Fadai
Ok. Men testa att låta honom vara i t ex kök o hall nattetid. Och badrum om lådan är där.
 
Fadai Fadai skrev:
Ok. Men testa att låta honom vara i t ex kök o hall nattetid. Och badrum om lådan är där.
Öppen planlösning, kanske får stänga in honom i badrummet men känns lite taskigt om han ska sova själv utan någon :/
 
Fadai
Ja, man känner sig elak, men han kan ju inte fortsätta som han gör nu.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MultiMan
@AndersMalmgren Några tankar från en gammal kattägare (ber om ursäkt om något redan nämnts):

Din nya sötnos ser för mig ut att vara mer ängslig än tuff så han kan behöva extra trygg och lugn miljö i början. Inte bli lämnad ensam för mycket (eller helst alls, hade nog tagit med mig honom hellre än lämna i början). Hur stort bor ni? Ibland kan det vara bättre att bara ha katten i ett begränsat område så att den lättare bor in sig. Se till att den har flera olika, egna sovplatser och eller ställningar som den kan gömma sig i, känna sig trygg med och göra till sina egna.

Kattsand och lådans utformning kan ha betydelse även om det gått bra tidigare så jag hade provat byta till en extra finkornig sand som är snäll mot tassarna. Använder själv Ever Clean Total Cover för närvarande. Finns ju även andra ekologiska varianter av trä- eller masjfiber t ex som en del gillar och ger en helt annan känsla mot tassarna (fördel, kan spolas ned).
En låda bör vara stabil och med stadig kant som inte är vass. Mina katters favorit är https://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/kattlador/kattlador/250722 Extra plus för olika höjd. Matt plast som ger bra fäste. Glöm inte att torka rent kanterna ofta, det är det mina katter ogillar mest, smutsig kant. Ibland står de bara och luktar i ren protest och tittar på mig, trots att det inte syns någon smuts.

Jag pratar mycket med mina katter och det är ett mycket bra verktyg för uppmuntran och trygghet. Julia som jag visat tidigare är ju en katthemskatt som haft en hemsk uppväxt. Hon har aldrig kissat fel men väl bajsat, så jag har jobbat hårt för att lösa det och nu fungerar det ua med den enda speciallösningen att jag inte kan ha några mattor (annat än kattsandsfångare, men inget mjukt) i direkt anslutning till kattlådan då det triggar hennes tidigare beteende när hon antagligen inte hade någon låda alls. Mattor på andra håll i huset går bra.

Iaf, det som haft störst betydelse var att uppmuntra henne så fort hon skulle bajsa. Skapade uttrycket "Julia, duktig gå på lååååådan" :crysmile: i en speciell röst. Detta sa jag så fort möjlighet gavs. Från att ha haft ett nervöst beteende där hon gick till och lämnade lådan 4-5 gånger innan hon väl satte sig (en anledning till att det kom bajs på fel ställen), så säger hon nu till mig med ett särskilt läte när hon ska gå och om hon inte sätter sig direkt så är det iaf inget spring utanför lådan längre utan bara lokalt snurrande och grävande några gånger, helt normalt. Problemet är löst. Säger fortfarande frasen ibland men inte lika tvångsmässigt.

Finns mycket mer att säga men är klurigt när jag inte träffat katten eller egentligen känner dig som kattägare. Önskar dig all lycka till och extra mycket tålamod, det kan ju behövas ibland, men man får ju så mycket tillbaka!

Hennes psyke var starkt från början men hon har blivit så fantastiskt tillgiven och gosig att man smälter. Här en kvällsbild där hon lagt huvudet på kudden precis innan jag skulle lägga mig.

Svartvit katt som ligger och ser avslappnad ut, med huvudet på en grå kudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Igen och 10 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersMalmgren Några tankar från en gammal kattägare (ber om ursäkt om något redan nämnts):

Din nya sötnos ser för mig ut att vara mer ängslig än tuff så han kan behöva extra trygg och lugn miljö i början. Inte bli lämnad ensam för mycket (eller helst alls, hade nog tagit med mig honom hellre än lämna i början). Hur stort bor ni? Ibland kan det vara bättre att bara ha katten i ett begränsat område så att den lättare bor in sig. Se till att den har flera olika, egna sovplatser och eller ställningar som den kan gömma sig i, känna sig trygg med och göra till sina egna.

Kattsand och lådans utformning kan ha betydelse även om det gått bra tidigare så jag hade provat byta till en extra finkornig sand som är snäll mot tassarna. Använder själv Ever Clean Total Cover för närvarande. Finns ju även andra ekologiska varianter av trä- eller masjfiber t ex som en del gillar och ger en helt annan känsla mot tassarna (fördel, kan spolas ned).
En låda bör vara stabil och med stadig kant som inte är vass. Mina katters favorit är [länk] Extra plus för olika höjd. Matt plast som ger bra fäste. Glöm inte att torka rent kanterna ofta, det är det mina katter ogillar mest, smutsig kant. Ibland står de bara och luktar i ren protest och tittar på mig, trots att det inte syns någon smuts.

Jag pratar mycket med mina katter och det är ett mycket bra verktyg för uppmuntran och trygghet. Julia som jag visat tidigare är ju en katthemskatt som haft en hemsk uppväxt. Hon har aldrig kissat fel men väl bajsat, så jag har jobbat hårt för att lösa det och nu fungerar det ua med den enda speciallösningen att jag inte kan ha några mattor (annat än kattsandsfångare, men inget mjukt) i direkt anslutning till kattlådan då det triggar hennes tidigare beteende när hon antagligen inte hade någon låda alls. Mattor på andra håll i huset går bra.

Iaf, det som haft störst betydelse var att uppmuntra henne så fort hon skulle bajsa. Skapade uttrycket "Julia, duktig gå på lååååådan" :crysmile: i en speciell röst. Detta sa jag så fort möjlighet gavs. Från att ha haft ett nervöst beteende där hon gick till och lämnade lådan 4-5 gånger innan hon väl satte sig (en anledning till att det kom bajs på fel ställen), så säger hon nu till mig med ett särskilt läte när hon ska gå och om hon inte sätter sig direkt så är det iaf inget spring utanför lådan längre utan bara lokalt snurrande och grävande några gånger, helt normalt. Problemet är löst. Säger fortfarande frasen ibland men inte lika tvångsmässigt.

Finns mycket mer att säga men är klurigt när jag inte träffat katten eller egentligen känner dig som kattägare. Önskar dig all lycka till och extra mycket tålamod, det kan ju behövas ibland, men man får ju så mycket tillbaka!

Hennes psyke var starkt från början men hon har blivit så fantastiskt tillgiven och gosig att man smälter. Här en kvällsbild där hon lagt huvudet på kudden precis innan jag skulle lägga mig.

[bild]
Jag gör faktiskt allt det där redan så kanske bara är att ha tålamod. Speciellt det där med att prata med honom gör jag/vi. Om han går helt själv blir det extra mycket pepptalk efter :D

Vi märker han blir tuffare för varje dag, som i morse fick jag fösa in han med foten då han ville ut genom ytterdörren, tidgare har han sprungit om ytterdörren öppnats.
Jag jobbar hemma pga corona så det är typ bara barnlämning och lunchen han får vara själv på.

Söt misse! Rosa trampdynor och nos är gulligast som finns:D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Kan man bli mer lugn och harmonisk än såhär? :)

 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
MultiMan
Han är nog en väldigt lugn katt i grunden, det syns. De flesta jag haft har varit sjövilda i den åldern. Julia nu vid snart 4 flyger omkring som en raket dagligen. Abessiniern jag hade innan var ännu mer aktiv, så att den rasen kallas katternas Ferrari förstår jag! :D

Troligen kommer han ta lite längre tid på sig att bli hemtam pga det försiktigare psyket, men det du nämnde om dörren är ju väldigt positivt!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Han är nog en väldigt lugn katt i grunden, det syns. De flesta jag haft har varit sjövilda i den åldern. Julia nu vid snart 4 flyger omkring som en raket dagligen. Abessiniern jag hade innan var ännu mer aktiv, så att den rasen kallas katternas Ferrari förstår jag! :D

Troligen kommer han ta lite längre tid på sig att bli hemtam pga det försiktigare psyket, men det du nämnde om dörren är ju väldigt positivt!
Han var minst i kullen och hade det lite tufft få komma till bröstmjölken kan ju spela in :)
 
Mikael_L
När katten snurrar runt och blottar hela magen och låter en stryka/klappa där har jag uppfattat som att det betyder tillit i kubik.

Frasse har 3 lägen,
1 - Aktivitet . Då bryr han sig inte mycket om oss, det är i princip omöjligt att locka han till sig.
2 - Hyggligt passiv, i sin egna lilla värld. Då bryr han sig också nästan inte om en, tar man han till sin famn så rinner han iväg så snabbt han kan.
3 - Gos/sova/slappa - här är tillfället då han ibland bevärdigar sig med att helt självmant klättra upp i ens famn, annars kan det funka att ta upp han och han stannar kvar. Och nu kan jag göra precis vad som helst, klappa och gosa, han vrider sig runt och vill ha allt, överallt. Nu är det också bästa läget att plocka fästingar, klippa klor, kolla hur han känns överallt, han går med på precis vad som helst.

Jag kan väl lite sakna att denna katt inte är lite mer gosig, lite mer kommer upp i ens famn, eller lägger sig på tidningen man läser, eller datorns tangentbord, och såna där kattgerejer. :)

Men han är lite rolig när dörrvaktmästaren släpper in han. Han stannar alltid till en halvmeter in, oavsett hur fort det gick in. Och där väntar han på, och förväntar sig, att man stryker han ett par tre tag över ryggen/sidorna.
Detta även fast det ibland innebär att man då upptäcker att han är alldeles skitig och han därför blir förpassad till badrummet, vilket han hatar när det händer.
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När katten snurrar runt och blottar hela magen och låter en stryka/klappa där har jag uppfattat som att det betyder tillit i kubik.

Frasse har 3 lägen,
1 - Aktivitet . Då bryr han sig inte mycket om oss, det är i princip omöjligt att locka han till sig.
2 - Hyggligt passiv, i sin egna lilla värld. Då bryr han sig också nästan inte om en, tar man han till sin famn så rinner han iväg så snabbt han kan.
3 - Gos/sova/slappa - här är tillfället då han ibland bevärdigar sig med att helt självmant klättra upp i ens famn, annars kan det funka att ta upp han och han stannar kvar. Och nu kan jag göra precis vad som helst, klappa och gosa, han vrider sig runt och vill ha allt, överallt. Nu är det också bästa läget att plocka fästingar, klippa klor, kolla hur han känns överallt, han går med på precis vad som helst.

Jag kan väl lite sakna att denna katt inte är lite mer gosig, lite mer kommer upp i ens famn, eller lägger sig på tidningen man läser, eller datorns tangentbord, och såna där kattgerejer. :)
Min förra katt Molle var gos i kubik, om man ropade Molle med lite mjuk röst så kom han alltid direkt. Skulle allrid lägga sig på tangentbordet eller tidiningen eller vad man nu höll på med för att få uppmärksamhet. Och så pratade han mycket, om man sade hans namn svarade han alltid med ett mjau. Hoppas verkligen Maui blir lika gosig och pratig :D
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Varje katt har ju sin egen personlighet, vilket gör dem till sådana spännande varelser! T.ex. deras förmåga att inte bara reagera i stunden, utan även att kunna planera, att inse vad som (katten vill) kommer att hända, är ganska fascinerande.

När vi äter kvällsmåltid ganska sent på kvällen får även katterna mat. När en av katterna har ätit klart så anser hon att nu är det dags att lägga sig på min mage (ingen annan mage duger) för att mysa lite. Eftersom jag äter så kan det dröja ett tag innan jag kan lägga mig på (köks-)soffan och erbjuda en magplats. Hon svansar då runt mig och gör det tydligt med vad hon förväntar sig av mig (sin betjänt). Jag försöker förstås äta upp så snabbt som möjligt och lägger mig sedan ner så att hon kan trampa runt på min mage (aj, ouch) innan hon kastar sig ner på magen med tassarna i vädret och motorn på högvarv.

Man undrar ofta vad som pågår i deras hjärnor... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi har bokat en liten sötnos som ska flytta hem till oss i början av september
 
  • En liten vit kattunge med grå fläckar som sitter på en hög med färgglada stickade plagg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 14 till
  • Laddar…
Microkatten
Söt katt! Eller är det en hund...?? ;)

Liten vit Pomeranian-hundvalp står på grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Det är en hund och den är bannlyst i denna tråden!
 
  • Gilla
  • Haha
pennybridge och 6 till
  • Laddar…
EvaMLin
Men söt i alla fall... :love:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.