E EnSkåning skrev:
Jag har nyligen skaffat en Gardena Sileno Life 1000 men har ett återkommande problem med att guidekabeln inte uppfattas som ansluten och en blå blinkade lampa som följd av det. Det är inget brott på kabeln utan jag har lokaliserat problemet till de vinröda kontaktdonen som man fäster bak på laddstationen. Jag tycker inte att de ”snäpper” fast utan hos mig sitter de relativt löst. - Är det så för er andra också? Det krävs noll kraft för att rubba dem ur sitt läge, så det är inte konstigt att de glappar/lossnar.

Jag tog en bild. Kanske någon kan se om jag gjort något fel..? Den längst till höger på bilden ser i mina ögon ut till att sitta längre ut än den i mitten, men den glider liksom ut av sig själv.

PS. Stort tack för ett bra forum! Har läst i många år utan att vara registrerad men nu var det äntligen dags att registrera sig. Ser fram emot att kunna bidra i diskussionerna här

Tryck fast dom med kraft. Det ska inte uppstå något glapp mellan kontakt och laddstation. Kontakten ska sitta ordentligt fast i chassiekontakten.
Dessa kontakttyper kan man ha synpunkter på, men HQ/Gardena har haft dom under många år och gör man rätt funkar dom helt OK.
 
  • Gilla
EnSkåning
  • Laddar…
K Kasc skrev:
Jag tror jag har den senaste för den uppdaterade sig innan första körningen. Har dock ingen referens till hur det kan varit innan och om det va sämre eller bättre :) Men som du och er andra här ovan säger så verkar det vara helt normalt. Då kan jag lägga den tanken åt sidan.
K Kasc skrev:
Jag tror jag har den senaste för den uppdaterade sig innan första körningen. Har dock ingen referens till hur det kan varit innan och om det va sämre eller bättre :) Men som du och er andra här ovan säger så verkar det vara helt normalt. Då kan jag lägga den tanken åt sidan.

Uppdaterades den via gateway? Det gjorde min oxå, men den uppdaterar tyvärr inte klipparen. Du måste ha dator och usb kabel, tror den heter usb A till B kabel (finns på biltema) sen får du skruva loss batteriluckan och ansluta klipparen till dator. Det är ett installations program med på gardenas hemsida som hjälper dig med installationen.

EDIT: usb kabel ska vara en usb A till usb B

https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Tryck fast dom med kraft. Det ska inte uppstå något glapp mellan kontakt och laddstation. Kontakten ska sitta ordentligt fast i chassiekontakten.
Dessa kontakttyper kan man ha synpunkter på, men HQ/Gardena har haft dom under många år och gör man rätt funkar dom helt OK.
Tack! Efter ditt svar så vågade jag trycka till dem ordentligt och nu känner jag att de sitter som de ska!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
C costia skrev:
Uppdaterades den via gateway? Det gjorde min oxå, men den uppdaterar tyvärr inte klipparen. Du måste ha dator och usb kabel, tror den heter usb A till B kabel (finns på biltema) sen får du skruva loss batteriluckan och ansluta klipparen till dator. Det är ett installations program med på gardenas hemsida som hjälper dig med installationen.

EDIT: usb kabel ska vara en usb A till usb B

[länk]
Jahaa, tack för den! :ok: Då ska jag se till att uppdatera.

edit: Man kanske kan kolla i klipparen på något sätt vilken version man har innan man ger sig på detta? Jag har nämligen redan de funktionerna som de står om på den sidan.
 
Redigerat:
Det är mer än jag vet, vet bara att många skrivit att det inte uppdaterar via gateway som det mot förmodan står i appen.. jag gick i förtroende att den var uppdaterad innan jag läste mig till att den inte gjorde det, när jag gjort uppdatering via usb så var det en helt annan klippare, den går emot kabeln mjukare och gör smidigare svängar.
 
C costia skrev:
Det är mer än jag vet, vet bara att många skrivit att det inte uppdaterar via gateway som det mot förmodan står i appen.. jag gick i förtroende att den var uppdaterad innan jag läste mig till att den inte gjorde det, när jag gjort uppdatering via usb så var det en helt annan klippare, den går emot kabeln mjukare och gör smidigare svängar.
Ah okej, för jag minns att det stod i appen när jag körde den att den skickade uppdatering till klipparen. Men svårt att bekräfta för jag kan inte hitta versionsnummer på den uppdateringen som länkades.
 
Precis, så stod det på min oxå. Detta är missvisande. Den uppdaterar som sagt inte klipparen som det står. Lycka till!
 
K Kasc skrev:
Ah okej, för jag minns att det stod i appen när jag körde den att den skickade uppdatering till klipparen. Men svårt att bekräfta för jag kan inte hitta versionsnummer på den uppdateringen som länkades.
När jag uppdaterade min via gatewayen så stod det att den uppdaterar klipparen.
Jag pluggade ändå in klipparen med USB till dator och tänkte att det kanske inte är uppdaterad trots att gatewayen sagt att den uppdaterar klipparen. Men programmet på PCn sa att jag har senaste versionen, så den har troligtvis uppdaterats via gatewayen?
 
H85 H85 skrev:
När jag uppdaterade min via gatewayen så stod det att den uppdaterar klipparen.
Jag pluggade ändå in klipparen med USB till dator och tänkte att det kanske inte är uppdaterad trots att gatewayen sagt att den uppdaterar klipparen. Men programmet på PCn sa att jag har senaste versionen, så den har troligtvis uppdaterats via gatewayen?
OK, ja då kanske min redan är uppdaterad för alla de funktionerna som står i länken har min klippare redan. Det som är intressant är att när jag frågade gardena på deras facebook så ska klipparen absolut inte stanna upp några sekunder mitt i klippningen för att sedan fortsätta igen.
 
M
K Kasc skrev:
OK, ja då kanske min redan är uppdaterad för alla de funktionerna som står i länken har min klippare redan. Det som är intressant är att när jag frågade gardena på deras facebook så ska klipparen absolut inte stanna upp några sekunder mitt i klippningen för att sedan fortsätta igen.
Min Gardena är bara några veckor gammal och tillverkad april 2020 tror jag att jag läste. Även den har dom ”nya” funktionerna som man enligt Gardena skulle få via uppdateringen. Men den stannar inte några sekunder när den klipper. Men den stoppar på lite olika sätt beroende på situation. När den rullar över begränsningstråden så bromsar den in försiktigt, men när den går in i lite tjockare gräs mitt på mattan så stannar den väldigt abrubt innan den vänder. Men den står aldrig stilla när den jobbar.
 
Ok.

När min stannar till så slutar den jobba, jag hör att disken slutar snurra. Sen när den börjar köra igen så börjar disken snurra.

Gardena själva säger att den inte ska göra på detta sätt så blir väl till att lämna in den. Så tråkigt bara med en produkt som är 14 dagar gammal. Tänker om jag ska låta den gå hela sommaren, det gör ju ändå sitt jobb. Och sen lämna in den när sommaren är slut istället. Vet ju att det kommer ta flera månader när man väl lämnat in den.
 
Som sagt, klipparen byter rotationsriktning på knivdisken med jämna mellanrum. Då måste disken stoppas innan den kan köra igång med ny riktning.
Vad jag har sett på Gardena R70 så sker det ofta (alltid?) när klipparen har stannat vid beg.kabeln, och ej vid vanlig körning "rakt fram".
 
E etompau skrev:
Som sagt, klipparen byter rotationsriktning på knivdisken med jämna mellanrum. Då måste disken stoppas innan den kan köra igång med ny riktning.
Vad jag har sett på Gardena R70 så sker det ofta (alltid?) när klipparen har stannat vid beg.kabeln, och ej vid vanlig körning "rakt fram".
Nej men min gör ju det mitt i en klippning, alltså på öppen yta kan den stanna i mitten några sekunder och sen välja att köra vidare. Den gör det utan att krocka eller köra över kabeln.
 
K Kasc skrev:
Nej men min gör ju det mitt i en klippning, alltså på öppen yta kan den stanna i mitten några sekunder och sen välja att köra vidare. Den gör det utan att krocka eller köra över kabeln.
Hej, min sileno 1600+ stannar också någon gång i timmen eller två!
Tror att det är som tidigare nämnts att den byter rotationen på disken!
Tänker inte lämna in den för det då den är bland det bästa som hänt min gräsmatta!(y):D

/John
 
Samma här! Sileno 1600+ stannar då och då, inget större problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.