MathiasS MathiasS skrev:
Vet ej. Jag har tak så jag använder inget av detta. Gör det som minskar avdunstningen från ytan mest, det är den största energitjyven (själva övergången från fast till ånga alltså) och energin tas från vattnet => lägre temp.
Smart. Det stämmer ju. Tänkte mer på att solen lyser genom solfilmen så att värmeenergin hamnar i vattnet istället gör på skyddstäcket.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Smart. Det stämmer ju. Tänkte mer på att solen lyser genom solfilmen så att värmeenergin hamnar i vattnet istället gör på skyddstäcket.
Så är det väl. Samtidigt äter solen klor. Elen är billig dagtid.
 
F fsn skrev:
Så är det väl. Samtidigt äter solen klor. Elen är billig dagtid.
Sant. Många parametrar att ta hänsyn till.
Elen är väl nästan gratis nu.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Sant. Många parametrar att ta hänsyn till.
Elen är väl nästan gratis nu.
Priset går lite upp och ner, det var billigt som helvete för ca 3 veckor sen eller nåt sånt och från den nivån har det tokskenat. Just nu är det högt. 65 Öre i SE4. Som lägst detta dygn har det kostar 6 öre strax efter midnatt. Så köper man el på rent spotpris (vilket inte är självklart) så kan det ju absolut löna sig att köra värmpunpen mellan 01-04 på natten istället om man är lagd åt hållet att räkna ören. Det blir inga livsavgörande summor av det hur man än gör.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Det står mellan 1 och 2 grader.
Vi köper soltäcke idag. Nu har vi bara skyddstäcke på.

Som jag förstått det är det bättre att bara ha soltäcke när solen skiner. Stämmer det?
Det varierar som sagt var mellan pumpmodeller. Så här står det i min G&J manual:

Om skillnaden ligger över 2 grader stäng gradvis
bypassventilen tills skillnad ligger mellan 1-2 grader


Rådet från mig som har både solfilm och pooltal är att båda gör nytta. Taket gör att solen värmer än mer. Till och med trallen som är under taket är så varm att det inte går att stå på. Har inte prövat, men stensargen kan du nog steka ägg på.

Solfilmen är mycket effektiv mot avdunstning. Fyllde poolen i slutet av mars och vattennivån har sjunkit en eller två millimeter. Lätt att se då nivån ligger jämte mosaikfogen. Utan solfilm blev mitt tak fullt med kondens och det försvann hundrats liter varje vecka under sommaren.

Filmen isolerar även mot nattkylan.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
En värmepump är inte en värmeväxlare där verkningsgraden är proportionell mot delta T.

Jag har tidigare försökt förklara varför Carnot-processens verkningsgrad beror på deltaT och att detta optimala deltaT beror på vilket köldmedium som används, men jag har inte teorierna tillräckligt färska i minnet för att övertyga de som tror att jorden är platt och att värmepumpen bara är en värmeväxlare....:) Så jag avstår.....


[länk]
Utan att gå in på detaljer kan man säga att värmepumpen arbetar med temperaturdifferansen och bara för att göra det svårt så varierar det ideala värdet med omgivnings- och vattentemperatur.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det varierar som sagt var mellan pumpmodeller. Så här står det i min G&J manual:

Om skillnaden ligger över 2 grader stäng gradvis
bypassventilen tills skillnad ligger mellan 1-2 grader


Rådet från mig som har både solfilm och pooltal är att båda gör nytta. Taket gör att solen värmer än mer. Till och med trallen som är under taket är så varm att det inte går att stå på. Har inte prövat, men stensargen kan du nog steka ägg på.

Solfilmen är mycket effektiv mot avdunstning. Fyllde poolen i slutet av mars och vattennivån har sjunkit en eller två millimeter. Lätt att se då nivån ligger jämte mosaikfogen. Utan solfilm blev mitt tak fullt med kondens och det försvann hundrats liter varje vecka under sommaren.

Filmen isolerar även mot nattkylan.
Exakt så står det i min instruktion.

Intressant att solfilmen minskar avdunstning mer än pooltaket. Det är ju givet massor av kondens i utrymmet mellan tak och pool men det är ju även logiskt att gasen tar sig ut när den stiger.

Ska bli spännande att se skillnaden när vi får på solfilmen I eftermiddag.

Hittills har vattentemperaturen ökat med 0.28°C per timme. Från 15°C till 19°C på 14h.

Jag kan redan se framför mig hur jag snöar in på detta och hur min fru tycker att jag är tråkigast i världen när jag inte pratar om annat.
 
Redigerat:
  • Haha
nino
  • Laddar…
Jonas Persson
Tur att det finns forum för detta. Tyvärr är det värre med att få hjälp med att sluta. Förhoppningsvis hittar du något annat mer familjevänligt att snöa in på. :p
 
  • Haha
  • Gilla
PearlhouseJam och 1 till
  • Laddar…
En annan grej. Jag vägde mig idag och jag har tappat minst fem kilo. Antagligen närmre 10 på fem veckor.

Det kan ju vara både positivt och negativt men finns säkert mer hälsosamma metoder än att bara äta sent på kvällen samt glömma att dricka halva dagen för att man har fullt upp.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
  1. Hej, blir mitt första inlägg här på byggahus.

    Har följt denna tråd med stort intresse för att i framtiden är det dags för pool.

    Måste hålla med alla att det är otroligt imponerande att du gjort allt själv.
    Och med den farten, har några grannar en bit bort som bygger pool, det har säkert tagit 2-3 månader och dom är inte ens nära att vara klara.

    Det jag har kommit fram till efter följt detta är att jag kommer garanterat köpa en helhetslösning, är alldeles för dåligt insatt i saker och ting och för mig som amatör verkar det oerhört svårt att bygga detta själv.
    Så tack för att du fått mig att fatta hur komplicerat detta är för en novis.
    Hade blivit katastrof om jag skulle försökt själv.. herre gud.

    Hoppas att din midsommar blir som du önskar, vacker väder och en glad stor familj som hoppar in och ut ur poolen.
 
  • Älska
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Skulle också behöva den kuren...
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Exakt så står det i min instruktion.

Intressant att solfilmen minskar avdunstning mer än pooltaket. Det är ju givet massor av kondens i utrymmet mellan tak och pool men det är ju även logiskt att gasen tar sig ut när den stiger.

Ska bli spännande att se skillnaden när vi får på solfilmen I eftermiddag.

Hittills har vattentemperaturen ökat med 0.28°C per timme. Från 15°C till 19°C på 14h.

Jag kan redan se framför mig hur jag snöar in på detta och hur min fru tycker att jag är tråkigast i världen när jag inte pratar om annat.
Inte ovanligt att vi tar ett dopp under taket och då tar det bara någon enstaka minut innan taket immar igen helt. Utan duk hängde det alltid stora droppar i taket. Buset var alltid att banka i taket så att den i poolen fick "kallt" vatten över sig.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Exakt så står det i min instruktion.

Intressant att solfilmen minskar avdunstning mer än pooltaket. Det är ju givet massor av kondens i utrymmet mellan tak och pool men det är ju även logiskt att gasen tar sig ut när den stiger.

Ska bli spännande att se skillnaden när vi får på solfilmen I eftermiddag.

Hittills har vattentemperaturen ökat med 0.28°C per timme. Från 15°C till 19°C på 14h.

Jag kan redan se framför mig hur jag snöar in på detta och hur min fru tycker att jag är tråkigast i världen när jag inte pratar om annat.
Poltaket stoppar inte avdunstningen, möjligen kondenseras vattnet på undersidan och droppar ner igen, men då är skadan redan skedd, avdunstningen har förbrukat energi och kloret avdunstat.

Solfilmen ligger platt och har lite värmeförluster, dock inte pga avdunstning.

Men en solig dag utan tak och solfilm är situationen något helt annat.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Exakt så står det i min instruktion.

Intressant att solfilmen minskar avdunstning mer än pooltaket. Det är ju givet massor av kondens i utrymmet mellan tak och pool men det är ju även logiskt att gasen tar sig ut när den stiger.

Ska bli spännande att se skillnaden när vi får på solfilmen I eftermiddag.

Hittills har vattentemperaturen ökat med 0.28°C per timme. Från 15°C till 19°C på 14h.

Jag kan redan se framför mig hur jag snöar in på detta och hur min fru tycker att jag är tråkigast i världen när jag inte pratar om annat.
Visst är det irriterande att termometern inte visar hundradels grader?:geek:
 
  • Gilla
  • Haha
PearlhouseJam och 2 till
  • Laddar…
Givetvis gör ett tak skillnad på avdunstningen. Det går MYCKET långsammare än utan tak eftersom du snabbt når 100% rf under taket och hög temperatur, nästan lika hög som i vattnet.

Därmed inte sagt att en folie eller liknande ytterligare kan förbättra situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.