D09 D09 skrev:
Finns säkert folk som är bättre än mig på att förklara detta men elpatronen tillför mer effekt omgående medan kompressorn levererar mindre effekt och behöver lite mer tid på sig att värma upp bufferten. Duschar inte alla i hushållet efter varandra, varmt och länge så ger man ju tid för återhämtning däremellan.

Har du 5 tonårsdöttrar så är det redan kört.
Då behöver du ett kärnkraftverk ;)
Hahaha, nä vi är inte där
 
D09 D09 skrev:
Har du 5 tonårsdöttrar så är det redan kört.
Då behöver du ett kärnkraftverk ;)
Vi har två. De duschar alltid tills varmvattnet är helt slut! Är så tacksam att vi inte gick på rådet att skaffa en extra ackumulatortank just p.g.a. "...men tänk när de blir tonåringar då...?"
Den elräkningen...:sweat:
 
  • Haha
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
En 310P har en kompressoreffekt på ca 1,5kW. Elpatronerna kan säkert ge 11kW om pannan är avsäkrad till 16A.

Dvs elptronerna kan värma vattnet med ungefär 7ggr så hög effekt. Dvs ungefär 7ggr så snabbt.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 310p och har aldrig brytt mig om att stänga av någonting på sommaren. Den tuffar på med samma inställningar sommar som vinter. Elpatron och cirkulationspump är alltid på.

Är det kallt i huset så värmer den året runt, jag fryser vid samma temperatur sommar och vinter. Nu är ju sommaren varmare så elpatron går inte så mycket så klart. Cirkulationspumpen har jag fått rådet att låta gå då det minskar risken för krångel när den ska startas upp igen på hösten. Men vet inte vad som är bäst...

Varmvatten tror jag har tagit slut en gång på 10 år, men barnen är fortfarande relativt unga. Dock finns spabad där vi varit 4-5 pers som duschat före samt efter bad.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
I en av bilderna ovan lyser dioden för "Kompressor i drift" samt kanal 05 visar 31 grader. Detta är ingen bra kombo. Om kompressorn verkligen fungerar ska avluftstemperaturen ligga på runt omkring 5°C ! Hörs det något kompressorljud när dioden för kompressorn är tänd? Det har varit dålig hållbarhet på kompressorerna sedan R22 förbjöds av miljöskäl och ersattes med R290 propan.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
J Josth skrev:
I en av bilderna ovan lyser dioden för "Kompressor i drift" samt kanal 05 visar 31 grader. Detta är ingen bra kombo. Om kompressorn verkligen fungerar ska avluftstemperaturen ligga på runt omkring 5°C ! Hörs det något kompressorljud när dioden för kompressorn är tänd? Det har varit dålig hållbarhet på kompressorerna sedan R22 förbjöds av miljöskäl och ersattes med R290 propan.
Detta är en god observation! Frågan är också varför den är hela 31°C?
Vi hade en 310P från 2001 som skrotades för ett par år sedan. Sista året gick den med trasig kompressor.
Tyckte inte att regleringen på 310:an var optimal. Så fort man börjar duscha och vattentemperaturen går ned under 50°C (vilket den alltid ligger på i "viloläget") så går elpatronen igång och sen ligger den på tills tempen är tillbaks på 50°C. Elpatronen står alltså alltid för lejonparten av värmning av varmvattnet.
 
J Josth skrev:
I en av bilderna ovan lyser dioden för "Kompressor i drift" samt kanal 05 visar 31 grader. Detta är ingen bra kombo. Om kompressorn verkligen fungerar ska avluftstemperaturen ligga på runt omkring 5°C ! Hörs det något kompressorljud när dioden för kompressorn är tänd? Det har varit dålig hållbarhet på kompressorerna sedan R22 förbjöds av miljöskäl och ersattes med R290 propan.
Kompressordrift lyser.

Kanal 1 visar 45
Kanal 5 visar 31

Vet inte hur jag ska höra kompressorn, det låter väl ganska tyst.
 
Din kompressor verkar tyvärr vara slut.
Kanal 1 visar varmvattentemperaturen. Det betyder att elpatronen (och kompressorn) borde varit igång en stund och avluften borde vara låg som antytts ovan.
 
Precis, om kompressorn havererat kommer panntemperaturen och varmvattentemperaturen bara att fortsätta att sjunka till ca 20 grader om inte el-patronen är tillåten/påkopplad. En kompressor hörs, ca 45 dB om den är ny och mera mot slutet av livslängden.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, nu är båda avstängda. Elpatron samt cirkulation.
Stängt av cirkulationen ?? du kan få ett fenomen att pumpen inte startar till hösten , en klassiker att dom fastnar lite, sätt in i kalendern eller på annat sätt markera att den ska snurra minst 5 min i veckan, då blir det bra till hösten.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Happ,

Jag har ett minne av att jag hört kompressor gå, men inte säker. Jag tog över denna fastighet nyligen, kan detta vara varit så vid övertagande?

Hur kan jag felsöka att kompressor är paj? jag har inte några felkoder eller dyl..
 
Nej kompressorn ger ingen felkod, bara det termiska överbelastningsskyddet "klixon" som löser ut. Stega fram till kanal 14 och tryck sedan på den andra knappen bredvid så är det snabbstart kompressor. Hörs det bara ett svagt klick efter ett par sekunder är det klixon som löst ut. Vanligtvis tar man hem en servicetekniker som kollar exakt fel och sedan säger han att hela pannan behöver eftersom den är så gammal men står man på sig bör det gå att hitta någon kyltekniker som kan byta bara kompressorn med tillhörande delar om man vill det. Oftast smartast att välja 360P reservdelskompressor då som är aningen kraftigare (650 W) än 310P reservdelskompressor (500 W).
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej kompressorn ger ingen felkod, bara det termiska överbelastningsskyddet "klixon" som löser ut. Stega fram till kanal 14 och tryck sedan på den andra knappen bredvid så är det snabbstart kompressor. Hörs det bara ett svagt klick efter ett par sekunder är det klixon som löst ut. Vanligtvis tar man hem en servicetekniker som kollar exakt fel och sedan säger han att hela pannan behöver eftersom den är så gammal men står man på sig bör det gå att hitta någon kyltekniker som kan byta bara kompressorn med tillhörande delar om man vill det. Oftast smartast att välja 360P reservdelskompressor då som är aningen kraftigare (650 W) än 310P reservdelskompressor (500 W).
Tack,

Inget händer tyvärr, det klickar men hör inte något annat speciellt som kommer igång.

Kan det vara denna klixon som behöver bytas? Köldmedium som behöver fyllas, eller annat typiskt underhåll?
 
Högst sannolikt behöver kompressorn med tillhörande delar bytas, vilket innebär torkfilter, expansionsventil, högtryckspressostat, kompressorvärmare, driftkondensator, köldmedia och eventuellt förångaren. Räkna med 15-20 tkr inkl rot för allt. De flesta kommer dock säga att hela pannan måste bytas till en ny såsom NIBE F370 för 55-65 tkr beroende på firma. Kan gå att hitta någon vill byta kompressor om man ringer runt till olika firmor.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Högst sannolikt behöver kompressorn med tillhörande delar bytas, vilket innebär torkfilter, expansionsventil, högtryckspressostat, kompressorvärmare, driftkondensator, köldmedia och eventuellt förångaren. Räkna med 15-20 tkr inkl rot för allt. De flesta kommer dock säga att hela pannan måste bytas till en ny såsom NIBE F370 för 55-65 tkr beroende på firma. Kan gå att hitta någon vill byta kompressor om man ringer runt till olika firmor.
Jag förstår..

Bör kanske ta upp det för säljaren som dolda fel? Eller är pumpen så pass gammal att dess tekniska livslängd är passerad, och fel bör således vara nåt man "förväntat" sig som köpare.

Nu är jag inte kunnig i detta så behöver fråga: vid ej fungerande kompressor, vad påverkas? Kommer jag inte ha värme under vintern ifall jag väntar med att laga/byta? Eller är det enbart högre kostnader det rör sig om, och i så fall i vilken storlek? Annat?

Tillägger att jag även har vattenburen golvvärme i hela huset, om det har en koppling till frågan (känner ibland att det saknas värme i vissa fläckar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.