Bytte ut min 47 år gamla spis, böjde till en vinkel då den var låg innan
Renoverad bärbar gasolspis med modifierad vinkel placerad på ett fönsterbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rasmus1988
  • Laddar…
Två bärbara gaskök på ett parkettgolv, ett använt och ett nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drygt att måsta byta spis vart 47:e år
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så lugnt att stengolvet hann vittra sönder och bli till gräsmatta under tiden? Verkligen tungsågat!
För tunga för att kunna flytta dom själv innan jag först klyvt dem på mitten. Därefter utflytt till trädgården för att såga resten!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Premiärtur i hobbymaskinen....lite rattrost efter drygt 7månaders uppehåll men jämna tider iaf.....

Visa bilaga 416641
 
  • Digital display på hobbymaskin som visar tider och prestationer i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
psau
  • Laddar…
Servade gräsklipparen.

Tog isär förgasaren och körde den genom ultraljudstvätten, slipade knivarna och rengjorde tändstiftet (såg dock bra ut från början), bytte motorolja. Den hade något fel på driften och drog bara på ett hjul, ett kugghjul med en konstig intern form med ett härdat stift genom axeln som sitter innuti kugghjulet. Den här interna formen i kugghjulet ser till att hjulet bara kan dra framåt. Det härdade stiftet har med tiden nött bort så mycket material från kugghjulet att det slutade driva.

Tog tigsvetsen och duttade dit en svetsloppa och nu drar det igen. Men det ble inte så bra, den här metallen är magnetisk så jag trodde det var stål, men den är liksom fylld med olja. Fastän jag rengjorde noggrant med bårde brakecleaner och aceton blev det bara svart och jag såg ur en massa olja trängde fram ur metallen, det är förmodligen nåt formpressat grejs (sintered). Köpte en ny del, bara ca 70kr, men nu hoppas jag det håller tills reservdelen kommit fram.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
[bild]
Kokar du inhomhus med de där eller utomhus?
 
Byggt ett Sidetable av 40x40mm 4-kantrör som kapades och svetsades och lackades, en gammal dörr som jag klyvde och sedan beställde jag en glasskiva från glasmästaren

Hemmagjort sidobord i konstruktion, med kapade och svetsade 4-kantrör och halverad gammal dörr, väntar på glasskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad sidobordstomme av 4-kantrör utomhus nära en solcellsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eget sidobord av svetsade 4-kantrör i metall med överdel av återanvänd dörr, redo för glasskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sidobord gjort av en gammal kluven dörr med pålagd glasskiva, monterat på svarta 4-kantrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 9 till
  • Laddar…
Har testat lite nya finishband till bandslipen. Här kork med 600 korn kiselkarbid i. Blir bra bruksfinish tycker jag. Bladet är ett av två likadana till grabbarna här hemma. De ville ha nya knivar till skogsutflykterna.
nXZyrkX.jpg
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 11 till
  • Laddar…
Målat golvet i tvättstugan för fräscha upp det litegrann.
 
  • Nymålat grått golv i en tvättstuga med synliga rör och avloppshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Målat golvet i tvättstugan. .
Snyggt - är det en golvfärg för betong i liksom en burk eller tvåkomponents epoxy?
 
Närbild av en hemgjord trävagn med hjul under staplade Festool systainers för enkel transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ”transport” till mina systainers :p
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Snyggt - är det en golvfärg för betong i liksom en burk eller tvåkomponents epoxy?
Det är Hagmans EP-V färg. Så två burkar med färg man blandar ihop själv. Riktigt nöjd med hur det ser ut nu :)
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Det är Hagmans EP-V färg.
Ok! Du har verkligen använt högkvalitativt och ganska påkostat material där ;) Grymt. Har liknande projekt på G i källaren i tvätt- o torkrum.. hörde att enkomponents färgen bör räcka (vad flügger sa) men tvåkomponents är verkligen mest starka inget snack om det.
 
  • Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Ok! Du har verkligen använt högkvalitativt och ganska påkostat material där ;) Grymt. Har liknande projekt på G i källaren i tvätt- o torkrum.. hörde att enkomponents färgen bör räcka (vad flügger sa) men tvåkomponents är verkligen mest starka inget snack om det.
Absolut är det en dyr färg men vi räknade lite på det och i en perfekt värld där man använder 100% av spannen är det en kvm kostnad på 60kr (2400kr för 10kg och 10kg räcker till cirka 40kvm i två lager).

Så även om vi slänger hälften i spill på roller och att man blandar för mycket så håller vi förhoppningsvis på en kvm kostnad på 120kr.

När vi flyttade till huset så var vår trappa i källaren nyligen målad med Diamond Floor från Nordsjö. Skulle inte rekommendera den färgen med tanke på slitaget efter bott här i sex månader (Dessutom samma literpris som Hagmans)
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.