Mikael_L
Själv tänker jag att jag kanske bara kan trycka i någon fog eller spackel i glipan i gipsskivan runt fixturen.
Men det är kanske tokigt tänkt ...?
 
Det där med 2 mm måste väl ändå vara för att röret inte ska kunna röra sig (pun not intended ;)) för mycket.

Kan de inte tillverka en distans? 3D-printa kanske? Rulla en aluminiumplåt till en "kanelbulle"?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det står lite om detta i både BKR och Säker Vatten.

BKR:
Vägggenomföring med rör-i-rörsystem enligt BKR och Säker Vatten-standard, detaljerad illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Säker Vatten
Illustration av håltagningskrav för rörgenomföring med 2 mm mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här kommer tätskiktet bli våtrumsmatta. Inga manschetter ...

Tack Bernieberg.
BKR menar att större mellanrum än 2mm fylls med fog, Säker vatten erbjuder ingen lösning på ifall det blivit större hål ... :thinking:
 
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där med 2 mm måste väl ändå vara för att röret inte ska kunna röra sig (pun not intended ;)) för mycket.

Kan de inte tillverka en distans? 3D-printa kanske? Rulla en aluminiumplåt till en "kanelbulle"?
Hmm, tja rör sig röret 2 mm så är det verkligen frågan om något tätskikt klarar att ta upp den rörelsen och fortfarande hålla tätt. :thinking:
 
GVK kanske har något motsvarande?

Det skulle väl vara lämpligt att spackla glipan med ett våtrumsspackel som är kompis med mattans lim.
 
Mikael_L
Bernieberg Bernieberg skrev:
GVK kanske har något motsvarande?
Det skulle väl vara lämpligt att spackla glipan med ett våtrumsspackel som är kompis med mattans lim.
De skriver ungefär samma som "säker vatten":
"Största tillåtna mellanrum mellan rör eller annan genomföringsdetalj och vägg-skivan eller motsvarande är 2 mm."
 
Mikael_L
Äh, jag tror jag skiter i mellanrummen på några mm nu. Jag måste fortsätta, det kan inte stanna nu.
Jag får väl spackla igen det sen, eller köra med fog. Jag kan använda gipsspackel om det bör vara mer liknande egenskaper som gipsskiva.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mikael_L
Nu börjar flytspackelfrossan komma.
Fräst för GV-slangen för några dagar sen, nu är den på plats, fastsatt med modifierade kabelklammer. Bara primning och armeringsnätet kvar nu. Burr ...

Ska jag köpa en flaska bubbel imorgon, tro? :thinking:

Mycket spackeljobb kvar att göra. Anlitat en mattläggare och valt mattor idag. De är beställda nu, kommer på tors, så mattläggning blir det i nästa vecka.
Golv med nyinstallerad golvvärme och fastsatta rör samt en röd golvvärmedosa i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinstallation med rör fastsatta på golv och vägg med gipskartongskivor inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Flytspacklat nu.
Blev inte så bra, och väldigt jobbigt avslut när jag skulle skrapa fram brunnen och fallet.
Felet var att jag hade 5 säckar med LIP 226, insåg att det inte skulle räcka så jag köpte 2 till. Såg att de nya var 20kg och hade texten "New formula" på sig.
Detta tänkte jag att det spelar väl inte så stor roll, vad kan skilja, typ ..

Jodå, öppentiden .. "New formula" blev nästan stenhårt medan de gamla påsarnas innehåll var plaskigt löst fortfarande. Ja hur fixar man fram fallet då? När det är lite löst och hårt om vartannat.. :cry: :mad: :worried:
Jag hade ett ganska stort parti i mitten med nya, som efter en stund gick att beträda, men lite osäker på ifall det var det gamla under. Men jag började skrapa det jag kunde från tröskeln och sen gick jag ut på det där och fick jobba satan då det blivit så hårt. Sen så småningom började andra områden stelna, så efter mer än en timmes jobb och gnuggande så rann svetten ymnigt men jag var klar. Men jag kommer behöva spackla upp en del med spade imorgon (eh idag). :confused:

Jag körde med kåsa-metoden som jon_h lärde mig, det funkar bra, men även här ställde de två flytspackelsorterna till det, då det jag tog upp från brunnen var av olika sort hela tiden, och hälldes i på olika ställen, det var som att det inte riktigt ville flyta ihop ordentligt heller, så det finns en del ojämnheter och det är liksom en skarv mellan olika lager.
Tur att det ska bli plastmatta, inte klinker.

Bilden visar även kåsan, och ja den funkade trots att det inte var silvertape (gaffa), som sig bör ifall man vill nå upp till nivån av polsk arbetsvillig multihantverkare, utan den satt med bara en skruv + maskeringstape.
Ojämnt flytspacklat golv med brunnskrapa, påsar av LIP 226, skrapa och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag blir rent av galen av att spacklas tusen vinklar och vrår i tak.
Men nu tror jag att jag är klar, provar med grundfärg i alla fall.
Renoverat rum med spacklade vinklar och takfönster, grundfärgshink och arbetsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grundfärg på.
Men rätt förvånad blev jag. Hade ju trott det skulle vara någon slags vit färg. Men det var ett blått, nästan transparent, segt gegg med kemisk lukt. Kändes mest som lim.

Men när jag tänker till, det är ju grunden till ett våtrumssystem, som t.o.m ska klara vattenbegjutning på färgen, så jag fattar nu att det är lika mycket ett tätskikt som en grundfärg. :)

Men det blir till att hiva en roller och en pensel nu, hade annars tänkt att de kunnat användas till färdigfärgen.

BEI__1463465870551_bild1_160527_135736_0111_320px.jpg
 
Jag åkte på samma obehagliga överraskning när jag skulle måla badrumstaket häromsistens. Blev pålurad våtrumsfärg av någon säljare. Slutade med att jag köpte vanlig väggfärg och körde med istället. Mycket riktigt kallades klägget också "våtrumsgrund", och inte grundfärg.

Men på det systemet (har för mig att det var Beckers) skulle man också ha någon sorts microlit typ för att det skulle duga som tätskikt. Antar att det är för armering så att man inte får små sprickor i färgen. Så det är precis som du sade egentligen mer ett lim. Kan ju vara värt att lusläsa instruktionen om du inte har gjort det än.
 
Första meningen i produktbeskrivningen:
"Perform+ Bathroom Primer är en kombination av lim och grundfärg, avsedd för våtutrymmen. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.