Ersätt sköljmedlet med ättika (5-10% konc). Ättikan gör samma jobb, sparar pengar och håller maskinen fri från kalk.

Stinkande filter har vi aldrig haft. Skölj av disken med kallvatten innan den ställs i maskinen.
 
Vi körde alltid ett lågtempererat/snabbt program tidigare för att disken blev ren så det var ju bra. Tyckte vi. Men efter att haft spolkille till köksavloppet här en tredje gång så frågade han vilket program vi körde, bad oss testa ändra till normalprogram (tror 50 grader) sen dess inget stopp i avloppet. Bonuseffekten blev också att silen i botten inte blir i närheten så äcklig som innan.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Ja fett och matrester i silen borde ju försvinna rätt bra av en disk med varmt vatten och maskindiskmedel. Det är ju liksom gjort för att ta hand om fett och matrester...

Jag minns första gången jag körde det rostfria filtret till köksfläkten... Körde den ensam, men efter disken var allt i hela maskinen täckt av att tunnt grått fettlager.... Tror vi fick köra två gånger till för att få rent maskinen:) Numera tvättar vi fläktens filter lite oftare. Och alltid på varmaste programmet (tror det är på 70 grader, men det tar lååång tid tyvärr).
 
Slänger i en halv citronfrukt i övre stället och låter den ligga där i en vecka innan jag byter till en ny frukthalva. Behövar aldrig göra nåt mer , alltid skinande blank inuti.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
fusion skrev:
Slänger i en halv citronfrukt i övre stället och låter den ligga där i en vecka innan jag byter till en ny frukthalva. Behövar aldrig göra nåt mer , alltid skinande blank inuti.
Det låter helt genialiskt!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att det skulle byggas upp bakterier i diskmaskinen är mer eller mindre trams, om man håller maskinen rent för övrigt. Det viktiga är att ta ut och diska filtren, där kan det annars bli lite bakterier och så måste man kalka av ibland. Det senare gör man med tex citronsyra eller ättika. I vissa maskiner kan det även fastna skräp i armarna, det måste förståss rensas bort också.

De där dyra tabletterna dödar eventuella bakterier (och tar bort kalk), men skräpet som bakterierna kan växa i är kvar. Tar man bort skräpet behövs inte tablettens bakteriedödande effekt, och då går ättika precis lika bra.
Självklart blir det bakterier i en diskmaskin.
Matrester åker med vattnet i spolarmar och genom filter. Filter tar inte bort bakterier som är mikrorgansimer så de stannar lite här o var.
Alla har väl känt doften från en diskmaskin som ej rengjorts på ett tag?

Dra loss filter i botten och kika under så står alltid en skvätt vatten där, mätet du bakteriehalten indet vattnet blir du mörkrädd ;-)

Men överlag, står man ut med den unkna doften av småsur diskmaskin så dör de flests bakterier vid torkning då vatten är av vikt för optimal "fortplantning" och lite baggar dödar ingen.

Personligen fördrar jag att rengöra så snart det börjar osa närheten av katt, men each to his own.

Yes innehåller anjoniska tensider precis som tabletterna som kostar multi (även madkindiskmedel innehåller det), problemet är att yes skummar satan och kalkar ej av, men med diskmaskinsalt så skall vattnet bli mjukt och ej kalka (iaf på en vettig maskin) har haft min bosch med digital panel i 15år utan problem, ingen service mer än rengöring då o då mest för att döda baggar o få bort odör.

Har plockat ner bottendelen en gång för finrengöring och tro mig att där är skrymslen som ings medel når. Hittade en klump svart gegga inklämd som verka vara mix av fett o annat som nästan blivit geleaktig och lukta inte äpple :)
Satt rätt nära ögat som mäter "smutsgraden" på vattnet för att spara el o vatten (men sparar knappast in på bakterier) så gick lite snabbare o diska efter rengöring.
 
Bakterier behöver näring för att överleva, om det inte sitter massa avlagrade matrester kvar i maskinen finns det inget för bakterierna att leva av. Det räcker alltså med att se till att maskinen är ren för att slippa bakterier.

Och hur gör man bäst rent en diskmaskin? Tänk om det fanns nåt praktiskt sätt att spola hela maskinen invändigt med nåt rengöringsmedel, sen skölja av och torka?

Visst, nere i sumpen blir det lite vatten kvar, men det är inte mer bakterier där än det är i vattenlåset i diskhon. Snarare tvärtom, i diskmaskinen är det mycket mer alkalisk miljö, vilket bakterierna inte mår så bra av. Kör man dessutom maskinen på lite högre temperatur nån gång ibland så blir det ännu bättre. Finns ingen anledning att köpa några speciella rengöringstabletter till det. Kör maskinen tom på varmaste programmet en gång i kvartalet eller så.
 
B Boogieman skrev:
Självklart blir det bakterier i en diskmaskin.
Matrester åker med vattnet i spolarmar och genom filter. Filter tar inte bort bakterier som är mikrorgansimer så de stannar lite här o var.
Alla har väl känt doften från en diskmaskin som ej rengjorts på ett tag?.
Jag har inte kört nån rengöringstablett på säkert 8år, ingen lukt öht. i min diskmaskin. Men jag stoppar ju iofs. inte i halvfulla tallrikar i maskinen heller
 
Skumt
Jag sköljer alltid det jag stoppar in (talrikar, protein shakers mm) från framförallt protein som tenderar att alstra lukt och bakterier.

Kör i princip alltid auto program.
Har en Bosc silence, auto 3in1 med aqua stop på slangen.
Diskar kanske var 2-3e dag nör maskinen är någorlunda full.
Efter disk klar kan det absolut lukta allt annat än fräsht när torkning är klar (typ dagen efter) men efter ett antal diskar...inte direkt efter rengöring såklart.

Då brukar det vara läge o rensa sil och om det kvarstår rengöring (funkar som sagt bra med diskmedel 1tsk i tom maskin på hög temp 70° max program) sen är det lugnt igen.

Men sa inte man kräver tabletter, så vet ej var den kommentaren kom från.

Kan kanske bero på att jag äter mkt proteinrik mat. Kolhydrater jäser förvisso men det tar väldigt lång tid och fett...det bara finns där men försvinner lätt i en disk. Kanske de som ej har problem är vegetarianer eller äter mest kolhydrater (pasta socker ris kakor läsk öl mm ?).

Om inte, vad gör ni mer än rengör filter och sil?
Jag rengör filter o sil kanske en gång var annan månad och då samtidigt kör tom maskin med diskmedel på max temp. Brukar normalt ta ca 1mån till det börjar lukta lite lätt unket och efter 1.5-2 är det måste o köra ny cykel.

Låter alltid luckan stå lite på glänt efter jsg tömt maskine för att fukt skall försvinna och minska bakterier. Men sumpen i botten har alltid lite vatten stående och garanterat där det "osar".

Slpr ibland bara ner några liter vatten och kör tömning så blir det bättre

Kan vara att de nya "vattenbesparande" maskinerna har lite hslvsolkigt vatten kvar efter sista skäljcykel med spolglans, särskilt då sensorn som mäter smutsighetsgrad på vatten återanvänder vatten om det är "rent" snarare ån att spola in nytt och värma upp.

Mindre el o vatten men mer os?
Ni som ej upplever problem, ni har kanske äldre maskiner som tömmer o fyller för varje programsteg då sensor för vattensmustsighet saknas?
 
Redigerat:
B Boogieman skrev:
Skumt
Min elecrolux är 19år gammal och körs alltid på 65° program,
 
J
Vi kör alltid maskinen på varmaste läget. Rengör silen ibland och ibland häller jag i några matskedar citronsyra och kör med tom maskin. Dyra tabletter har jag aldrig behövt.
Citronsyra fungerar även till tvättmaskinen. (Även såpa fungerar till den)
 
N Nerre skrev:
Ja fett och matrester i silen borde ju försvinna rätt bra av en disk med varmt vatten och maskindiskmedel. Det är ju liksom gjort för att ta hand om fett och matrester...

Jag minns första gången jag körde det rostfria filtret till köksfläkten... Körde den ensam, men efter disken var allt i hela maskinen täckt av att tunnt grått fettlager.... Tror vi fick köra två gånger till för att få rent maskinen:) Numera tvättar vi fläktens filter lite oftare. Och alltid på varmaste programmet (tror det är på 70 grader, men det tar lååång tid tyvärr).
Matrester skall fastna i silen, inte försvinna. De fasta partiklarna kan annars förstöra pumpen :)
Fett däremot löses upp och spolas ut m.h.a. diskmedel + varmvatten.
 
Diskmaskinsrengöring är dyrt prissatt däför att det blir sålt till det priset.
Silarna i min diskmaskin är fö av sådan sort att silen till diskpumpen är fin och till avloppet grövre, dvs det mesta skiten som silas bort under disk åker ut i avloppet.

God livslängd på denna tråd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte en saltavhärdare utan en kalkavhärdare. Kalkavhärdare finns i en del diskmaskiner, om den finns så bör/måste det finnas avhärdarsalt i saltbehållaren även om det inte är kalkhaltigt vatten som används. Filtret är ett avhärdningsfilter. Filtret laddas med saltjoner när filtret regenereras, saltjonerna attackerar kalket så att kalken bryts ner.
Medveten om att jag svarar på ett inlägg från 2013 här men nu kom tråden upp igen i flödet och det är intressanta frågor!

Senaste diskmaskinerna vi haft har just en kalkavhärdningsfunktion. Vi använde den aldrig på den nyss utbytta Boschen som dog av helt andra anledningar. På den nye Boschen så rekommenderar manualen att man har inställning H:00 dvs avstängt avhärdningssystem om vattnets hårdhetsgrad är 0-6 dH. Där vi bor har vi 2,1 - 3,2 dH så detta tycks ju vara vad vi ska ställa in - dvs avstängt avhärdningssystem.

Så min fråga är, ska man ändå använda avhärdningssalt i den här anläggningen, vad är det för fördelar med det i så fall och vad ska man i så fall ställa in det på? Närmast högre inställning på denna maskin är H:01 och är avsett för 7-8 dH.
 
B Boogieman skrev:
Matrester skall fastna i silen, inte försvinna. De fasta partiklarna kan annars förstöra pumpen :)
Är avloppspumpen verkligen så känslig att den inte klarar av lite matrester? Vi pratar ju inte om hela kyckligben utan om kanske millimeterstora korn av pasta, ris och kött.
 
  • Gilla
aner43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.