Det enda jag inte riktigt gillar med Prosoil är ursprunget. Är det inte lite onödigt att skicka kol från Sydafrika hit när vi faktiskt kan använda restprodukter från pappersindustrin som tex Biobact innehåller? Jag har också kollat på den där dunken och funderat.
 
Läste att skånefrö säljer biokol på säck.

liten uppdatering. Lade på lite mer grönkompost och har sänkt klipphöjden i omgångar. Nu är jag på 9,25 mm och gräsmattan tätar ihop sig långsamt. Mycket blomning av vitgröen. Klippet läggs ut där gräset är lite tunt på övriga gräsmattorna. Skulle behöva dressa med sand igen. Dessutom funderar jag på när det går att vertikalskära, för öka tätheten ännu mer? Ser att krypvenen har tagit sig, den gröna fläcken i neder högersida är ett område med bara krypven.

Välklippt gräsmatta med tydliga ränder och en grön fläck av krypven i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Har noterat att gräset numera inte växer så mycket som förut! Detta trots att det är grönt och frodigt. Klippet i uppsamlaren blir ca 20% full, medan för ett år sedan var uppsamlaren helt full och för två år sedan tömdes en gång. Tätheten blir allt bättre, men det är ändå en bit kvar till en riktig green. 8,40 mm, så ni vet. Hämtar ett lass med sanddress i em.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Vad har du för gräs på greenen? Kan det var att snabbväxande dör av/konkurreras ut av ängsgröe som växer långsammare men generellt är mer djupgrön?
 
Jag har själv hamnat i golfträsket i år.
Välansat gräs i en trädgård med blommande buskar och ett litet rött trädgårdsskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikJoel och 1 till
  • Laddar…
Jo så kan det vara. Här kommer en sammanfattning.

från början var denna del av tomten förvildad trädgårdstomt, med 7 halvvuxna bokar, 100-tals buskar, massa ogräs, fullt av olika vårblommor, bland annat snöklocka, dessutom blåhallon, kaprifol mm. Allt växer bra här nere, bara det kommer regn. Det mesta togs bort för ca 8 år sedan, sedan har stubbar frästs, kört med jordfräs, plockats sten och rötter grävts bort, flyttat massa jord från andra delar av tomten och köpt kanske 5 ton grönkompost. Området planades ut men lite stora ojämnheter fanns kvar
Därefter en sådd gräsmatta, med standardgräs, dvs mycket standard rödsvingel och en del ängsgröe Sedan har, som alla gräsmattor, allt större andel vitgröe, som invaderar nästan alla gräsytor. Jag har ingen ambition att bara ha sk ädelgräs, utan som de absolut flesta golfbanor är greener huvudparten vitgröe. Senaste åren har kärrgröe etablerat sig, men har svårt att säga om det är något inne på greenen. Senaste åren har jag sått in krypven, 3 sorter från Skånefrö. Har sått in fyra gånger, men etableringen är så där. I höstas sådde jag in ett greengräs från weibulls, som köptes på något byggvaruhus. Det var inget riktigt greengräs, utan ett gräs som tål lite lägre klipphöjd. Det är ju också så att i södra sverige så dör inte vitgröen under vintern, utan blir mer perenn. Samtidigt minskar blomningen och man hittar på golfbanor äldre vitgröe, som är supertät, finbladig och ingen blomning. I golfgreenerna här nere, ser man var det varit vinterskador eller svamp eller snömögel, mm för där blommar vitgröen i små fläckar året efter. Jag försöker få in lite mer krypven för att få ett tätare gräs, som är finbladigt.

jag vet av erfarenhet från golfbranchen att det tar en tid för det vanliga gräset att omvandlas till att klara av att klippas ned till den nivån som krävs. Och det är precis vad jag ser.

för övrigt ser ju din klippning väldigt fin ut.
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
Det är väldigt lätt att bli lite pedant, men samtidigt är tillfredsställande att se preussiskt välskött gräsyta. Använder inga gifter utan det ogräs som kommer tas bort manuellt, samt fina tips om exempelvis kalkning.
 
  • Gilla
RoyalPhyton
  • Laddar…
Dressning genomförd, ca 500 kg, dvs drygt 1 mm dresshöjd. Har tappat bort hur mycket dress som lagts ut totalt, får väl läsa igenom tråden. I år är det drygt 2,5 ggr med sanddress, dvs ca 1,2 ton sand och 2 ggr med grönkompost eller ca 500 kg. Har sedan lagt ut en giva gödning, då gräset började gulna. Sänkt klipphöjden lite. I går togs vertikalskäraren fram, slipades och kördes. Noterade att det vart ingen tatch, utan bara klöv grässvålen, samt att klippningen efter så var ytan väldigt jämn. Flyttade fuktsensorn till det torra området. Där är fuktnivån 0 till 30% jmf med den plats som använts tidigare 60-100%. Så det är väldigt stor skillnad, bara 7 m bort. Klipper varje dag, uthållighet är ett krav. Har fått lite hönsnarv, eller liknande. Kan för lite om de olika narvsorterna. Troligen kommit in med grönkomposten. Tas bort genom att med kniv pilla upp narven och dra bort narven.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Golfbanor lägger på ca 1 cm sanddress per år. Det är bara dressa på! (y)
 
Fantastisk tråd att följa, bra jobbat!
Jag ska bygga en green på baksidan och hoppas att du med din erfarenhet kan peka mig i rätt riktning. Mina funderingar är främst följande:

Är det görbart att inte bygga en green enligt USGA-spec och ändå få ett bra resultat? Tänker mig en mellanväg där jag jordfräser hela området, blandar in sand, packar ytan och sår den.

Du har ju haft lite problem att få krypven att etablera sig. Vilket gräs hade du valt idag om du gjorde om det från början?

Jag har rödsvingel och ängsgröe i gräsmattan idag.
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
Trähandtag.
Läser att du dressar med sand men även ibland med kompost.
Det jag har läst är att man absolut inte ska skapa "layers" i profilen. Om du börjar med sanddress så är det de man får gå på i fortsättningen.
För lägger du på ett lager organiskt på det så kan de organiska klibba fast (typ vax lager, inte filt) som hämmar syre och näringstillförseln till rötterna.
 
E Errko skrev:
Fantastisk tråd att följa, bra jobbat!
Jag ska bygga en green på baksidan och hoppas att du med din erfarenhet kan peka mig i rätt riktning. Mina funderingar är främst följande:

Är det görbart att inte bygga en green enligt USGA-spec och ändå få ett bra resultat? Tänker mig en mellanväg där jag jordfräser hela området, blandar in sand, packar ytan och sår den.

Du har ju haft lite problem att få krypven att etablera sig. Vilket gräs hade du valt idag om du gjorde om det från början?

Jag har rödsvingel och ängsgröe i gräsmattan idag.
jag tror att det som du tänker kan fungera! Jag skulle blanda i mycket mycket sand! Tog ju bort en buske, se tidigare inlägg och la in kan 300 kg sand i botten, dvs 15-20 cm och sedan lite vanlig jord i toppen och kan se att gräset (vitgröe) växer något kopiöst tätt på denna plätt (ca 1,5 i diameter). Slutsatsen är att sand i botten är mycket bra, precis som på en USGA green (nu är det ju 10 % mull inblandning i sanden). Så skulle jag göra om detta så skulle jag göra som du, men lägga i så mycket sand plånboken medger. Därutöver skulle jag lägga ned dränering, för när väl höstregnen kommer, hjälper det inte att jorden (som här) är genomsläpplig. Vår jord är ju sand/lermorän och håller vatten dåligt.

Har ju 200 m2 green och ca 30 m2 semigreen, med 30 cm sandmull, blir det bedömt 40 000 -60 000 i kostnad, eller fyra lastbilar med mindre släp (40 ton styck), dvs allt för mycket för de flesta, samt att man får ju ha dit rediga maskiner för att flytta allt material.

Man kan ju fundera på om att ta livet av växtlighet med Roundup innan sådd, för minimera invasionen av vitgröe och därigenom kanske krypvenen skulle kunna ta sig lite bättre! krypven tror jag är bäst, men den kräver precision i skötseln. Läste om insådd av krypven på Orust GK, som misslyckades tills de gjorde om greenen fullständigt!

Återkommer med mer info när jag tänkt igenom, samt det kanske är någon annan som har andra funderingar/håller med eller ej!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Trähandtag.
Läser att du dressar med sand men även ibland med kompost.
Det jag har läst är att man absolut inte ska skapa "layers" i profilen. Om du börjar med sanddress så är det de man får gå på i fortsättningen.
För lägger du på ett lager organiskt på det så kan de organiska klibba fast (typ vax lager, inte filt) som hämmar syre och näringstillförseln till rötterna.
hm du kanske har rätt! vertikalskärning borde väl göra lite nytta! har gjort det två gånger detta år och är på gång med den tredje gången inom kort! Kör ju också över med dragen "sticklufts-stjärn-maskin" som går ned ca 2 cm med jämna mellanrum.
effekten av grönkomposten var dock mycket bra- bättre än gödning.
 
Gräsmatta delvis vertikalskuren med gräsklippare synlig på vänster sida, jämförelse av skuren och oskuren yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I går morse vertikalskars gräset, se bild. Har semester och klipper två gånger om dagen, på fm och kvällen. Bytte hål också, samt sänkte till 5,88 mm, dvs lägst hittills! Nu går det att putta o chippa. Stimp 6-7, men det är ändå en bit kvar till de silkeslena greenerna.

till vänster är det vertkalskuret, medan till höger ej skuret, så ni vet.
 
  • Gilla
SSo och 1 till
  • Laddar…
Här har regnat lite för mycket. Maskhögar stora som komockor! Har lagt gödning o kört över med stickluftning bakom åkgräsklipparen. Borde ha dressat, men då klipphöjden nu är 4,95 mm o gräset tätnat så har jag insett att den dress jag köper har lite för grov fraktion. Funderar på att bygga en sikt som tar bort allt större än 1,3 mm. Senaste dressningen så låg det grova ovan på gräset. Tycker att vertikalskärningen gjorde susen, men är lite osäker på hur ofta man göra detta. Det görs för att dela på gräset och inte för thachen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.