R RoBo skrev:
[bild]
Okej. Vad hade varit rätt sätt att skarva bjälkarna? Balksko, eller något annat?
 
A Andresm skrev:
det har tagit lördag och söndag 8 + 6 timmar.
Lördag och söndag? Är det då en GDS snickare ingen firma alltså?
 
B Bonzo2000 skrev:
Okej. Vad hade varit rätt sätt att skarva bjälkarna? Balksko, eller något annat?
Balksko eller skruv.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
P Pierreben skrev:
1. Ligger plattorna/tegelstenarna(?) direkt mot jorden eller har det grävts ur, fyllts på med makadam och packats under dem? Finns stor risk att detta annars kommer sätta sig :thinking:
2. På bilden är en mer korrekt fästning av "stolparna" i berget.

Hoppas verkligen du får till detta på ett bra sätt. Är nog tyvärr ingen rolig historia att i efterhand få in stolpskorna.
Precis så har jag det hemma. Borrat med 16mm och nedslagna med slägga för att slippa lim/fästmassa i hålet. Men det är iofs överkurs. 18mm och ett lämpligt lim/massa (finns många alternativ) fungerar också.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
Påminner lite om när man var 10 år och byggde kojor i träd... :)
 
  • Gilla
  • Haha
JustDoIt och 8 till
  • Laddar…
P Pobe2001 skrev:
Ser ingen förankring alls i huset..
Det bör vara riktiga balskor alternativt en riktig bärlina (minst 140X45) förankrad i väggen.
det räcker med 45x95 som bärlina i väggen bara den är rätt förankrad och bärlinan sätter du under bjälklaget
 
  • Gilla
Ickedickedoa och 6 till
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Går det att rädda någonting? Dom här snickarna kommer inte tillbaka längre.
Sorglig historia.

Detta har gått på tok för fort och med bristande kunskaper om både byggnadsteknik och elementär hållfasthet.

Man börjar lämpligtvis med en ritning där infästningen mot vägg och underlag klart framgår - sedan skall det borras klart innan bygget startar,,,,

Tror inte det lönar sig att ta reda på befintligt material - att rätta till ett sånt här "fuskverk" i efterhand tar så mycket tid att det är bättre att börja om från början - i all synnerhet om du skall hyra in kvalificerade hantverkare.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Hahaha, vilka jävla nötter har gjort det där? Standard A la chernobyl.

Stolpar? Det är ju till att börja med hopskruvade plankor!
Infästningen i berget? Helt kasst! Ser ut som ett snickeriarbete från en 5e-klassare.
Sen vilar de på lite random betongblock på jorden? Vad tror de händer när tjälen slår till och allt sätter sig?
För övrigt så ska de vara papp emellan trä och sten/betong.
Bärlinan ser klen ut också.

Nej, läs på standarderna i svenskt trä och berätta det för de där "hantverkarna", om de nu kan kommunicera på svenska eller engelska.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Standard A la chernobyl
Här förolämpar du de sovietiska ingenjörer!
 
  • Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här förolämpar du de sovietiska ingenjörer!
Jag menar snarare hur byn ser ut idag! Ungefär lika stabilt som denna altan.
 
A Andresm skrev:
Så jag skulle kunna fästa en bärlinan mot fadde under reglarna?
Jag kommer inte göra det själv men vill bara veta/lära mig vad som är möjligt.
Har man en ordentlig bärlina I fasaden behövs inte balkskor heller - det ska till extrema krafter för att en golvbjälke ska kunna röra sig utåt och ”hoppa av” en 2-tumsbärlina. Jag brukar dra i ett par fyra-eller femtumsspik på skrå för att nästa bjälken i bärlinan. Den sitter ändå fäst i ett eller flera upplag på vägen ut om du gjutit plint. Enda gången jag använder balksko är om bjälkarna vilar på rena uppallningar.
 
  • Gilla
Andresm
  • Laddar…
S
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Förankringen i berget är helt åt pipan! Det ska vara någon typ av ingjutna stolpskor.
Stolpjärn, stolpskor är att klättra i el-/telestolpar med. Förväxlas ofta med balkskor för balkupplag, som liknar ett L eller U med ett påsvetsat armeringsjärn för ingjutning.
 
Jag förstår att det är jävligt roligt för vissa men jag skulle uppskatta alla onödiga kommentarer.

går det att rädda någonting här? Kan man börja om utan att behöva riva hela skiten? Har försökt kontakta några byggfirmor men inte så lätt just nu.

Tar gärna emot tips på hantverkare eller firma i Stockholmstrakten.

tack!
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
Har du fått tag på någon besiktningsman?
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
S
A Andresm skrev:
Jag förstår att det är jävligt roligt för vissa men jag skulle uppskatta alla onödiga kommentarer.

går det att rädda någonting här? Kan man börja om utan att behöva riva hela skiten? Har försökt kontakta några byggfirmor men inte så lätt just nu.

Tar gärna emot tips på hantverkare eller firma i Stockholmstrakten.

tack!
bara du väljer bra fästen i berget, som synes finns det många sätt att underskatta infästningar.
Galvade järn, borrade hål. mvh
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.