12 831 läst · 84 svar
13k läst
84 svar
Transportplugg Gasoltub
Jag började skriv inlägget för ett tag sedan. Innan du svarat, det var inte riktat till dig.
När man öppnar en kran ska den inte öppnas tills det tar stopp. Backa lite från fullt öppen för att undvika den hör typen av fel.
När man öppnar en kran ska den inte öppnas tills det tar stopp. Backa lite från fullt öppen för att undvika den hör typen av fel.
Redigerat:
Slutplädering för denna trådens innehåll.D Daniel 109 skrev:Vad är det ni inte begriper?
Gasol har liknande egenskaper som bensin i det här fallet. Det kan antändas i koncentrationer mellan 2 och 10%. Men en tub som står öppen och utsätts för temperaturväxlingar kan man absolut få in 90% luft. Tom blir den ju inte hur man är gör.
Filmer på hur behållare med bensin/luftblandningar beter sig är inte svårt att hitta.
Det förutsätter ju rätt blandning och en antändningskälla. Så jag påstår inte att det är en stor risk. Men att hävda att den inte finns är definitivt fel.
Det är ingen överhängande risk att transportera denna tub. Att det inte skulle hända ett dugg på hela vintern och bara för att man lägger den i bilen är ganska osannolik att det smäller/brinner av. Om den så har lite eller inget alls i sig.
Om man mot all förmodan råkar stoppa in en tändsticka i tuben på väg till depån så händer nog ändå inte så mycket med dom 3-4 gram propan som finns kvar.D Daniel 109 skrev:
Vet inte, men jag skulle gissa på något sådant.
Propan är väll tyngre än luft? så i teorin vänd på flaska så rinner de sista gaserna ut.
Btw om kranen är öppen så bör propanen expandera när det blir varm o när den kyls ner så krymper gasen och "luft" kommer in ist, så om den stått så sedan innan vintern lär väll flaskan vara hyfsat ventilerad vid detta lag?
Fast om det inte finns något i vanlig luft som vill reagera med gasol? så borde det kanske vara så att den gasol som kom ut när det var som varmast fortfarande är kvar?
Så lägg inte flaskan i bilen är nog mitt tips
Btw om kranen är öppen så bör propanen expandera när det blir varm o när den kyls ner så krymper gasen och "luft" kommer in ist, så om den stått så sedan innan vintern lär väll flaskan vara hyfsat ventilerad vid detta lag?
Fast om det inte finns något i vanlig luft som vill reagera med gasol? så borde det kanske vara så att den gasol som kom ut när det var som varmast fortfarande är kvar?
Så lägg inte flaskan i bilen är nog mitt tips
Folk har transporterat halvtaskiga gasflaskor i sina bilar i 30-40 tal år, förr var det standard att röka överallt med.K Kaboff skrev:Propan är väll tyngre än luft? så i teorin vänd på flaska så rinner de sista gaserna ut.
Btw om kranen är öppen så bör propanen expandera när det blir varm o när den kyls ner så krymper gasen och "luft" kommer in ist, så om den stått så sedan innan vintern lär väll flaskan vara hyfsat ventilerad vid detta lag?
Fast om det inte finns något i vanlig luft som vill reagera med gasol? så borde det kanske vara så att den gasol som kom ut när det var som varmast fortfarande är kvar?
Så lägg inte flaskan i bilen är nog mitt tips
Om flaskan inte smällt av där den stått så lär den inte göra det i bilen heller om han inte tänder en cigg bredvid flaskan.
vw:s gasbilar är en betydligt större risk, speciellt de från 2012 då de tankarna rostar och har tagit liv.
Kabof: Det är just när det är lite gasol och mycket luft som det kan bli farligt....
Rkarlsson: Att tuben är halvtaskig medför helt andra risker än en tub med öppen kran. Samma sak med rostiga gastankar i bilar. Får man in rätt mängd luft i tuben kan den faktiskt explodera.
Rkarlsson: Att tuben är halvtaskig medför helt andra risker än en tub med öppen kran. Samma sak med rostiga gastankar i bilar. Får man in rätt mängd luft i tuben kan den faktiskt explodera.
Absolut, men sannolikheten är alldeles för låg för att man inte ska kunna transportera den en kort sträcka. I annat fall får han väl betala aga för att köra ut med en lastbil för att hämta den lille.D Daniel 109 skrev: