13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att den skulle letat sig upp mellan spännbanden? :thinking:
Men ja, egentligen ville jag ha nått som spände ner även skivan, det tänker jag ta med mig till nästa lass.
Om det hoppar till kan den lätta i framkant så att vinden får fatt i den. Har man då otur kan den slinka ut mellan lämmen och bakre spännbandet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]

650kg Marksten är inte många kvadratmeter alltså.
Om du inte har öglor på insidan eller nåt att lägga mellan skiva och spännband så kan du oftast ta bort lämmarna och spänna framifrån till bakåt och sen sätta tillbaka lämmarna över spännbanden.

Om du gör en hårdare inbromsning med en lös skiva så kommer alla stenar att ligga längst fram i släpet om du har tur, har du otur så regnar det stenar som smiter mellan skivan och lämmarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Om det hoppar till kan den lätta i framkant så att vinden får fatt i den. Har man då otur kan den slinka ut mellan lämmen och bakre spännbandet.
Så långt tänkte jag inte ens :oops:
 
G GammelMan99 skrev:
Om du inte har öglor på insidan eller nåt att lägga mellan skiva och spännband så kan du oftast ta bort lämmarna och spänna framifrån till bakåt och sen sätta tillbaka lämmarna över spännbanden.

Om du gör en hårdare inbromsning med en lös skiva så kommer alla stenar att ligga längst fram i släpet om du har tur, har du otur så regnar det stenar som smiter mellan skivan och lämmarna.
Det har du helt rätt i.
Tur jag kikade in här och kan göra en bättre lastning till nästa lass!
Tackar för tipset om att lossa lämmarna!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
Ja,inte bra,flygande skivor är inte att leka med...montera gärna extra öglor,blir aldrig för många:)

Metallisk fastsättningsögla för säker montering på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tyvärr inte mitt släp, men ska föreslå det till ägaren.
 
G
Handyman 1 skrev:
Ja,inte bra,flygande skivor är inte att leka med...montera gärna extra öglor,blir aldrig för många:)

[bild]
Jag hade 4 klena öglor på insidan av mitt billiga Julasläp, när jag rätat ut 3 av dom så satte jag 8 såna på insidan, lite overkill på ett släp som är 2 meter långt men nu finns det alltid nån ögla som passar när jag ska spänna fast nåt på släpet (y)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att den skulle letat sig upp mellan spännbanden? :thinking:
Men ja, egentligen ville jag ha nått som spände ner även skivan, det tänker jag ta med mig till nästa lass.
Synd du inte har öglor, . Försök ha något som pressar ner skivan. Stenen kan ju hoppa av, vindfånget kan lyfta skivan och allt vad som kan hända. Den hade inte gått genom en flygande iallafall =)
 
P
Totalt livsfarligt...
Tur att det gick bra första vändan och att du kollade upp här på forumet.

Var på bygghandeln häromdagen och på väg ut gick jag förbi en man med reglar liggandes på släpet. Han hade tagit bort lämmarna fram och bak så reglarna låg på botten och fyllde bara precis över sidolämmarna. Han hade sedan dragit spännbanden som på din bild,
Resultatet blev att det inte spännde ner över hela lasset då vissa reglar låg under kanten.

Jag kunde inte låta bli att kommentera med tipset att dra spännbanden ett varv runt alla reglar innan han spännde.
Hans svar var att det nog inte kommer nån vart. Varpå jag går fram och lyfter och vickar på ett par reglar som ligger helt löst under spännbanden och som lätt hade kunnat flyga av både framåt och bakåt.
Killen blev helt stum och tom i blicken...

När jag körde ut från parkeringen höll han på att lasta om allt med spännbanden runt reglarna.
Känns skönt att ev. ha räddat hans baklucka och andra trafikanter från lösa reglar.
 
  • Gilla
skydiver och 5 till
  • Laddar…
Väldigt bra tråd detta! Det får mig att fundera en extra gång efter smarta och säkra lastningar.

Helt klart inspirerad att installera ett antal extra lastsäkringsöglor på släpet, iofs finns rätt bra lastsäkringsmöjligheter via kraftigt byggda galler / nätgrindar men det skulle vara bra ibland som extra säkerhet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag kommer nog också fästa ett par ladtöglor till på släpet mitt. En tråd som denna är riktigt bra, man får tänka till.
Jag kör emellanåt ved, ibland stockar 1-2,5 meter i längd, med olika diameter, ibland sågat till 30-35 cm. Kör man korta sträckor så kan man utan problem åka flera rundor, men när man har 5 mil enkel resa eller mer vill man få med så mycket det bara går utan att överlasta. Lastning och surrning lär jag mig, men hur avgör man vikten? Jag har försökt ta några stubbar av olika diameter för att räkna ut en snittvikt, men det kan ju lätt diffa med 100 kg eller mer. Finns det något bra knep?
 
Går det inte att få tag på ett par vågar såsom polisen gör? :thinking:

Jag kan trösta mig med att jag iaf inte hade överlast på min i övrigt bristfälliga lastsäkring.
 
Det där med vikten är litet lurigt att ha koll på.

Jag har kört med en litet grov ”fulmätning” på mitt enkla EU-släp med vanlig torsionsfjädring- helt enkelt lastat ner släpet med maxvikt av känd massa tex betongplattor, känner efter med näven mellan däcket och skärmen hur mycket plats det är kvar.

Detta har jag som referens för när det är ok vikt på släpet. För trångt mellan skärmen och däcket = för tungt lastat.

Dock är det väldigt mycket viktigare med viktfördelningen (tryck på kulan) än något hundra kilo hit eller dit på släpvikten som jag ser det.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, ska känna efter på släpet nu när jag maxat med betongplattor.
Efter att ha blivit kontrollvägd på väg hem från återvinningen med släpet fullt med jord och vägde in på prick maximal släpvagnsvikt tar jag det gärna försiktigt.

Dagens vända, hoppas att det blev rätt denna gång.:thinking:

Släpvagn lastad med betongplattor säkrade med spännband, redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra tips, ska känna efter på släpet nu när jag maxat med betongplattor.
Efter att ha blivit kontrollvägd på väg hem från återvinningen med släpet fullt med jord och vägde in på prick maximal släpvagnsvikt tar jag det gärna försiktigt.

Dagens vända, hoppas att det blev rätt denna gång.:thinking:

[bild]
Jag skulle hellre dra banden rakt så dom går så nära sidorna av plattan som möjligt så det håller fast stenarna på kanten bättre och då komplettera med ett band i mitten också, skulle väl vara bra om plattan var bredare så den fyllde hela bredden men det borde funka med den plattan också.
Men mycket bättre än förra gången (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.