Drog även ihop vattenfördelaren i taket på gamla pannrummet!
Vattenfördelare med flera anslutna rör installerad i ett vitt tak över en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfördelare monterad i taket med anslutna flexslangar nära en öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag gått runt och känt mig som en riktig mät-ingenjör! Med sprayburken i högsta hugg, avståndsmätare, tumstock, laser och ritning har jag planerat rördragningen för Ftx-systemet! Två överlagda ritningar med markerade rördragningar för ventilation på köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med orange markerade linjer och symboler för planering av rördragning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsplats med markerade linjer på golv för rördragning, tumstock och ritningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på golv med orangea märkningar, avståndsmätare på stativ och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Barn fyller på vatten i en blå uppblåsbar pool framför en röd stuga med balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana här varma dagar är det såklart annat än bara husbygge som pågår och sonen han passar på att fylla på såpbubblorna i den nya poolen! :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag fick förresten tag på en kärnborrare som ska komma och titta på mina markeringar ikväll, med lite tur så tar han tillochmed med sig kärnborren ikväll så vi kan få hålen färdiga!
Tvåvåningshus med röd och grå fasad och vit balkong, med diverse byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brainy och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara en trevlig laser! Vilken är det? Finns några att välja på...
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det går långsamt framåt! Jag har satt upp lasern för att få någorlunda raka vinklar på anslutningarna även om de ska döljas av undertak.
[bild] [bild]
Det är roligt att få göra en del jobb som känns som att det för bygget framåt istället för att bara bära skräp!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ser ut att vara Bosch GLL 3-80 CG
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag ska svara exakt på frågan om modell nästa gång jag står bredvid den, men så långt som jag kan säga så har den tre stycken sepata 360 graders optiska spridare så jag slipper i princip vända den oavsett var jag ställer upp den till skillnad från en vanlig krysslaser som alltid är mörk på baksidan.
 
Ingen kärnborrning blev det ikväll men på onsdag då jävlar händer det. Och det passar bra för jag ska jobba borta till och med det! :D
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag ska svara exakt på frågan om modell nästa gång jag står bredvid den
Jag är väl 99% säker på att det är den jag nämnde. Finns två stycken med 3x360 grön och det skiljer lite på dom, ena är hopkopplingsbar med telefonen vilket den andra inte är. Sen lite vad gäller utseendet men det är minimalt. Ev prisskillnad har jag dock inte koll på...
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Jag är väl 99% säker på att det är den jag nämnde. Finns två stycken med 3x360 grön och det skiljer lite på dom, ena är hopkopplingsbar med telefonen vilket den andra inte är. Sen lite vad gäller utseendet men det är minimalt. Ev prisskillnad har jag dock inte koll på...
Du har ett bra öga för gröna lasrar! :D
GLL 3-80 CG står det på fakturan!
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Person som använder en håltaggare för att borra i betong, med borrkax och slange för vattenhantering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår kom jag hem från det nya jobbet och fick genast börja med att vara medhjälpare till min välutrustade kamrat så vi kunde ta upp 8 hål i valvet!
Borrutrustning i användning för att ta upp hål i betonggolv med synliga borrspån och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med en stämp som håller upp en OSB-platta i taket, stege, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi stämpade upp en platta i källartaket så att borrkaxet inte skulle rinna ner i källaren och att borrkärnan inte heller skulle trilla ner.
Vattnet användes försiktigt och sögs upp med våtsug så att slaskandet skulle bli så litet som möjligt.
En elkabel borrade vi på och en huvudsäkringen for av det. Därefter hyrde jag byggström av grannen för resterande hål. Kabelskadan var bara en belysningsgrupp men på samma fas som borrmaskiner och våtsugen, troligtvis därför som huvudsäkringen for men det visste jag inte just då! Nåväl det blir morgdagens problem att laga. Borrvattnet rann iallafall ut ur lysknapp en på toaletten nedanför just i det borrhålet! :D
Idag har jag varit och handlat spirorör så midsommarafton är iallafall räddad på ett eller annat sätt! Blir kul att börja montera det imorron! :D
 
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Här kan man se VP-röret som borrades av under onsdagen. VP-rör borras av i betonggolv med synliga markeringar och rörfragment, ej huvudledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett borrat hål i betong där ett VP-rör syns skadat, inte huvudledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan med glädje konstatera att det inte var huvudledningen! :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag ska bila fram röret och skarva ihop det med flexslang. För att inte fylla källaren med damm och småsten tar jag en plastkopp från ventrör en och stoppar ner i hålet!
Ventilationsrör av metall på betonggolv med en brun plastkopp placerad som dammskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastkopp nära ett öppet hål i betonggolv med orange markering, avsedd för dammsugning vid rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastkopp insatt i ett borrhål i betongvägg för att fånga damm och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från denna kan jag sedan dammsuga upp det mesta när jag har strömmen tillbaka igen!
 
  • Gilla
Haggo
  • Laddar…
Toalett skyddad med wellpapp och en plastkopp på golvet i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..När plastkoppen sedan råkar ramla ner iallafall på grund av vårdslöshet med bilningen så är det bra om man har skyddat porslinet!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom borrvattnet letet sig ut efter VP röret så var det en hel del kax både i lampan och i strömbrytaren.. :crysmile:
Strömbrytare täckt med puts och färg efter borrning, behöver rengöras före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med synlig kabel och putsbruk på vägg där målning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glödlampa i taket med smuts och kalkavlagringar kring lamphållaren och på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad taklampa med kalkavlagringar och gula fläckar på en vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur det ska målas mera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.