Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Har inte plats men slipar redan på vårt ultimata mål då vi ska bygga hus. Då blir det 8x4 med djupdel och gaveltrappa.
Och det ska byggas ännu snabbare då du nu kan detta:p
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Har inte plats men slipar redan på vårt ultimata mål då vi ska bygga hus. Då blir det 8x4 med djupdel och gaveltrappa.
Fundera på det där med djupdel. Har pratat med två st som har det. Den ena är missnöjd med djupdelen för det går bara att leka i halva poolen. Den andra la igen djupdelen (som var 3,5m) när det var dax för linerbyte och körde på plan botten 1,5m istället.
 
F fsn skrev:
Fundera på det där med djupdel. Har pratat med två st som har det. Den ena är missnöjd med djupdelen för det går bara att leka i halva poolen. Den andra la igen djupdelen (som var 3,5m) när det var dax för linerbyte och körde på plan botten 1,5m istället.
Tack för att du delar med dig. Det kanske är helt onödigt. Verkade som en ball grej.
 
Jonas Persson
Varför en så binär lösning?

Hur blir en pool som sluttar mellan säg 1,3 och 1,8 m? Blir kanske en lite väl brant lutning, men säg 1,5 och 1,7 m? Eller de första djupen, men en avsats som tar säg 0,2 m av djupskillnaden och övriga 0,3 bara sluttar. Tanken är att de flesta ska känna att de precis inte bottnar. Men är detta något man verkligen behöver uppnå?

En vanlig pool på ca 1,5 m går att simma, dyka och stå i för äldre längre personer. En djupare gör att du måste simma och klarar en trampolin eller liknande då du kommer ner djupare vid ihoppen. Men varför behöver man simma utan bottenkontakt i en så här liten pool? Tramplin kanske är kul och att dyka djupt lite spännande för en sjuåring. Men det är en steril botten att utforska och som poolroboten får problem med att städa. Hela bygget blir också dyrare och mer komplext.

All skit lär väl hamna på det djupa och man måste tänka till med var man sätter inloppen, antar att det blir den djupa delen. Förutsätter även att det går att gräva så djupt.

Men det är en intressant fråga; hur stor, hur djup och vilken form ska en pool ha och vad är fördelarna med de olika valen?

Y40 är inte direkt någon folkpool...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför en så binär lösning?

Hur blir en pool som sluttar mellan säg 1,3 och 1,8 m? Blir kanske en lite väl brant lutning, men säg 1,5 och 1,7 m? Eller de första djupen, men en avsats som tar säg 0,2 m av djupskillnaden och övriga 0,3 bara sluttar. Tanken är att de flesta ska känna att de precis inte bottnar. Men är detta något man verkligen behöver uppnå?

En vanlig pool på ca 1,5 m går att simma, dyka och stå i för äldre längre personer. En djupare gör att du måste simma och klarar en trampolin eller liknande då du kommer ner djupare vid ihoppen. Men varför behöver man simma utan bottenkontakt i en så här liten pool? Tramplin kanske är kul och att dyka djupt lite spännande för en sjuåring. Men det är en steril botten att utforska och som poolroboten får problem med att städa. Hela bygget blir också dyrare och mer komplext.

All skit lär väl hamna på det djupa och man måste tänka till med var man sätter inloppen, antar att det blir den djupa delen. Förutsätter även att det går att gräva så djupt.

Men det är en intressant fråga; hur stor, hur djup och vilken form ska en pool ha och vad är fördelarna med de olika valen?

Y40 är inte direkt någon folkpool...
[media]
Du tänker helt rätt. Jag var skeptisk till att bara ha 1.40m djupt då jag satte skimmern 10mm från ovankant och vann på det sättet 40mm. Jag är glad att jag gjorde det men samtidigt täcker 1.45-1.48m gott och väl för mig som är 1.80.
 
I Alcudia där vi brukar semestra finns en pool som vi badar mest i den är ca 4x8m och sluttar från 1.3 till 2.10.

Om jag minns rätt är den plan i sektioner med två brantare fall.
 
Jonas Persson
Om man bygger en pool som är dubbelt så djup i ena änden blir även tyngden den dubbla. En tjugo, trettio ton extra. Det gäller verkligen att grunden klarar det ojämna trycket så att inte hela poolen med åren sätter sig. En centimeter räcker för att vattenytan inta ska vara i våg. Eländes elände;) Än värre blir det om krafterna resulterar i att väggarna spricker där det blir djupare. Denna typ av pool skiljer sig mycket mot en vanlig 4x8.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om man bygger en pool som är dubbelt så djup i ena änden blir även tyngden den dubbla. En tjugo, trettio ton extra. Det gäller verkligen att grunden klarar det ojämna trycket så att inte hela poolen med åren sätter sig. En centimeter räcker för att vattenytan inta ska vara i våg. Eländes elände;) Än värre blir det om krafterna resulterar i att väggarna spricker där det blir djupare. Denna typ av pool skiljer sig mycket mot en vanlig 4x8.
Undar om det är svårt att bygga en replika av Y40?
 
  • Haha
muraren2
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Du tänker helt rätt. Jag var skeptisk till att bara ha 1.40m djupt då jag satte skimmern 10mm från ovankant och vann på det sättet 40mm. Jag är glad att jag gjorde det men samtidigt täcker 1.45-1.48m gott och väl för mig som är 1.80.
Visst gör det?

"Tiotusen" 4x8x1,5 pooler har den storleken av ett skäl.

Hade tidigare 3,8x6 och de extra två metrarna gör stooor skillnad trots att jag nu har gaveltrappa. Tom de extra decimetrarna på bredden märktes. Även att vattenytan kom mycket närmare däcket var mycket positivt.

Men vill jag ha ännu större? Nja, ok om den är stor nog för att verkligen kunna simma i eller med ett rejält hopptorn (vad jag nu ska med det till), men tex 5x7 m, tveksamt.

Skulle jag ändra på något är det att kunna bada året om, hur man nu gör det med en utomhuspool och att få den än mer lättskött.
 
Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om man bygger en pool som är dubbelt så djup i ena änden blir även tyngden den dubbla. En tjugo, trettio ton extra. Det gäller verkligen att grunden klarar det ojämna trycket så att inte hela poolen med åren sätter sig. En centimeter räcker för att vattenytan inta ska vara i våg. Eländes elände;) Än värre blir det om krafterna resulterar i att väggarna spricker där det blir djupare. Denna typ av pool skiljer sig mycket mot en vanlig 4x8.
En pool där inte ytan är i våg låter spännande :cool:
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Undar om det är svårt att bygga en replika av Y40?
Trycket på väggarna och tyngden av hela anläggningen måste vara en utmaning. Även att cirkulera vattenmmassorna på alla djup.

Detta utöver att den innehåller 4300 m³ vatten som ska renas och värmas. Går nog åt en och annan puck med veckoklor....
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
A ajn82 skrev:
En pool där inte ytan är i våg låter spännande :cool:
Bra för att åka vattenskidor:cool:
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
vi hade också en väldig massa diskussioner om poolen innan vi byggde och kollade på många olika varianter, åttor, med djupdel, med jet i etc. till slut kände vi att vi hellre la pengarna på större, så vi fick till en. 4x9 med 1.5 djup. sen har vi inbyggd trappa, men man går ner från ena hörnet. där kunde även kidsen sitta och plaska innan de vågade börja simma mer själva. trappan lämnar då hela längden öppen på 2/3 så om man vill simma längder så är det kanon. frugan simmade tidigare så det var ett krav för henne.
hade vi haft plats hade vi nog kollat på att gå upp till 4x10 men då skulle pooltaket krockat med staketet till grannen eller kommit för nära huset.

men hoppas du får njuta av den du har ett tag nu innan det är dags för nästa.

ser dock fram emot kommande tråd om det blir nytt hus nån gång.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Har en 8x4 standard pool, men tycker känns lite meningslöst med längden eftersom det ändå inte "går" att simma i. För lek hade nog 5x5 varit bättre.
Är lite sugen på att bygga ett extra hus med hela långsidan med skjutdörrar och klämma in en 16m pool eller liknande, behöver bara hitta lite extra pengar...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
P Peter_Bromma skrev:
vi hade också en väldig massa diskussioner om poolen innan vi byggde och kollade på många olika varianter, åttor, med djupdel, med jet i etc. till slut kände vi att vi hellre la pengarna på större, så vi fick till en. 4x9 med 1.5 djup. sen har vi inbyggd trappa, men man går ner från ena hörnet. där kunde även kidsen sitta och plaska innan de vågade börja simma mer själva. trappan lämnar då hela längden öppen på 2/3 så om man vill simma längder så är det kanon. frugan simmade tidigare så det var ett krav för henne.
hade vi haft plats hade vi nog kollat på att gå upp till 4x10 men då skulle pooltaket krockat med staketet till grannen eller kommit för nära huset.

men hoppas du får njuta av den du har ett tag nu innan det är dags för nästa.

ser dock fram emot kommande tråd om det blir nytt hus nån gång.
Vår gaveltrappa är suverän. Första steget har 15-20 cm vatten och är nog 50 cm brett. Skönt att ligga på. Nästa är djupare och lite smalare och ypperligt att sitta på. Nummer tre går till hakan om man är 185 cm lång. Det fjärde är djupt. Sen kommer botten...

Att man sedan skrider ner och upp ur poolen gör inte saken sämre. Saknar inte poolstegen som bara är ivägen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.