Vad beräknar ni betala, eller vad har ni betalat, för ert lösvirkeshus? Kan det bli billigare än "färdiga" hus om man gör så mycket som möjligt själv? Vi har inte så mycket kontakter, utom med markarbetet och ev grunden. Och så kan min sambo dra elen.
 
hej!
vi håller på att bygga lösvirkes hus på 156kvm
som vi har ritat och bygger allt själva.från grund till färdigt hus,  räknar med att landa på runt 600000kr.
sen tillkommer tomt, el och vatten och avlopps avgifter + en massa andra avgifter.
byggfelsförsäkring mm
 
Hej! Vi är nya här! Skönt att ha hittat en sida för tips, råd mm..
Vi har inte börjat än..Blir nog till våren=) Spännande! Lösvirke känns nervöst och mycket jobb, men värt det! Lycka till alla! :)
 
Hej. 128m2 enplans med krypgrund, hög standard, 18 km från gbg centrum, 1200m2tomt..ca 1450 000. Men då har jag gjort allt själv utom el och vvs.(är snickare)började feb 2004 flytta in nov 2004..altan (ca 120m2) och utv sista strykning och markarbete gjordes sommaren 2005.
 
235 kvm 1 1/2 plan ca 2 000 000! [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=2vrolijk_08.gif]
 
Vad räknar ni in i dessa 600000? Jag tycker med att det låter som en väl låg kostnad.
 
Ja, vi bygger ca 350 kvm...

3 miljoner inkl ALLT, dvs tomt, avgifter osv...
 
A
Vi bygger 220 kvm, 2-plans och kommer inkl allt (tomt, anslutningar m.m.) lägga ca 2 miljoner.
 
hej! vi räknar in allt, kök (ikea),badrum, panna. platta med golvvärme,fönster och dörrar
takstolar.plåt, virke, eldragning,ventilation med värmeåtervinning (heru75)
det går att bygga hyfsat billigt om man gör allt själv. och har kontakter.
vi beräknar att vara klara i mars, vi bygger kvällar och helger. har tänkt lägga ut bilder
på hela bygget när vi är klara
mvh mona och tommy
 
Hej
Håller på att räkna på ett hus på 220m2, 2 plan, vilket jag hoppas kunna resa för ca 8500 kr /m2. Då inkluderas markarbeten, grund med vattenburen värme samt huset med kök o badrum. Många gör misstaget att man lägger för stor vikt på att hitta genvägar för att få ner materialkostnader, vilket ju visserligen är jätteviktigt, men upphandlingen av arbetskraft anser jag vara viktigare. Jag räknar på 1600 - 1800 mantimmar för att resa huset. Ska man då betala 350 kr + moms (vilket inte är ovanligt) ser man ju att kostnaderna snabbt kan rinna iväg. Det optimala är ju därför att kunna göra lite själv och sedan hitta billig arbetskraft, det är där jag anser man kan tjäna de stora pengarna.

Mitt råd till dig är att läsa runt på detta forum, efter ett tag kommer du själv kunna skaffa dig en uppfattning om ungefärliga kostnader för just det hus du vill bygga.

lycka till :)
 
170kvm i jönköping 2,5 mille 20% i eget arbete, extremt goda kontakter för hantverkare osv.. Tycker ovan låter billigt. någon som byggt klart?
 
Hemmakatten
Vill på det bestämdaste mycket starkt hävda att det inte går att bygga hus för under 14.000 per kvm!!! Undantaget ovan nämnda mycket duktiga, engagerade och hängivna personer. Vanliga "dödliga" klarar det inte. De alla som tror att de skall göra en hel del på sitt nya hus faller oftast ifrån, inser att de inte har kunskapen eller tiden eller orken. Vi hade det inte... En stor eloge till det fåtal som orkar - ni andra, inse att det kostar att bygga hus, uppåt 20.000 per kvm för ett standardhus, för andra hus mer.
 
Hemmakatten skrev:
Vill på det bestämdaste mycket starkt hävda att det inte går att bygga hus för under 14.000 per kvm!!! Undantaget ovan nämnda mycket duktiga, engagerade och hängivna personer. Vanliga "dödliga" klarar det inte. De alla som tror att de skall göra en hel del på sitt nya hus faller oftast ifrån, inser att de inte har kunskapen eller tiden eller orken. Vi hade det inte... En stor eloge till det fåtal som orkar - ni andra, inse att det kostar att bygga hus, uppåt 20.000 per kvm för ett standardhus, för andra hus mer.
Va! Vad inkluderar du i dessa 14´då? Jag förmodar att du tar med alla upptänkliga kostnader (hus NF, tomt, alla anslutningar, alla avgifter, färdigställande av tomt, grund ja allt som rör fastigheten) eller?

Det finns ju tex tomter under ½ miljon samt NF kataloghus för under 1½ miljon.
Då hamnar du ju enkelt under 14´per kvadraten.
 
Vi har fått ett pris på 1,5 för ett lösvirkes, 1 plans på 160m2.
Men det är bra hus o grund helt klart.
 
Hej

Jag byggde 160m2 i 1,5 plan, med betong platta o golvvärme +lfvp
All inredning, borra brunn,vvs ,el, ja rubbet för 750 000kr exl tomt.

Jag hade hjälp en halv dag med plattan samt en dag med borrningen av brunn,
resten gjorde jag själv, lyckades ta ledigt från jobbet som snickare i ett halv år nov-apr. Så mycket som jag tjänade på att ta ledigt å göra allt själv får jag inte ihop på 3års löner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.