Nu är VP på plats! Men jag for en felkod, innebär "inget vattenflöde"

Jag har öppnat ventilerna mot VP. Vad gör jag för fel??
 
Jonas Persson
Kommer det något vatten?

Vad händer om du lossar anslutningarna mot värmepumpen lite, det borde spruta vatten.

Titta på denna från 00.08.00
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Nu är VP på plats! Men jag for en felkod, innebär "inget vattenflöde"

Jag har öppnat ventilerna mot VP. Vad gör jag för fel??
stäng den vänstra blåa, öppna båda gröna. Då ska det fungera om det öht kommer vatten i inloppen.

när du verifierat att det funkar öppnar du gradvis den vänstra blåa till du får 1-2gr tempskillnad på vp

nu är den v blåa antagligen lite för öppen...
 
Så snabba svar på självaste midsommarafton? Jag kan bara tacka o buga.

Vi löste det. Det var luft i systemet, vi justerade den högra blåa och då började det bubbla i poolen. Sen drogs det igång.

Nu står inkommande temp på 20, och vi har ställt tempen på 30.

Detta med 2 graders skillnad, nåt jag ska göra nu alltså? Eller uppnå det med tiden?
 
Den högra blåa ska vara helt öppen.

Om vp gått en stund nu då kan du justera den vänstra blåa så att tempdiffen på in och ut blir 1-2.

mer öppen blå ger större diff, mer stängd ger mindre diff
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Den högra blåa ska vara helt öppen.

Om vp gått en stund nu då kan du justera den vänstra blåa så att tempdiffen på in och ut blir 1-2.

mer öppen blå ger större diff, mer stängd ger mindre diff
Poolen värms snabbare om diffen är inom önskade värden. Antar att du är badsugen:)

Panik en dag som denna, då svarar man.

Glad Midsommar!
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Poolen värms snabbare om diffen är inom önskade värden. Antar att du är badsugen:)

Panik en dag som denna, då svarar man.

Glad Midsommar!
Tack! Men hur uppnår jag 2 graders diff när vattnet som kommer in är kallt nu. Ska jag alltså inte ställa in önskad temp mer än 2 grader än inkommande?

Jag vill att vattnet ska koma upp till säg 28.nu är den inkommande på 21.
 
Jo, ställ önskad på 28. Men är inkommande 21 så ska du kunna se vad utgående temp är. Den ska då helst vara typ 23.
 
V Vortex skrev:
Jo, ställ önskad på 28. Men är inkommande 21 så ska du kunna se vad utgående temp är. Den ska då helst vara typ 23.
Ah, jag fattar, utgående förstås.

Jag läser i manualen. Tack!
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ah, jag fattar, utgående förstås.

Jag läser i manualen. Tack!
Kollat i manual och googlat, kan denna pump inte ha funktionen "utgående"? Den verkar bara visa in-temp samt inställd temp. Hittar ingen knappkombination för utgående temp och manualen nämner det inte heller.

Kan jag ersätta läsning av utgående temp med termometer i poolen?
 
Läste manualen, ingen info däri. Föreslår att du startar allt, öppnar den vänster blåa tills vp slår ifrån med felkod (inget flöde) och sedan stänger du den lite från det läget. Då kommer det bli bra. Får du tjuvstopp pga dåligt flöde, stäng ventilen lite till.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Läste manualen, ingen info däri. Föreslår att du startar allt, öppnar den vänster blåa tills vp slår ifrån med felkod (inget flöde) och sedan stänger du den lite från det läget. Då kommer det bli bra. Får du tjuvstopp pga dåligt flöde, stäng ventilen lite till.
Nej.. Precis, tyvärr. Trodde de flesta hade den funktionen.

Provade denna metod, men värmepumpen fortsatta tugga på och stängde aldrig av sig. Men ventilen ligger nu på ca 30% vrid så förhoppningsvis är det ett bra läge.

Idag visar inkommande vattentemp 24 (visst betyder det att det är 24 grader i poolen?)

Finns det andra sätt att komplettera så man får fram information om "utgående temp"
 
Ok, det kan ju helt enkelt vara så att det även vid helt öppen ventil går tillräckligt med vatten till vp.

Varför inte göra som du tänkte från början då, mät tempen vid utblåsen och sedan i breddavloppet, antagligen bäst att mäta med samma termometer på båda ställena.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det kan ju helt enkelt vara så att det även vid helt öppen ventil går tillräckligt med vatten till vp.

Varför inte göra som du tänkte från början då, mät tempen vid utblåsen och sedan i breddavloppet, antagligen bäst att mäta med samma termometer på båda ställena.
Yes,

Och då är tempen vid utloppen I poolen = utgående temp?

Och I breddavloppet då? Representerar den också utgående temp eller räknas den som ingående? (och bör då visa samma siffra som på värmepumpen på ingående temp?)
 
Jonas Persson
Allt vatten i poolen har samma temperatur. Den andra temperaturen finner du bara efter värmepumpen innan det går ut i poolen. Så en termometer mitt framför utloppsventilen är det uppvärmda vattnet och ska vara pooltemperaturen plus en till två grader.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.