Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Det har ju funnits lediga platser (t ex fältsjukhuset) och möjlighet att låna in personal från andra regioner. Så den eventuella bristen kan inte bero på något annat än kass planering. Men det genomsyrar väl hela den här pandemin...

Ja visst men samtidigt kan man inte förvänta sig att det allt skall flyta på idealt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det ju också. Människor pillrar sig vanligtvis otroligt mycket i ansiktet hela tiden, och är inte det minsta medvetna om det.
Så risken med mask ökar inte så mycket, kanske något ifall masken är bombfylld med virusbemängd fukt.
Och just därför borde egentligen masken bytas flera ggr om dagen, typ 10ggr.
Och då skulle vi alltså behövt i runda slängar 9 miljarder (9000 miljoner) munskydd i beredskapslager för att klara första halvåret med pandemi. Kan man lita på att produktion och distribution av tillräckligt mycket munskydd har kommit igång efter ett halvår? Det borde kanske vara 18 miljarder munskydd i beredskapslager.

Nej eftersom även enkla hemtillverkade munskydd tycks ge skyddet behöver man i inte hålla lager för hela befolkningen.

Sedan är det ju inte aktuellt att kräva munskydd på Gotland om smittan inte kommit dit osv.

Kan tillägga att viruset inte smittar via ansiktet även om FHM varnar för det i sin antimunskyddskampanj.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst men samtidigt kan man inte förvänta sig att det allt skall flyta på idealt.
Nej, men innan man påstår att det är fullt borde man iallafall försökt fylla de platser som uppenbarligen finns.
 
J Jocke Best skrev:
Om det är rätt, vad är fel för dig? Att fråga experterna först?
Att lyssna på expertisen från så många experter som möjligt och sedan ta ett beslut och stå för sitt beslut utan att gömma sig bakom experter.
 
useless useless skrev:
Nej, men innan man påstår att det är fullt borde man iallafall försökt fylla de platser som uppenbarligen finns.

Det är en annan fråga vems ansvaret är.

Läkare har upprepade gånger tvingats välja bort patienter från IVA-vård pga platsbrist.

Alltså jar sjukvården inte klarat kurvan.
 
  • Ledsen
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
WHO håller numera för öppet att det kan komma till hösten/vintern.
Jag minns det som att WHO har pratat om december. Har du någon aktuell källa på att det skulle vara hösten i stället?

Sen ska man ju skilja på när de första doserna kommer och när det är allmänt tillgängligt. Att små länder som Sverige kan få 10 doser spelar ju ingen roll utan det är när Sverige kan få någon miljon som spelar roll.
 
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag minns det som att WHO har pratat om december. Har du någon aktuell källa på att det skulle vara hösten i stället?

Sen ska man ju skilja på när de första doserna kommer och när det är allmänt tillgängligt. Att små länder som Sverige kan få 10 doser spelar ju ingen roll utan det är när Sverige kan få någon miljon som spelar roll.
Spelar det stor roll för dig om det är november eller december?

Är det den meteroligisk vintern eller den den kalendeariska?

Lyft blicken och inse att ett vaccin kan vara inom räckåll i närtid. Även om det försätter Sveriges straterig i ett ännu sämre ljus.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Att lyssna på expertisen från så många experter som möjligt och sedan ta ett beslut och stå för sitt beslut utan att gömma sig bakom experter.
Gött, det låter väl rätt så bra beskrivet kring vad som gjorts. Tycker du de vacklar? Eller förlåt, tycker du att det är roligt att skriva det menar jag.
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej eftersom även enkla hemtillverkade munskydd tycks ge skyddet behöver man i inte hålla lager för hela befolkningen.
Med det här viruset ja, men det betyder ju inte att det gäller för alla virus, eller för delen delen alla andra sorters hot som kan dyka upp i framtiden t.ex. biologiska stridsmedel. Därför måste ju de allra bästa munskydden finnas i beredskapslager för att det inte ska komma klagomål på dåliga förberedelser då också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Spelar det stor roll för dig om det är november eller december?

Är det den meteroligisk vintern eller den den kalendeariska?

Lyft blicken och inse att ett vaccin kan vara inom räckåll i närtid. Även om det försätter Sveriges straterig i ett ännu sämre ljus.
Jag tycker inte att de första doserna kanske finns om ett halvår är i närtid.
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Gött, det låter väl rätt så bra beskrivet kring vad som gjorts. Tycker du de vacklar? Eller förlåt, tycker du att det är roligt att skriva det menar jag. Svårt att veta om du är dig själv nu eller trollet plupp.

Jag har inte riktigt bilden att så har skett/sker.

Plupp är inte ett troll utan en osynlig.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Plupp
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att de första doserna kanske finns om ett halvår är i närtid.
Till samma grupp som Tegnell. Halvflummigt.
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har inte riktigt bilden att så har skett/sker.

Plupp är inte ett troll utan en osynlig.

[länk]
Jag får faktiskt ge dig en poäng i att du har rätt där! Angående plupp alltså :D
Kom ihåg känslan nu (y):rofl:
 
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Gjorde jag det?
Nu var det här en lång subtråd i den långa tråden, men jag uppfattar det som att du typ glömt vad vi skrivit, så jag tar historiken här:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klarar inte av att ge FHM några större mängder kritik, jag tycker de har skött det i en vetenskaplig ordning, och lyckligtvis har politikerna hållt sina fingrar borta, och inte gjort en massa saker bara för politiska poänger.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag upplever det som att våra politiker gömmer sig bakom ”sin utvalda expert” och bara lutar sig mot hans höga trovärdighet. / Tycker du att till exempel finska, danska och norska politiker lagt fingrarna i blöt när de vidtagit åtgärder?
Och här gav jag ju ett exempel på just att Danska politiker inte kunde hålla sig, utan körde ett eget race tvärt emot experternas rekommendationer, troligen bara för att vinna några politiska poäng.

Och här klev du åt sidan, ville inte längre kommentera det hela då det visade sig att jag hade rätt, utan startar något annat.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Betyder det att du anser att Sveriges sätt att ”bekämpa” covid19 pandemin är bättre än Danmarks?
Så det svarar jag på såhär:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ifrågasatte att några politiker i de nordiska länderna körde över sina experter och tog politiskt motiverade beslut. Nu bevisade jag att så skedde.
Du kan väl åtminstone ge mig cred för att jag hade rätt?
Och här verkar du ha glömt vad det började med, så därför har jag jobbat på med att återge det hela.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Gjorde jag det?
Vad jag menade att fråga om var huruvida det är fel av folkvalda politiker att våga ta beslut, utan att gömma sig bakom ”en expert”?

Vilket var menat som en retorisk fråga.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med det här viruset ja, men det betyder ju inte att det gäller för alla virus, eller för delen delen alla andra sorters hot som kan dyka upp i framtiden t.ex. biologiska stridsmedel. Därför måste ju de allra bästa munskydden finnas i beredskapslager för att det inte ska komma klagomål på dåliga förberedelser då också.

Så fungerar det nog inte. Alla virus som finns i små droppar fångas säkerligen upp av enkla munskydd. Likaså förhindrar ett munskydd dig från att oavsiktligt beröra mun och näsa vilket är en bra väg både in och ut för viruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.