Jonas Persson
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vad betalar ni per kubik? Vatten är ju inte dyrt, jag betalar 11,50/kubik i Helsingborgs kommun.
Har egen brunn med allt vad det innebär... Kostnaden är elräkningen för pumpen, men det finns inte enorma mängder vatten. Kan mycket väl ha över 40 kbm i hålet, men känner inte för att pröva.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Tack så mycket! Lite pyssel kvar.

Vem var det som hade samma Astral inloppsventiler som jag?
Jag har Astral ventiler. Minns inte exakt men tror att jag ”passade in” ytterdelen och tryckte igenom skruvarna (jag borrade nog för jag har 2mm liner) och skruvade på ytterdelen och skar stora hålet efteråt.
 
F fsn skrev:
Jag har Astral ventiler. Minns inte exakt men tror att jag ”passade in” ytterdelen och tryckte igenom skruvarna (jag borrade nog för jag har 2mm liner) och skruvade på ytterdelen och skar stora hålet efteråt.
Jag satte en del i röränden (den med bultarna/skruvhålen) innan jag satte linern.

Nu har jag mutterdelen och kåpan kvar.

Jag tänker att jag ska skära ett hål lika stort som hålet där ögat sitter i den en packning på vardera sida om linern. Men jag blev osäker nu om jag tänkt rätt.
 
Det normala måste vara att man klämmer linern först och sedan skär ut hålet.
 
Jag tittade på beskrivningen nu.

Jag har missat att klistra packningen på innerdelen.

Jag får lösa det imorgon. Markera var allt ska vara, skära hålet och skjuta in packningen. Får nog ta vatten och kanske lite tvål på klistersidan så den går att föra in.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det normala måste vara att man klämmer linern först och sedan skär ut hålet.
Så hade jag velat göra men jag tror det blir konstigt då och med tanke på min miss är det nog inte möjligt ändå.
 
Jonas Persson
Men dessa inlopp verkar modulära och därför ha två packningar utanför linern?

Först en del som gängas in i den del som gjutits in. Därefter en snarlik del som tätar på samma sätt. Slutligen en del med sex skruvar. Ska allt detta sitta utanför linern. En del som inte syns på dessa två inlägg skruvas därefter fast som MathiasS och slutligen skärs hålet upp?

Se inlägg 272 och 273.

https://www.byggahus.se/forum/threads/thermopool-3x6-pa-en-manad.374996/page-25#post-3718940

https://www.byggahus.se/forum/threads/thermopool-3x6-pa-en-manad.374996/page-25#post-3718943
 
Jonas Persson
Eller ska duken sitta mellan de två delarna och "sexpacket" har inget med tätningen att göra. Varför då sex skruvar och inte två?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men dessa inlopp verkar modulära och därför ha två packningar utanför linern?

Först en del som gängas in i den del som gjutits in. Därefter en snarlik del som tätar på samma sätt. Slutligen en del med sex skruvar. Ska allt detta sitta utanför linern. En del som inte syns på dessa två inlägg skruvas därefter fast som MathiasS och slutligen skärs hålet upp?

Se inlägg 272 och 273.

[länk]

[länk]
Det är en packning längst in och en på var sida om linern.

Det är stressade för mycket idag när jag skulle ha på linern så jag kollade inte tillräckligt noga på beskrivningen.
 
  • Skiss av komponenter för montering av pool med liner, inklusive packningar och märkt liner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Det är en packning längst in och en på var sida om linern.

Det är stressade för mycket idag när jag skulle ha på linern så jag kollade inte tillräckligt noga på beskrivningen.
Men ska inte hela denna del vara utanför linern och skruvarna på den andra skapa ett tätt förband?
 
  • Vit cirkulär byggkomponent med skruvhål och gyllene skruvar på marmorbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rördel och platta med skruvhål på marmorbänk, fråga om montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Honan ska vara utanför och hanen utanför. Var del har en packning och linern mellan dem.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vad betalar ni per kubik? Vatten är ju inte dyrt, jag betalar 11,50/kubik i Helsingborgs kommun.
Nästan gratis ju :cool:

Bor också i Helsingborg.
 
  • Gilla
muffis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Honan ska vara utanför och hanen utanför. Var del har en packning och linern mellan dem.
Så då är det nästan rätt, vara orolig at det även var plastdelar som inte satts dit.

Förslag på en skyddsåtgärd när du skurit upp ett hål, men innan du ska pilla dit packningen. Stoppa in en lång ståltråd, kabel eller liknande i hålet, trä sedan packningen på tråden och försök få den på plats. Tråden gör att du inte kan tappa packningen ner bakom linern...
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Honan ska vara utanför och hanen utanför. Var del har en packning och linern mellan dem.
Honan skall vara innanför och hanen utanför.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så då är det nästan rätt, vara orolig at det även var plastdelar som inte satts dit.

Förslag på en skyddsåtgärd när du skurit upp ett hål, men innan du ska pilla dit packningen. Stoppa in en lång ståltråd, kabel eller liknande i hålet, trä sedan packningen på tråden och försök få den på plats. Tråden gör att du inte kan tappa packningen ner bakom linern...
Jag hade exakt samma idé. Du är inte dum du. Hjärnan går på högvarv här.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.