Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hur var det man limmade?
Stryk på lim på båda delarna så att ytorna täcks.

Tryck ihop delarna, vrid inte!
Jag har ruggat med fint sandpapper tvärs rörets längdriktning och/eller torkat med aceton, limmat på båda sidor, tryckt ihop och bara vridit det jag behövt för att få exakt rätt vinkel.
 
Dagens verk. Har slipat alla hörn i 45° för att slippa vassa kanter som reser sig. Satt däcklights och badat en runda.
 
  • Trädäck med slipade kanter vid pool, inbyggda däcklights, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ramini och 3 till
  • Laddar…
Inte vrida tror jag kommer ifrån att man inte skall vrida när det börjar bita, då det kan bli ojämnt då. Att vrida medans det är mjukt lim kan inte vara någon fara (men frågan om det gör någon nytta om du har jämt med lim över delarna).

Jag slipar inte utan tvättar ordentligt med aceton.
Enda läckage jag har haft är slangar som varit i spänn (så låt slangar härda i limfogen innan man kopplar andra änden/böjer dem).
 
Känns nästan som att några utav oss varit med o byggt poolen.... är det inte obligatoriskt med en poollagsfest då? (vet iofs inte om jag bidragit med så mycket, men min blotta indirekta närvaro borde ändå räcka kan jag tycka!) :crysmile::D
Vad tycker ni andra???? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
PearlhouseJam och 4 till
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Inte vrida tror jag kommer ifrån att man inte skall vrida när det börjar bita, då det kan bli ojämnt då. Att vrida medans det är mjukt lim kan inte vara någon fara (men frågan om det gör någon nytta om du har jämt med lim över delarna).

Jag slipar inte utan tvättar ordentligt med aceton.
Enda läckage jag har haft är slangar som varit i spänn (så låt slangar härda i limfogen innan man kopplar andra änden/böjer dem).
Det är så jag gjorde. Slangen går direkt i 90 grader efter inloppet. Jag hsr så dåligt med plats att jag monterade det så.

Jag får köpa nya detaljer efter midsommar och göra om.
 
C crazytok skrev:
Känns nästan som att några utav oss varit med o byggt poolen.... är det inte obligatoriskt med en poollagsfest då? (vet iofs inte om jag bidragit med så mycket, men min blotta indirekta närvaro borde ändå räcka kan jag tycka!) :crysmile::D
Vad tycker ni andra???? ;)
Ni är välkomna :whistle:
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Dagens verk. Har slipat alla hörn i 45° för att slippa vassa kanter som reser sig. Satt däcklights och badat en runda.
Mer skruv i poolen?
 
  • Haha
GargamelSE
  • Laddar…
Jonas Persson
C chrille-gäddan skrev:
Inte vrida tror jag kommer ifrån att man inte skall vrida när det börjar bita, då det kan bli ojämnt då. Att vrida medans det är mjukt lim kan inte vara någon fara (men frågan om det gör någon nytta om du har jämt med lim över delarna).

Jag slipar inte utan tvättar ordentligt med aceton.
Enda läckage jag har haft är slangar som varit i spänn (så låt slangar härda i limfogen innan man kopplar andra änden/böjer dem).
Vrida inom vissa gränser måste vara ok.

Aceton tror jag är onödigt då pvc-lim smälter ihop ytorna. Det fungerar inte som tex epoxy. Sandpapper känner jag däremot igen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mer skruv i poolen?
En vis man lär av andras misstag. Jag lär mig av mina egna.
 
  • Gilla
  • Haha
sunnis och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vrida inom vissa gränser måste vara ok.

Aceton tror jag är onödigt då pvc-lim smälter ihop ytorna. Det fungerar inte som tex epoxy. Sandpapper känner jag däremot igen.
aceton har nog samma effekt som sandpapper i detta fallet, dvs rengöra ytan och rugga upp den.

Efter bra rengöring med aceton så är ytan matt, tror man behöver antingen aceton eller sandpapper.

Både är kanske onödigt, men många känner ju för hängslen och livrem när man gör saker själv (jag hade säkert använt både och, om det varit så på den instruktion jag läste innan första gången jag limmade)
 
F
C chrille-gäddan skrev:
aceton har nog samma effekt som sandpapper i detta fallet, dvs rengöra ytan och rugga upp den.

Efter bra rengöring med aceton så är ytan matt, tror man behöver antingen aceton eller sandpapper.

Både är kanske onödigt, men många känner ju för hängslen och livrem när man gör saker själv (jag hade säkert använt både och, om det varit så på den instruktion jag läste innan första gången jag limmade)
Det är inga återanvändbara grejer, misslyckas limmningen så är det bara att kasta skiten och konsekvensen av en läckande koppling är betydligt större än den minuten det tar att dra ett varv med ett 400-papper. Det är en no brainer att slipa lite och acetonet gör absolut skillnad. Limma slang ännu viktigare än rör skulle jag säga.
 
Jonas Persson
C chrille-gäddan skrev:
aceton har nog samma effekt som sandpapper i detta fallet, dvs rengöra ytan och rugga upp den.

Efter bra rengöring med aceton så är ytan matt, tror man behöver antingen aceton eller sandpapper.

Både är kanske onödigt, men många känner ju för hängslen och livrem när man gör saker själv (jag hade säkert använt både och, om det varit så på den instruktion jag läste innan första gången jag limmade)
Tänker så här, det är samma lim som de gamla modellerna man limmade ihop i sin barndom och då satt delarna ihop.

Men som du säger vill man INTE att dessa skarvar med exakt kapade rör ska läcka. Hur tusan fixar man det, allt sitter ihop och går inte att få isär.

Dessa rörbyggen är egentligen värdelösa och designen amatörmässig då de inte går att justera eller ta isär.

Edit: fsn och jag kom till samma slutsats...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jag har ruggat ytan lite med sandpapper och sedan torkat med aceton för att ta bort ev slipdamm. Tror inte man ska konstra till det så mycket.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Kollar man instruktioner på återförsäljares sidor är väl det genomgående rådet "tvätta rördelarna som ska limmas med cleaner (aceton?), applicera sedan lim på båda delarna och tryck ihop.."
Ytan går från blank till matt efter tvätt (y)

Snyggt jobbat Katarsis!!
Njut av tillvaron nu en stund medans du laddar batterierna för nästa projekt :cool:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kollar man instruktioner på återförsäljares sidor är väl det genomgående rådet "tvätta rördelarna som ska limmas med cleaner (aceton?), applicera sedan lim på båda delarna och tryck ihop.."
Ytan går från blank till matt efter tvätt (y)

Snyggt jobbat Katarsis!!
Njut av tillvaron nu en stund medans du laddar batterierna för nästa projekt :cool:
Tack så mycket! Idag blir det vila sen är helgen vigd åt att bli klar med trädäcket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.