Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Pin skrev:
Ja, och detta var dessutom ett beslut som inte transportstyrelsen hade befogenhet att fatta själv, utan det är i så fall en annan myndighet som godkänner ett sådant avsteg.
Transportstyrelsen visste mycket väl att uppgifterna var hemliga och gjorde inget för att stoppa utlokaliseringen. De kunde mycket väl kontaktat regeringen. De hade även en säkerhetsavdelning som sa nej men kördes över. De borde frågat var utlokaliseringen skulle förläggas och kontaktat polisen för råd. Lite krav har jag på att de tänker själva.

Om du jobbar med hemlig information måste du vara misstänksam. Lite som de hostande italienresenärerna som bara klev av på Arlanda och tog tåget hem.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo du Berit. Det är precis vad det är! Regeringens fel.
Hur svårt var det att förutse att bortskämda svenskar som inte haft ett krig på över tvåhundra år, skulle strunta i myndigheternas utbasunerade föreskrifter, när det inte fanns några medföljande represalier för de som inte följde riktlinjerna?

Staffan
Så var vi där igen om repressaliers nytta och som sagt tror jag att du överskattar dem med tanke på alla brott mot restriktioner i andra länder fast det har varit höga böter.

Det finns inte tillräckligt med poliser i något demokratiskt land för att kolla hur det går till i varenda privat trädgård, inne i folks vardagsrum osv. och är chansen för upptäckt liten så kommer folk att bryta mot regler som de inte tycker är någorlunda förnuftiga. När fransmännen inte förstod varför det var viktigt att de inte fick gå ut på promenad men det var tillåtet att gå ut för att rasta hunden så lånades en hund ut till många grannar för att de skulle kunna gå ut. När svenskar i mars/april inte förstod varför det var viktigt att ingen träffade boenden på äldreboenden så ringde de till sin gamla släkting och sa typ gå ut på gatan så hämtar vi dig för en biltur.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Vet vi att det inte finns några leveransförpliktelser i avtalen, tycker att detta har nämnts och isf har ju även leverantören skuld?
Lite Force Majuere av olika slag brukar väl ingå i sådana större avtal ...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Transportstyrelsen visste mycket väl att uppgifterna var hemliga och gjorde inget för att stoppa utlokaliseringen. De kunde mycket väl kontaktat regeringen. De hade även en säkerhetsavdelning som sa nej men kördes över. De borde frågat var utlokaliseringen skulle förläggas och kontaktat polisen för råd. Lite krav har jag på att de tänker själva.

Om du jobbar med hemlig information måste du vara misstänksam. Lite som de hostande italienresenärerna som bara klev av på Arlanda och tog tåget hem.
Håller med dig, det var ju transportstyrelsen själv som (felaktigt) tog beslutet att utlokalisera vilket gick emot reglerna. De har inte rätt att göra sådana avsteg. De visste (eller borde ställt krav på) var informationen skulle behandlas. Troligen drevs det på av besparingskrav, men säkerheten är ett absolut krav som inte kan prioriteras ner till fördel för ekonomin.

Dock tycker jag inte resonemanget är helt överförbart till pandemin. Där är det tvärtom brist på tvingande lagar som gör att det blir i form av rekommendationer, som vi förväntas följa. Alltså inte i förväg skrivna väldigt detaljerade regelverk som absolut måste följas.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Det enklaste är att hindra folk från att köpa biljett och ha biljettkontroller...
När det är biljettkontroller i tunnelbanan står det typ 5 kontrollanter i bredd för att minimera risken att någon smiter förbi. Om det dygnet runt ska stå så många kontrollanter på varenda station i tunnelbanan, pendeltågen och lokaltågen så blir det tusentals med personer. Kontrollerna måste ju dessutom kunna genomföras på ett smittsäkert sätt. Bussförarna hos SL fick igenom att ingen fick kliva in genom framdörrarna därför att de var rädda för att bli smittade. Nej, det är verkligen inte enkelt.

Det är inte bara vård- och äldreomsorgspersonal som behöver ta sig till sina jobb utan det finns mängder med samhällskritiska jobb, polisen, räddningstjänsten, alla anställda i matvaruaffärer och apotek, alla som jobbar på lager eller med transporter av varor till mataffärer, apotek och sjukhus, de som sköter och kör kollektivtrafik, hantverkare som måste fixa när det blir elfel etc. på alla dessa ställen, personal som ska ta hand om barnen till alla dessa osv.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet vi att det inte finns några leveransförpliktelser i avtalen, tycker att detta har nämnts och isf har ju även leverantören skuld?
Som jag har sagt tidigare (typ 11000 inlägg sedan) så har den här typen av avtal ändrat karaktär från krav på lager till krav på specifika leveransvolymer/-tider. så istället för att kommunen/regionen/leverantören alltid har X antal enheter i lager har man ett avtal där det står att om kommunen/regionen behöver X antal enheter så ska det levereras inom Y dagar.

Så när chefen/ministern/myndigheten frågar om man har beredskap så svarar man "- Jodå. Våran leveratör garanterar att vi har X enheter när vi behöver dom".

Men, det man har missat är att vid en pandemi är det helt plötsligt tusentals kunder i flera hundra länder som samtidigt ska ha tillgång till samma prylar och då bryter systemet ihop. Lilla Sverige som varken har egen tillverkning eller muskler att mäta sig mot andra länder hamnar sist i listorna.


Det gäller inte bara sjukvårdsmaterial till en region, utan är en konsekvens av dagens just-in-time-samhälle där lager bara ses som en kostnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Även måttlig Covid19 kan ge hjärnskador. Oklart om det är reaktion från immunförsvaret eller direkt verkan från viruset. Framtiden lär utvisa hur stor kognitiv påverkan det eventuellt innebär.

Försiktighetspricipen hade varit bra att tillämpa så här i backspegeln.

https://www.expressen.se/gt/ny-studie-covid-19-kan-ge-hjarnskador/
 
  • Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Försiktighetspricipen hade varit bra att tillämpa så här i backspegeln.
Försiktighetsprincipen handlar om att hålla nere skadorna på lång sikt vilket inte är detsamma som är rädda många liv på kort sikt.

Australiens arbetslöshet är nu uppe på en nivå som landet inte har sett sen IT-kraschen 2001. Norges arbetslöshet är 3 gånger större än under början av året. Länder skuldsätter sig för att hålla igång företag. Allt sånt får efterverkningar när det gäller pengar till t.ex. sjukvården framöver och det ökar risken för att onödigt många dör i framtiden.

Det finns inga enkla svar och inga enkla lösningar, allt man beslutar har både för- och nackdelar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Försiktighetspricipen hade varit bra att tillämpa så här i backspegeln.
Det är ju som att säga till en lindansare att försiktikhetsprincipen gäller och det är bättre om han flyttar sig något från kanten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Det är ju som att säga till en lindansare att försiktikhetsprincipen gäller och det är bättre om han flyttar sig något från kanten
Precis, detta med hur rädd man är är väl individuellt, finns de som känner sig trygga när de friklättrar, sen har vi ganska många svenskar som anser att köra en elskooter i 20km/h är ett galet risktagande. Det får man nog ta i övervägande när man ser folks reaktioner.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite Force Majuere av olika slag brukar väl ingå i sådana större avtal ...
Absolut men är olika svår att tillämpa beroende på hur klausulen är utformad.
 
Försiktighetsprincipen är tillämplig när man har ett säkert och ett osäkert alternativ att välja på. Det har knappast varit fallet här.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det är biljettkontroller i tunnelbanan står det typ 5 kontrollanter i bredd för att minimera risken att någon smiter förbi. Om det dygnet runt ska stå så många kontrollanter på varenda station i tunnelbanan, pendeltågen och lokaltågen så blir det tusentals med personer. Kontrollerna måste ju dessutom kunna genomföras på ett smittsäkert sätt. Bussförarna hos SL fick igenom att ingen fick kliva in genom framdörrarna därför att de var rädda för att bli smittade. Nej, det är verkligen inte enkelt.

Det är inte bara vård- och äldreomsorgspersonal som behöver ta sig till sina jobb utan det finns mängder med samhällskritiska jobb, polisen, räddningstjänsten, alla anställda i matvaruaffärer och apotek, alla som jobbar på lager eller med transporter av varor till mataffärer, apotek och sjukhus, de som sköter och kör kollektivtrafik, hantverkare som måste fixa när det blir elfel etc. på alla dessa ställen, personal som ska ta hand om barnen till alla dessa osv.
Stickprover räcker för att de flesta skall sköta sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
70 000 operationer inställda. Kan bli 200 000 i år enligt Läkarförbundet om pandemin fortsätter.
Ett fruktansvärt lidande för 10 000 tals personer tack vare regering/FHM:s oerhörda tafflighet.
Regeringen Löfven är nu inte bara ökänd i världen för 1.migrationskrisen, 2.”vi såg det inte komma” utan även 3. massdöden 2020. Om det räcker med 2020.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.