13th Marine 13th Marine skrev:
Så det blev till att byta kontakt.
Vilken tur att koppla säkert kunde vägleda mig i det hela:
[bild]
Va, slog du upp reglerna och sedan bryter du mot dem ändå!!! Även om okunnighet inte är något försvar, så är ju att bryta med vett och vilja mot regelverket en försvårande omständighet!

;)

(Nej, det är vad jag vet långtifrån tydligt att ett enstaka exemplar som det här skulle behöva CE-märkas bara för att du ger bort det till farsan. Och vi lär inte få se något utslag om det heller.)
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va, slog du upp reglerna och sedan bryter du mot dem ändå!!! Även om okunnighet inte är något försvar, så är ju att bryta med vett och vilja mot regelverket en försvårande omständighet!

;)

(Nej, det är vad jag vet långtifrån tydligt att ett enstaka exemplar som det här skulle behöva CE-märkas bara för att du ger bort det till farsan. Och vi lär inte få se något utslag om det heller.)
Jag slog på koppla säkert i efterhand, kanske mest för att jag var nyfiken på om de hade några användbara instruktioner för någon som inte vet hur det ska gå till, såsom min farsa :rolleyes:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag slog på koppla säkert i efterhand, kanske mest för att jag var nyfiken på om de hade några användbara instruktioner för någon som inte vet hur det ska gå till, såsom min farsa :rolleyes:
Ja alltså det var ett skämt.

Det fanns faktiskt instruktioner om hur man t ex använder en skruvplint förr, då allt var bättre. Men det skulle inte förvåna mig om man tagit bort det (t ex av rädsla att hållas ansvarig.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja alltså det var ett skämt.

Det fanns faktiskt instruktioner om hur man t ex använder en skruvplint förr, då allt var bättre. Men det skulle inte förvåna mig om man tagit bort det (t ex av rädsla att hållas ansvarig.)
Jag förstod det =)

Ville bara förtydliga varför jag ens var där inne ;)
 
Skulle man kunna hållas ansvarig i Sverige? Det tror jag knappast, men i mupplandet på andra sidan havet, självklart.
 
Jo, självklart kan någon hållas ansvarig. Men istället för att betala höga böter och sparka några chefer så får man mer anslag så man kan anställa en ansvarig grupp som utreder ett par år och skriver nya instruktioner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skulle man kunna hållas ansvarig i Sverige? Det tror jag knappast, men i mupplandet på andra sidan havet, självklart.
Ja, idag så är man ju inte rädd för myndigheter, utan för Drevet. Med stort 'D'. Jämför snart sagt vilken "hashtag" som helst.

Idag kan man bli av med jobbet för i stort sett ingenting. Naturligtvis helt utan stöd från organisationen. Det är nämligen enklast så... "Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder!" Man får vara glad om man kan stanna kvar i yrket...

Tro mig. "Been there, done that."
 
  • Gilla
cjnilsson
  • Laddar…
E
men bara om det är du själv som ska använda den
Det hade ju sett bra fånigt ut om alla som ska låna en sådan modifierad skarvsladd var tvungna att skruva dit egna stickproppar och skarvuttag varje gång
 
Pratade med en pensionär som jobbade åt SJ han berättade att när man höll på med luftledningar 16 000 Volt brukade man inte stänga av strömmen för att man inte ville störa tågtrafiken. Finessen med att jobba högst upp i luftledningsstolpen med 16 000 volt var att man inte fick röra den strömförande kabeln. SJ har tydligen bara haft en dödsolycka.
Funderar på om det kan stämma eller var det så att strömmen kan ha varit påslagen och man lossat på jordledningen för att minska olycksrisken. För om stolpen inte var jordad kunde man klämma fast en kabel i stolpen och sedan lägga den andra kabeln på 16 000 volts ledningen så att hela stolpen blev strömförande när man jobbade uppe i stolpen och tågen rusade fram under gubben som fixade uppe i stolpen.
Gällde bara att någon på marken fattade att man inte fick peta på stolpen: Håller med den pensionerade linjemontören om att elkillar är fega nyförtiden och alltid måste jobba strömlöst. 230 volts apparater ska alltid servar med full spänning och så ska man bara peta på saker med en hand enligt honom!
 
N nallepu skrev:
Pratade med en pensionär som jobbade åt SJ han berättade att när man höll på med luftledningar 16 000 Volt brukade man inte stänga av strömmen för att man inte ville störa tågtrafiken. Finessen med att jobba högst upp i luftledningsstolpen med 16 000 volt var att man inte fick röra den strömförande kabeln. SJ har tydligen bara haft en dödsolycka.
Funderar på om det kan stämma eller var det så att strömmen kan ha varit påslagen och man lossat på jordledningen för att minska olycksrisken. För om stolpen inte var jordad kunde man klämma fast en kabel i stolpen och sedan lägga den andra kabeln på 16 000 volts ledningen så att hela stolpen blev strömförande när man jobbade uppe i stolpen och tågen rusade fram under gubben som fixade uppe i stolpen.
Gällde bara att någon på marken fattade att man inte fick peta på stolpen: Håller med den pensionerade linjemontören om att elkillar är fega nyförtiden och alltid måste jobba strömlöst. 230 volts apparater ska alltid servar med full spänning och så ska man bara peta på saker med en hand enligt honom!
Låter som en dålig skröna vilket jag även tror att det är.
Tyvär har det gått åt ett antal pesoner i vid arbete på 16KV vid järnvägen genom åren. Spänningsätta stolpen skulle innebära att det oerhört lätt skulle skapas ljusbågar från stolpe och ner i marken eller mot räls.
Men visst går att att arbeta på högspänning utan att slå av men det kräver lite större avstånd.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det var coola ljusbågar när han kom dit med sprötet och när de åkte sen.
Mest förvånad blev jag över att det blev så vid avfärd. Men helikoptern med sin massa måste få någon slags kapacitiv effekt.
 
Har sett ett längre klipp med en linjemontör som sattes ut på en kraftledning med helikopter på samma sätt. Bästa avslutningsreplik jag hört.

Med reservation för stavning och allt annat när det gäller Engelska...

”When I grow upp I was afraid of three things. Hights,electricity and women.
And... yes. I’m married to.”

Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
@findus42 här är nog klippet, 3:02 in i klippet,
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det är ju lite coolt detta men det finns också så många med fruktansvärda nervskador etc i händer från att ha jobbat på detta vis. Antar att man inte lyckas skärma b-fälten.
 
Bland annat i ESA (som är branschens "regelverk" som många beställare kräver att alla entreprenörer följer) finns i 3 smaker:
Arbete utan spänning
Arbete nära spänning
Arbete med spänning

Se gärna utbudet på kurser hos: https://stf.se/kurser/el_energi/

Rulla ner till "54 kurser hittade", läs rubriken och återkom sedan om någon tror att att det inte förekommer arbete med spänning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.