Xplorer76 Xplorer76 skrev:
  1. Hej, blir mitt första inlägg här på byggahus.

    Har följt denna tråd med stort intresse för att i framtiden är det dags för pool.

    Måste hålla med alla att det är otroligt imponerande att du gjort allt själv.
    Och med den farten, har några grannar en bit bort som bygger pool, det har säkert tagit 2-3 månader och dom är inte ens nära att vara klara.

    Det jag har kommit fram till efter följt detta är att jag kommer garanterat köpa en helhetslösning, är alldeles för dåligt insatt i saker och ting och för mig som amatör verkar det oerhört svårt att bygga detta själv.
    Så tack för att du fått mig att fatta hur komplicerat detta är för en novis.
    Hade blivit katastrof om jag skulle försökt själv.. herre gud.

    Hoppas att din midsommar blir som du önskar, vacker väder och en glad stor familj som hoppar in och ut ur poolen.
Tack för de fina orden. :D

Jag ska säga att nästan allt i detta projektet var nya erfarenheter för mig. Med det sagt har jag tillgång till de flesta verktyg, maskiner och har ett baggage av andra byggen som ger ett sätt att tänka samt en naturlig problemlösningsapproach.

Vi är alla olika och det märks tydligt här hur vissa planerar och är väldigt noggranna.
Jag har en tendens att flyga på och sen lösa problemen som de kommer. Se gärna missade packningar några inlägg bak. :crysmile:

Jag tänker att man ska ta poolföretagens ord på allvar att man ska vara hyfsat händig för att ge sig på ett sånt här projekt. Jag tror i och för sig att väldigt många skulle ro det i land till slut men det handlar ju som du själv nämner om tiden från start till färdigställande också.

Det hade varit kul att veta vad en helentreprenad hade kostat för en likadan pool med samma premisser i grävning osv.

Jag vet bara vad min grävmaskinist sa att det normalt sett kostar närmre 100k bara för grävning, bortforsling, deponi och markarbete. Det fick jag för en femtedel.

Det går så klart att trolla bort deponin i en entreprenad men de vill säkert ha gräv och Bortforsling vitt. Då tillkommer själva poollbygget.

Lycka till med ditt poolbygge i framtiden.

Mitt råd är att börja med andra mindre projekt så kanske du känner dig mer kapabel till att göra det själv.

Allt gott och en trevlig midsommar önskar jag dig.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Skulle också behöva den kuren...
Jag skulle behöva bygga en pool på 6x12!
 
  • Gilla
  • Haha
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
T
Jag kör både tak och täcke och med täcke så är avdunstningen obefintlig och höjer temp till ca 32-33grader och utan sjunker det till ca 30grader. VPn har jag inställd på 29 så den går inte mycket på sommaren.

Så jag reglerar nästan värmen med täcket på sommaren istället för VP, blir det för varmt tar jag av det och annars lägger på.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag kör både tak och täcke och med täcke så är avdunstningen obefintlig och höjer temp till ca 32-33grader och utan sjunker det till ca 30grader. VPn har jag inställd på 29 så den går inte mycket på sommaren.

Så jag reglerar nästan värmen med täcket på sommaren istället för VP, blir det för varmt tar jag av det och annars lägger på.
33 grader :surprised: då svettas du när du badar :crysmile::cool:
 
T
Kanske därför det blir mindre avdunstning med täcke på :thinking::D
 
Testade vattnet nu. Enligt mina ögon blir det PH 7.7 och klor 1.5. Enligt Google är kloret för högt. Är det kasst att bada nu?

För övrigt är det 21 grader i poolen nu.
 
Helt fantastisk tråd som jag följt med spänning.
Riktigt kul också att du varit så flitig med uppdateringarna! :ok:
Har själv velat fram och tillbaka om vi ska gräva ner en pool, men i dagsläget har vi kommit fram till att vi nog avvaktar några år till. Dock så blir man bra j-vla sugen när man ser att det går så "lätt" ;) och snabbt att få ihop det.

Har du, eller kommer du att dela med dig av en sammanställd kostnad för projektet? Förstår då att kostnaden såklart kräver att mycket arbete utförs utan timdebitering, men man kan se det som ett "lägsta-pris" för att få en liknande pool. Känns ganska tveksamt att det går att göra en thermopool mycket billigare än du/ni gjort det, eller har jag fel?

Ni valde en 3x6 m stor pool p.g.a. av begränsad yta? Har du någon koll på hur stor prisskillnad det hade varit om ni istället hade gjort en 4x8?

Återigen ett fantastiskt bra jobb, och väldigt bra och underhållande tråd som gjort mig än mer sugen på pool :cool:
 
  • Gilla
PearlhouseJam
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Testade vattnet nu. Enligt mina ögon blir det PH 7.7 och klor 1.5. Enligt Google är kloret för högt. Är det kasst att bada nu?

För övrigt är det 21 grader i poolen nu.
Fick du inte en driftsmanual av leverantören?

Det kassa där är att kulorna kommer att krypa upp i armhålorna på dig om du går i. Inte påtagligt högt men tror du skall sikta mot 1 och kanske på sikt utforska gränsen neråt för att se hur lågt du kan gå med fortsatt stabilt vatten men 1,5 är ju inte på något sätt hälsovådligt.

Skickar du i ett par skitiga ungar så sjunker nivån snabbt.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis gör ett tak skillnad på avdunstningen. Det går MYCKET långsammare än utan tak eftersom du snabbt når 100% rf under taket och hög temperatur, nästan lika hög som i vattnet.

Därmed inte sagt att en folie eller liknande ytterligare kan förbättra situationen.
Och det verkar bli nära noll med solfilm utöver pooltak. Bara att välja efter tycke och smak.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Testade vattnet nu. Enligt mina ögon blir det PH 7.7 och klor 1.5. Enligt Google är kloret för högt. Är det kasst att bada nu?

För övrigt är det 21 grader i poolen nu.
Värdet för pH är lite högt. Har inte haft för högt men runt pH 7,0-7,1 känner huden av det, får bla nariga fingrar.
 
F fsn skrev:
Fick du inte en driftsmanual av leverantören?

Det kassa där är att kulorna kommer att krypa upp i armhålorna på dig om du går i. Inte påtagligt högt men tror du skall sikta mot 1 och kanske på sikt utforska gränsen neråt för att se hur lågt du kan gå med fortsatt stabilt vatten men 1,5 är ju inte på något sätt hälsovådligt.

Skickar du i ett par skitiga ungar så sjunker nivån snabbt.
Jag ska bada nu :cool:

Mycket varmare än igår när jag var för I och monterade detaljerna.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
L Lindsten83 skrev:
Helt fantastisk tråd som jag följt med spänning.
Riktigt kul också att du varit så flitig med uppdateringarna! :ok:
Har själv velat fram och tillbaka om vi ska gräva ner en pool, men i dagsläget har vi kommit fram till att vi nog avvaktar några år till. Dock så blir man bra j-vla sugen när man ser att det går så "lätt" ;) och snabbt att få ihop det.

Har du, eller kommer du att dela med dig av en sammanställd kostnad för projektet? Förstår då att kostnaden såklart kräver att mycket arbete utförs utan timdebitering, men man kan se det som ett "lägsta-pris" för att få en liknande pool. Känns ganska tveksamt att det går att göra en thermopool mycket billigare än du/ni gjort det, eller har jag fel?

Ni valde en 3x6 m stor pool p.g.a. av begränsad yta? Har du någon koll på hur stor prisskillnad det hade varit om ni istället hade gjort en 4x8?

Återigen ett fantastiskt bra jobb, och väldigt bra och underhållande tråd som gjort mig än mer sugen på pool :cool:
Poolbygge kan vara ett bottenlöst hål. Tror detta bygge inte går att göra mycket billigare och fortfarande bygga en riktig pool med kvalitet.

Det finns oändligt många små poster som tillsammans blir väldigt mycket pengar, speciellt om man gör det dyrare valet.

4x8 m:

Pooltäckning 3000 - 135 000
Bräddavlopp och inlopp 2000 - 18 000
Belysning halogen - rgb led 3000 - 15 000
Badstege - gaveltrappa 5000 - 25 000
Träfris - stensarg 500 - 27 000
Jetswim 40 000 + bygge kassun
Trädäck stenbeläggning runt pool beroende på storlek och materialval 5000 - 150 000
Trallskruv C4 eller syrafast A2 0,5 -4 kr styck (går åt 1-8 000st)
Poolrobot + 10 000

Om poolen är 3x6 eller 4x8 skiljer inte många tusenlappar. Men värmepump, cirkulationpump, stensarg, gaveltrappa och pooltak ökar i pris motsvarande volym, längd eller area-ökning. Samma gäller för det som poolbutiken inte tillhandahåller, armeringsjärn 600 m, betong 20 kubikmeter, cellplast under platta osv.

Siffrorna är långt ifrån exakta, de ska bara ge ett hum om att det fort kan bli väldigt dyrt.

Arbetskostnad, mängd betong, armeringsjärn, fyllnadsmassor och extra arbeten för däcksbelysning, bygge av däck runt poolen eller kassun för jet swim tillkommer.

Min pool gick på över 500 000 då jag har allt ovan, men den skulle blivit säkert 200-250 tusen dyrare om jag anlitat hantverkare. Det är mycket jobb och en hel del detaljer får man lösa allteftersom så det är svårt att räkna på det i förväg.

Så här efteråt kan jag konstatera att Polstore var halva kostnaden för mitt bygge. Värt att notera när man står där och ska avgöra priset.

Första frågan när man bestämt sig för hur man vill bygga är om det finns berg en bit ner i marken. Ska man spränga drar det återigen iväg uppåt.

Priser mm är från Poolstore som har många kunder som bygger ihop sin drömpool i butiken och när de får se priset, backar på utförande och tillbehör. Pool är underbart, men kan bli skitdyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
Råkade sparka i en burk med 200 trallskruv så jag har lekt röjdykare i 22 gradigt vatten i en timme nu.
 
  • Person dyker i pool för att leta efter trallskruv som råkats spillas i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
PearlhouseJam och 12 till
  • Laddar…
L Lindsten83 skrev:
Helt fantastisk tråd som jag följt med spänning.
Riktigt kul också att du varit så flitig med uppdateringarna! :ok:
Har själv velat fram och tillbaka om vi ska gräva ner en pool, men i dagsläget har vi kommit fram till att vi nog avvaktar några år till. Dock så blir man bra j-vla sugen när man ser att det går så "lätt" ;) och snabbt att få ihop det.

Har du, eller kommer du att dela med dig av en sammanställd kostnad för projektet? Förstår då att kostnaden såklart kräver att mycket arbete utförs utan timdebitering, men man kan se det som ett "lägsta-pris" för att få en liknande pool. Känns ganska tveksamt att det går att göra en thermopool mycket billigare än du/ni gjort det, eller har jag fel?

Ni valde en 3x6 m stor pool p.g.a. av begränsad yta? Har du någon koll på hur stor prisskillnad det hade varit om ni istället hade gjort en 4x8?

Återigen ett fantastiskt bra jobb, och väldigt bra och underhållande tråd som gjort mig än mer sugen på pool :cool:
Tack så mycket! Kul att höra att det varit uppskattat.

Vi hade verkligen inte haft plats med något större. Det är en meter trädäck på var kortsida. Det var svårt att få plats med slang till inloppen.

Jag tror inte heller att det går att göra så mycket billigare. Mycket tack vare att vi fick grävning väldigt billigt och lyckades bli av med schaktmassor samt träd, buskar och sten gratis. Det hjälpe också till att stället vi lämnade schakten låg några km bort.

Det enda vi lyxade till det med var mosaikliner som kostade 6000kr extra och LED-lampa för 2000kr men den betalar sig snabbt.

Linern är jag jättenöjd med att. Vi ändrade idag. Det ser verkligen bra ut med mosaik.

Så här ser budgeten ut fram till idag och det borde inte bli så mycket mer i närtid.

Kommer säkert köpa lamelltäcke framöver. Har inte plats till soltak.

Betong väggar 14200
Betong platta. 7000
Pool. 55300
Värmepump. 11500
Gräv. 12000
Makadam 6500
Återfyllnad. 5300
Brunn. 1500
Soltäcke 700
Skyddstäcke. 2500
Trädäck+gjutning 19771
Liner. 6000
Övrigt. 10000
Erfarenheten. Ovärderligt

Totalt 152271
 
Redigerat:
  • Gilla
PearlhouseJam och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Råkade sparka i en burk med 200 trallskruv så jag har lekt röjdykare i 22 gradigt vatten i en timme nu.
Det var nog den sämsta ursäkten jag hört för att få bada!:rofl:

Du har förstått att det är din pool och du får bada hur mycket du vill?:giggle:
 
  • Haha
  • Gilla
Robert Kooijman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.