Jonas Persson
Gör som vi beskriver med den blå. Stryper du med den gröna så minskar du cirkulationen och därmed hur effektivt poolen renas.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Ett klargörande innan jag kopplar in.

På min gamla pump var de övre slangarna "in" i VP och undre "ut"

På den nya tror jag att det är tvärtom enligt färgindikationen samt pilarna (tolkade att färg röd står för varmt vatten, dvs ut, och vice-versa. Även pilarna pekar in och ut)

Se bilder ( översta bilden är den nya VP och andra är den gamla)

Är det bara att korsa slangarna? Vanligt att in/ut skiljer från pumpar? Eller tolkar ni in/ut annorlunda?
 
  • Ny värmepump med övre varmvattenslang märkt med röd färg och nedre kallvattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på anslutningar och mätare på en värmepump, översta anslutningen är öppen och under kommer en slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar på samma sätt som du, dvs korsa slangarna.

Detta baserat på att du tidigare hade märkning på rören och text på själva värmepumpen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ett klargörande innan jag kopplar in.

På min gamla pump var de övre slangarna "in" i VP och undre "ut"

På den nya tror jag att det är tvärtom enligt färgindikationen samt pilarna (tolkade att färg röd står för varmt vatten, dvs ut, och vice-versa. Även pilarna pekar in och ut)

Se bilder ( översta bilden är den nya VP och andra är den gamla)

Är det bara att korsa slangarna? Vanligt att in/ut skiljer från pumpar? Eller tolkar ni in/ut annorlunda?
Tror även att flödesvakten skulle larma om du kopplar fel.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej,

Jag fyllde igår på med vatten i poolen till bräddavloppet. När jag gick till garaget där reningsverk sitter såg jag att det droppar vatten från locket till pumpen. Det kan vara packningen eller att den helt enkelt inte är dragen tillräckligt bra. Så fort jag lossar så börjar ju vatten forsa men nu har jag stängt av inkommande vatten från poolen så det slutat droppa.

Kan jag nu öppna och kontrollera? Andra förslag på hur jag ska hantera?

Se bild.
Kan du stänga av före och efter pumpen ?
Det lär vara ett litet tryck men så länge det inte finns en luftblåsa någonstans (eller att luft kommer in) bör vattnet stannar där det är.

Det lilla trycket gör att det kommer lite grann (men finns det en luftblåsa som är ihoptryckt så kommer den att expander...)
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror även att flödesvakten skulle larma om du kopplar fel.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gör som vi beskriver med den blå. Stryper du med den gröna så minskar du cirkulationen och därmed hur effektivt poolen renas.
Den blåa är alltså den som går in i reningsverk.

Men, är det inte konstigt att den övre gröna slangen är in och undre är ut? Eller har det ingen betydelse för vattenflödet? Blev förvirrad igår när jag tänkte efter hur förra kopplingen är gjord där den övre gröna var in och andra gröna ut. Eftersom den övre gröna är det som är närmast det röret som sedan fortsätter till poolen är den mer naturlig att vara den som är vatten ut.

Behöver jag ens korsa mina slangar eller kan jag koppla in de rakt och systemet reder ut sig själv?
 
  • Rörkonstruktion med blå och gröna ventiler för in- och utflöde av vatten relaterat till ett reningsverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre gröna ska ha det varma vattnet från VP.
Den undre gröna ska matas från vattenpump=> sandfilter => undre gröna ventilen => vp Ingång.

Att göra tvärtom blir tokigt. Har det verkligen varit kopplat så? Det kan inte ha fungerat optimalt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den övre gröna ska ha det varma vattnet från VP.
Den undre gröna ska matas från vattenpump=> sandfilter => undre gröna ventilen => vp Ingång.

Att göra tvärtom blir tokigt. Har det verkligen varit kopplat så? Det kan inte ha fungerat optimalt.
Ja, det var ju så tydligen (märkningen på gamla VP stod ju "från pool" på övre röret och "till pool" på undre röret. Se bild.

Men då behöver jag inte korsa mina slangar på nya VP då de redan är "in" på nedre och "ut" på övre. Se bild.
 
  • Två röranslutningar på en värmepump, övre märkt "från pool" och undre "till pool".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump med röranslutningar märkta "från pool" överst och "till pool" nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla bara såhär så blir det bra:

Breddavlopp=>vattenpump=>sandfilter=> avstick och nedre grön ventil till INLOPP på värmepump => utlopp värmepumpt via övre gröna till t-kors => ut till inloppen på poolen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Koppla bara såhär så blir det bra:

Breddavlopp=>vattenpump=>sandfilter=> avstick och nedre grön ventil till INLOPP på värmepump => utlopp värmepumpt via övre gröna till t-kors => ut till inloppen på poolen.
Precis, tack,

Då var det lite tur I oturen eller vad man ska säga att man nu kopplar bättre än med den gamla pumpen.
 
Ja, det kan ju vara så att man förväxlat slangarna i något läge, det var nog inte gjort så från början.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Vad pratar vi om i mängd? Får plats i någon hink?

Jag har aldrig meckat med denna pool innan ska jag säga och vill inte ge mig in i nåt dramatiskt.
Hyr en poolkille
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Locket var tät, jag skruvade loss det för att rensa korgen inuti och då kom vatten ut (tror det är gammalt vatten, förra ägaren har inte kopplat loss sakerna inför vintern). I panik skruvade jag då tillbaka locket men det blev aldrig lika tajt igen.

När jag nu ska skruva tillbaka locket, behöver jag verktyg för det? Eller bara handkraft? Som sagt jag försökte med handkraft sist men det fick inte slut helt på vattnet utan det droppade lite ut.

Övrig frågor :

Behöver jag ha reningsverk igång för att klorera? Min prio just nu är att ha klart vatten i poolen inför kalas nu på lördag och inte hålla på med detta. Jag väntar på pooltekniker men han är så jädra svår att få tid med, därför tänkte jag kanske göra detta själv.

Som jag skrev så tror jag inte förra ägaren kopplade ur något, eller ens tappat ur vatten i värmepump eller rör. Är detta farligt? Behöver jag med tanke på det göra nåt innan jag börjar skruva?
Ja det ska cirkulera
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Är det nån idé nu att koppla ur och föröka tappa vattnet i VP? Och övriga rör? Eller ska jag köra igång bara?

Kör jag igång reningsverket först och sen VP?
Ja om du inte har kyla så så du kan rena vattnet först.
 
Jonas Persson
Roberts Firma Zolly Robert Kremnitzky skrev:
Ja om du inte har kyla så så du kan rena vattnet först.
Du vet om att du kommenterar två veckor gamla inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.