Brunnenbau folket brukar rekommendera 1 meter vatten över filtret. Sikta på det. Dock med hela filtret i vattenförande lager.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Brunnenbau folket brukar rekommendera 1 meter vatten över filtret. Sikta på det. Dock med hela filtret i vattenförande lager.

Okej, hur vet jag egentligen att hela mitt 3m filtret hamnar i vattenförande lager?
 
Redigerat:
Det ser du på materialet du pumpar upp. Dvs om det skulle vara så att det kommer lera för att du ska komma så pass djupt att du har 1 meter vatten över filtret. Då är det ju bättre att stanna så att du har filtret i sand fast du inte uppfyller "regeln" 1 meter vatten ovan filter.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det ser du på materialet du pumpar upp. Dvs om det skulle vara så att det kommer lera för att du ska komma så pass djupt att du har 1 meter vatten över filtret. Då är det ju bättre att stanna så att du har filtret i sand fast du inte uppfyller "regeln" 1 meter vatten ovan filter.
okej förstår, ursäkta ja frågar så mycket men är helt ny på detta men kul att lära sig :)

hur långt ner har du din bottenventil? Från sumpen så att säga?
 
Nån som har tips på en bra pump till en grävd brunn?

Vi hittade en på tomten bestående av cementringar. Har skopat ur slam och pinnar som nån har kastat i. Vattnet börjar nog på ca 2m ner och är just nu ca 4m djup. Kan köra spridare i 2 timmar innan den sinar. Vill ha något automatiskt! Funderar på att slam suga den eftersom den är djupare än så här. Nog inte använd de senaste 20 åren minst.
 
Shirack skrev:
okej förstår, ursäkta ja frågar så mycket men är helt ny på detta men kul att lära sig :)

hur långt ner har du din bottenventil? Från sumpen så att säga?
Nej det är lugnt bara att fråga på! Bättre att fråga och bolla ideer så det inte blir knas. Bara kul att försöka hjälpa. Som sagt bästa tråden :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Nån som har tips på en bra pump till en grävd brunn?

Vi hittade en på tomten bestående av cementringar. Har skopat ur slam och pinnar som nån har kastat i. Vattnet börjar nog på ca 2m ner och är just nu ca 4m djup. Kan köra spridare i 2 timmar innan den sinar. Vill ha något automatiskt! Funderar på att slam suga den eftersom den är djupare än så här. Nog inte använd de senaste 20 åren minst.
En Jetpump brukar fixa det.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
En Jetpump brukar fixa det.
Tackar
 
Shirack skrev:
hur långt ner har du din bottenventil? Från sumpen så att säga?
Typ 2 meter tror jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Typ 2 meter tror jag.
Min är typ 0.5 meter från botten.
 
Teoretiskt sett borde det inte spela någon roll vid vilket djup bottenventilen sitter så länge den inte går ner i gruset eller sitter så högt att den suger luft då det är nivån på vattenytan som bestämmer sugtrycket och inte var sugslangen är i brunnen. Tänker jag rätt
 
Jo du tänker rätt. Dock anser tyskarna som metoden är tagen ifrån är att sugpunkten eller djuphålspumpen om man har en sådan inte ska placeras i en filtersektion. Men jag har inte märkt något problem med minskad kapacitet över tid fast jag har min i filtersektion.
 
A
Nu e jag igång, fick bort 30cm av sanden utan vikter sen börja jag lägga vikter och kör ner röret igen nu står jag på plattorna men får bara ner den 3cm per gång, får nästan bara upp vatten + lite fin sand i botten... vet ej vad jag ska göra

vattnet håller sig kvar så backventilen eller flerpen i botten verkar ej läcka
 
Shirack skrev:
Nu e jag igång, fick bort 30cm av sanden utan vikter sen börja jag lägga vikter och kör ner röret igen nu står jag på plattorna men får bara ner den 3cm per gång, får nästan bara upp vatten + lite fin sand i botten... vet ej vad jag ska göra

vattnet håller sig kvar så backventilen eller flerpen i botten verkar ej läcka
Prova att sticka ner ett järnrör för att se om du kan känna om det är något nytt material du kommit ner till. Kanske till och med få upp ett prov om du slår ner ett järnrör en bit och får med dig ett prov upp.
 
någon i Linköping/ östergötland som har kiespump, plunch annat material att sälja/hyra ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.