med sin rullator, och det hinner du precis se och har en 1/2 sekund att välja, vem kör du på?
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är en person som kastar mig framför en långtradare för att rädda en pensionär som vinglat ut i vägbanan, eller slänger ner bilen i diket för att undvika mosa en 4-åring på trehjuling som plötsligt kör ut framför en. En sund människa börjar inte kalkylera vad bilreparationen kommer kosta, den tiden finns inte, utan agerar utifrån det uppkomna nödläget för att rädda liv, här och nu.

Att så många i den här tråden tycker att ekonomin hela tiden ska kalkyleras innan vi bestämmer vilka liv som ska räddas, sliter isär samhällets grundläggande sammanhållning, den som gör att vi ser oss som en grupp som agerar tillsammans och tar hand om varandra när det krävs. Oerhört destruktivt för Sverige som samhälle och land.
Fast det här handlar ju inte om bilreparationen, det är snarare ett spårvagnsproblem.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tusenett skrev:
Nu fick du till ett ad hominem-argument också.

Fortsätt jobba på så har du snart avverkat alla vanligaste argumentationsfelen.

[länk]
Tja, just det exemplet var ju inget retoriskt grepp alls, det var ju att börja snacka om en annan sak.
Helt irrelevant alltså. (Men när jag tänker på det, agerar inte President Trump just så, när han hamnar i en diskussion som inte går att vinna? Det finns kanske ett namn på det..)

Fast just svaret "din avsky mot bananar, är ett hån mot Costa ricas fattiga bönder" är väl ett sådant ad-hominem som du skriver. Men det bör ju hänga ihop med någon sats till, där man använder den just vunna terrängen till att vinna en liten bit till av sina egna åsikter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har under dagen rapporterats från Dalarnas smittskyddsläkare att det verkar troligt att några där hade Covid-19 i december.
[länk]
Ni kanske ska kontakt med smittskyddsenheten i er region så att det kan kollas upp och komma till allmän kännedom?

Tidig smittspridning som i december har ju rapporterats från Italien och Spanien samt framförts som en anledning till att de drabbades väldigt hårt när viruset "plötsligt" var väldigt spritt till väldigt många.
Tydligen ska de ha pratat med sin läkare om detta då de var förvånade över att de kunde ha antikroppar, men enligt läkaren är det inget märkligt alls. Snarare att alla inom sjukvården verkar förutsätta att smittan funnits i landet betydligt längre än vad de först trodde. Men de skulle rapportera det vidare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad är det som du anser att jag har kommit på?

Vad som gör mig mörkrädd/ledsen är att ni åter igen visar fullständig likgiltighet till de höga svenska dödstalen.

Undrar om Sverige på lång sikt kommer att tjäna på denna strategi. Det återstår att se.
Nu vet ju jag att du inte är så där koko och aningslös som du låtsas eftersom du i ditt inträde i tråden redan har erkänt att du skriver som du gör för att reta folk. Det är lite roligt tycker jag med, så fortsätt med det. Tråden kan leva vidare i all framtid med hjälp av dina brandfacklor. Annonsörerna behövs till forumet. :D(y):crysmile:
Självklart är det ingen som ens i längden önskar livet av folk men som vi alla vet så tror ju inte du det heller.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
Bart Bart skrev:
Tydligen ska de ha pratat med sin läkare om detta då de var förvånade över att de kunde ha antikroppar, men enligt läkaren är det inget märkligt alls. Snarare att alla inom sjukvården verkar förutsätta att smittan funnits i landet betydligt längre än vad de först trodde. Men de skulle rapportera det vidare.

Det kommer ju mer och mer berättelser om att Kina mörkat smittan och att den funnits långt innan Kina och WHO medgav det.
 
BirgitS
M mnils skrev:
Det kommer ju mer och mer berättelser om att Kina mörkat smittan och att den funnits långt innan Kina och WHO medgav det.
Men du inser väl att om Italien, Spanien och Sverige (och antagligen fler länder i Europa) missade att de hade en ny sjukdom här i december, januari och nästan hela februari så är det inte så konstigt att Kina missade att de hade en ny sjukdom i oktober, november och nästan hela december. Det behövs inget beslut om mörkning.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Betyder det att du anser att Sveriges sätt att ”bekämpa” covid19 pandemin är bättre än Danmarks?

Och att det var fel av danska politiker att vidta åtgärder nämnda åtgärder?
 
Mikael_L
Du ifrågasatte att några politiker i de nordiska länderna körde över sina experter och tog politiskt motiverade beslut. Nu bevisade jag att så skedde.
Du kan väl åtminstone ge mig cred för att jag hade rätt?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.