Katarsis, mycket lärorik tråd!
Tack för att du delar med dig...

Några frågor:
Är det Cantabric filter du har, 500?
Astral pump? Vilken modell?
Var fick du tag i lastpallarna som du stöttade upp formen med?

Grymt bra jobbat i alla fall, snabbt och effektivt
 
M muffis skrev:
Katarsis, mycket lärorik tråd!
Tack för att du delar med dig...

Några frågor:
Är det Cantabric filter du har, 500?
Astral pump? Vilken modell?
Var fick du tag i lastpallarna som du stöttade upp formen med?

Grymt bra jobbat i alla fall, snabbt och effektivt
Jag ska kolla upp det.

Laspallarna hämtade jag på mitt jobb
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Vilken mardröm. Jag hatar att lämna bort jobb. Nu när jag äntligen hittat en elektriker som är grym så ska han snart gå i pension....

Skönt att det löste sig till slut. Det verkar finnas lite skumma företag i poolbranschen.



https://www.byggahus.se/sa-arbetar-fuskbyggare-konkurshjul-malvakter

Av en ren händelse kom det en Byggahusartikel där just vår leverantör av poolprylar nämns. Jag har blivit uppringd av reportrar som skulle göra reportage om skojarna Johan och Bosse. Jag har också pratat med kunder till dessa som köpt totalentreprenad och betalt över halva miljonen och hade obrukbar pool som satte sig efter ett år och trappa (som byggdes av staplad, olimmad EPS) lyfte och drog loss/sönder linern pga att grundvattnet låg 40cm ner i gräsmattan. Att det inte var möjligt att dränera bort och att det var mark som krävde pumpbrunn var inget entreprenören reflekterade över. Minns att jag pratade med fåntratten till poolleverantör om det här med stående grundvatten och han på inget sätt kunde se det som ett problem.
 
  • Wow
Katarsis
  • Laddar…
Jag sitter och kollar på klämringskoppling till inloppet.

Om ett 50mm slang passar invändigt vilken tum ska jag ha på gångan då?
2.5 tum verkar stort och 1.5tum litet.
 
F fsn skrev:
[länk]

Av en ren händelse kom det en Byggahusartikel där just vår leverantör av poolprylar nämns. Jag har blivit uppringd av reportrar som skulle göra reportage om skojarna Johan och Bosse. Jag har också pratat med kunder till dessa som köpt totalentreprenad och betalt över halva miljonen och hade obrukbar pool som satte sig efter ett år och trappa (som byggdes av staplad, olimmad EPS) lyfte och drog loss/sönder linern pga att grundvattnet låg 40cm ner i gräsmattan. Att det inte var möjligt att dränera bort och att det var mark som krävde pumpbrunn var inget entreprenören reflekterade över. Minns att jag pratade med fåntratten till poolleverantör om det här med stående grundvatten och han på inget sätt kunde se det som ett problem.
Då hade du tur ändå.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag sitter och kollar på klämringskoppling till inloppet.

Om ett 50mm slang passar invändigt vilken tum ska jag ha på gångan då?
2.5 tum verkar stort och 1.5tum litet.
Mät utvändigt på inloppsröret, jag är ganska säker på att det är 2” men kolla.

Tror det är denna. Jag köpte lokalt på poolstore, dom hade 90 graders https://www.vattenbutiken.se/poolut...ngar/pem-klamringskoppling-rak-50mm2-inv-2762
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Då hade du tur ändå.
Jag vet vad jag gjorde och har inte tummen helt mitt i handen, jag redde upp det skapligt men ändå irriterande. Det är betydligt värre för de stackare som tittar på fina (ofta stulna) bilder och bara betalar.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F fsn skrev:
Mät utvändigt på inloppsröret, jag är ganska säker på att det är 2” men kolla.

Tror det är denna. Jag köpte lokalt på poolstore, dom hade 90 graders [länk]
Utvändigt fick jag det till ca 55mm

Jag måste ha en sån fast 90° annars kommer inte slangen räcka och jag får riva allt. Hittar ingen som har det.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Utvändigt fick jag det till ca 55mm

Jag måste ha en sån fast 90° annars kommer inte slangen räcka och jag får riva allt. Hittar ingen som har det.
Jag är som sagt helt säker på att jag köpte en över disk på
Poolstore i Göteborg förra året. Den enda jag hittade var Miamipool.se https://miamipool.se/produkt/vinkel-pem-50-x-2-inv-ganga/ Du kan ju kolla Rinkabyrör med.

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-vinkel-16x15r-inv/
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rinkaby har bara denna som går till ner till R40
[länk]

Alternativt löser denna problemet
[länk]
Men det är ju utvändig gänga på inloppsröret så det känns rimligare att köpa en sån direkt. Vad är det för fel på Rinkaby 8409?
 
F fsn skrev:
Jag är som sagt helt säker på att jag köpte en över disk på
Poolstore i Göteborg förra året. Den enda jag hittade var Miamipool.se [länk] Du kan ju kolla Rinkabyrör med.

[länk]

[länk]
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Hoppas ni alla hade en fin midsommar. Flera här inklusive jag sa att detta var den bästa midsommarafton någonsin.

Tack till er alla som har hjälpt till att ro detta projektet iland i tid.
jag har med stort intresse följt tråden och uppskattar att du delat med dig av dina erfarenheter. Helt enkelt en riktigt intressant tråd med vad som verkar vara en trevlig trådskapare! Ända tills den stora midsommarincidenten som verkar ha passerat okommenterat!

Du är ju en gasolgrillare! Man ska alltid vara vaksam med vegetarianer och gasolgrillare. Mina undersökningar har ännu inte lett till några konkreta bevis men mycket (nåja) talar för att vegetarianer och gasolgrillare är överrepresenterade bland självmordsbombare då människor som kan tänka sig att ge upp det kolgrillade köttet också kan tänka sig att ge upp sitt liv.
 
  • Arg
patfred
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
Men det är ju utvändig gänga på inloppsröret så det känns rimligare att köpa en sån direkt. Vad är det för fel på Rinkaby 8409?
Inget alls, skit bakom tangentbordet bara:whistle:
 
Jonas Persson
Kom hem igår från landet och finner att poolen hemma inte är i skick för veckans värmebölja. Det var 33,5 grader i den:worried:

Glöm allt vad svalka heter, detta känns ljummet. En vän sa att man brukar anse att 32 grader är den temperatur som du kan bada i utan att bli nerkyld, mao varmare och du börjar svettas...

Så just nu försöker jag få ner temperaturen genom att hålla pooltaket öppet så att det kyls på natten och växthuseffekten uteblir på dagen. Verkar fungera, trots bra väder idag är jag nu nere på 32,5 grader.

Samtidigt är det nu praktisk med solfilmen som håller kvar vattnet. Vi får se hur det går, men i värsta fall får jag ta bort solfilmen en natt för att få ner temperaturen snabbare.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.