H Hullefar skrev:
När vi bodde i hyresrätt så hade en period ett yngre par som grannar, 20-22-års åldern. Fest varje helg så det dunkade och skreks mellan 22-02 på fredagen. Var inne och pratade med dem hur många gånger som helst, de var trevliga men verkade totalt oförmögna att kontrollera sig. Bussade Securitas på dem flera gånger också och till slut flyttade de.

Lägenheten låg jättejättecentralt i Malmö så det är klart att deras kompisar ville vara just där, men ändå, kan man inte sköta sig får man bo på landet.
Och vi som bor på landet säger tvärtom: -Den där kan ju inte uppföra sig, den får bo i stan:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
TSkoogh och 4 till
  • Laddar…
Hade en granne till min industrifastighet som störde sig på det mesta och efter en del turer gick bakom ryggen på mig med en anmälan till byggnadsnämnden, det klagomålet löste jag till och efter att jag släppt alla hämningar och hänsyn så slutade det med att dom sålde och flyttade ett halvår senare. Nu har jag sedan många år världens bästa granne på ena sidan och god kontakt med övriga grannar. vi hjälps åt när det behövs och låter varandra sköta sig själva där i mellan.
Med hänsyn och raka puckar så kommer man långt men man skall aldrig låta sig trampas på av översittare.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Grannen ovanför var fd operasångare som fått kortslutning i hjärnkontoret, blivit folkskygg och hade alltid samma klädsel. Kunde sätta sig vid pianot mitt i natten och dundra på som bara den, hög fin röst och spela kunde han men när han inte tog medicinerna tittade nog demonerna fram...
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 2 till
  • Laddar…
V Verkmästarn skrev:
Vi har väldigt fina grannar.
Tomterna här är inte så stora, bara 500-700 kvadratmeter och jag kan inte förstå varför vissa envisas med att köra sina gamla bensindrivna gräsklippare. Idag är det kanske bara tre som har det i närheten. Alla andra har bytt till batteriklippare som fungerar precis lika bra och bullrar mycket mindre. Det är en gåta varför inte bensindrivna klippare förbjuds. De fyller ingen funktion idag. Det är paradoxalt att se en bensindriven klippare stå i ett garage bredvid en Tesla.
Jag håller med dig, så länge vi pratar nyinköpta. Men det finns inte mycket miljötänk (utom för närområdet) att byta ut en fungerande bensinklippare mot en batteridriven.

Sen på större tomter (upp mot 1200 och däröver) så kan det bli ganska dyrt att ha batterier till att klippa allt på en gång.
 
  • Gilla
Sylta
  • Laddar…
G
1) Har en(?) granne som gillar att dammsuga kl 07:00, på söndagar
2) Har en granne som röker mer än gärna på sin balkong, så jag kan inte ha fönsret öppet på den sidan under hela sommaren utan att få rökstank i hela lägenheten
3) Har andra rökare i huset som sitter precis utanför porten (och rakt under mig 2 våningar ner) och röker och snackar högt i mobil eller med varandra, så jag kan inte ha fönsret öppet på den sidan under hela sommaren utan att få rökstank i hela lägenheten
 
  • Ledsen
Harrison och 1 till
  • Laddar…
I vår tidigare lägenhet bodde en kvinna med sina barn ovanför oss. Hon var frånskild och hade barnen varannan vecka. En kväll när vi skulle sova satte kvinnan och hennes nya väninna igång med rajtantajtan. Det var extremt lyhört och man hörde klart å tydligt diverse ord, väsande å stånkande som pågick på övervåningen .

Jag överlåter det till er att avgöra om detta är störande eller ej ;)
 
  • Wow
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Kom på ett par till nu.

- En av alla grannar i trappen som gillade att festa fre-lör hade en riktigt tuff fredagsnatt. Hörde något ljud vid 05 tiden men sov vidare någon timme. När jag skulle ut vid 10-11 tiden så fick jag inte upp min dörr. Granne låg pladask på golvet i trapphuset men nyckeln i handen och telefonen i andra änden. Han hade alltså stupat innan han fick in nyckeln. Jag försökte väcka honom men han sov djupt. Såg till att nycklar och telefon låg i hans jackficka innan jag lät han sova vidare och få skämmas lite (ja han skulle skämmas pga sina bravader)

- Ännu en granne som har FF och har hemma sin flickvän, skall såklart på det med balkongdörren öppen i sommarvärmen. Man hör henne ganska väl genom fönstren. Efter 5 minuter hör man bara --NEEEJ inte nu håll ut. Medans en annan granne applåderade.
Den grannpågen satte sina föräldrar i klistret då han hade några riktigt sjuka fester.

Man kan säga att bevakningstjänst och polis var ganska ofta i området.
För att döda fördomar så var alla dessa problemfolk svenssons. I slutet var det mycket Syrier som flyttade in, de var aldrig ett problem. Om man störde sig på matos så var det kanske ett problem men det luktade faktiskt ganska gott oftast.

Jag själv hade kanske fest 2-3 ggr per år och vi skruvade ner volymen vid 22, stack till krogen vid senast 23.
Det värsta jag har bjudit på var väl en fest där en deltagare gick ut på gården och bjöd på en show med säckpipa vid 20 tiden fullt munderad med kilt och uniform eller vad det heter. Men det var nog uppskattat för att alla grannar stod på balkongerna och applåderade. Till och med "surgubben" som aldrig sa hej.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag har haft en känsla av att mina grannar klagar mycket, eftersom de hoppas att jag ska betala en del av deras omkostnader i allmänhet. T ex påstod grannen att vår Dalmatiner-hane, 40 kg, hade gjort deras dvärgpudel, 4 kg, på smällen och de ville ha 4 200 kr av mig direkt i handen. Men ingen hade sett de två göra det snuskiga tillsammans och dessutom har jag hört, att de troligtvis inte kunde få någon avkomma, pga den stora skillnaden i deras DNA med vitt skilda raser. Jag har svårt att tänka mig att vår Dalmatiner skulle ha lyckats plugga in sin nästan människo-stora snopp i den lilla pudelns vagina, särskilt som de båda hade dåliga ryggar. Javisst kan hundar utnyttja trappor och göra "det" genom staketet, men ändå. Vi pröjsade inte i förskott, som de begärde, utan frågade varje vecka, om dvärgpudeln verkligen är på smällen eller inte. Det visade sig att hon var skendräktig. Hon hade lyckats snedpara sig med en Jack Russel hane tidigare och den aborten hade kostat dem 4 200 kr.
:crysmile:
 
H Harrison skrev:
Jag har haft en batteri-klippare i tio år, den är lätt och plastig och litium-batterierna laddas upp på en halvtimme. Vi älskar den. Min gamla bensinare gav jag bort till andra, den släppte ut ett stort rökmoln vid varje start. Batteriklipparen väsnas inte mycket. Den första Bosch Li-ion vinterförvarade jag utomhus med ett skyddstäcke, men motorn beckade igen. Den andra förvarar vi i snickarbon över vintern.


P.S. Jag bävar inför den dagen, som "ridlärarinnan" ger mig en omgång med sin ridpiska, hon verkar vara en riktigt ilsken argbigga.
Då ska du sparka bakut och be henne tygla sig...
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
När jag flytta till min förra lägenhet så hade jag en granne som gärna knackade på precis när som och tyckte att jag kunde hjälpa henne med allehanda ting. Men så fort något inte var på hennes vis så var man en fullständig idiot som inte tog tag i det direkt som styrelseordförande.

Exempel på fel jag borde tagit tag i enligt henne.
Förbjuda alla elfordon i föreningen, både i gemensamma utrymmen men även i lägenheterna. (Detta på grund av att hon kände VD:en på ett av världens största batteribolag och han hade sagt att elfordon kunde börja brinna när som helst pga batterierna. Jepp, låter som ett mycket troligt uttalande från en VD på ett batteriföretag).

Samma kvinna sa att hon skulle ta livet av sig om personen under henne inte sluta renovera. Första konversationen jag hade med kvinnan sa hon detta. (Innan jag tillträdde i styrelsen dessutom)
 
  • Wow
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Bor man i närheten av andra så sitter man ner och kissar. Framför allt på natten. Punkt.
Nu sitter jag ner och kissar för att det är bekvämt men jag ska fan kunna stå på händerna och kissa utan att få arga lappar och samtal från hyresvärden.

Har man sånna promblem med grannens sätt att kissa så har man problem och bör bo långt ute i skogen. För det finns fan någon gräns för vad man behöver acceptera om
Man bor i lägenhet.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag stör mig på att min granne är så jävla noggrann när han bygger nåt vilket får mig att känna lite prestationsångest ibland.

Men annars är han den bästa grannen man kan ha. Finns alltid till hands om man behöver hjälp med nåt och är trevlig. Vi är alltid ute och fixar i våra trädgårdar på sommarn och pratar säkert 30-40 min om dagen om våra olika projekt vi har på gång och ger varandra tips och råd.

Jag får till och med låna hans släpkärra, vilket han själv har fört på tal utan att jag har frågat. Det ni är en bra granne!
V Verkmästarn skrev:
Vi har väldigt fina grannar.
Tomterna här är inte så stora, bara 500-700 kvadratmeter och jag kan inte förstå varför vissa envisas med att köra sina gamla bensindrivna gräsklippare. Idag är det kanske bara tre som har det i närheten. Alla andra har bytt till batteriklippare som fungerar precis lika bra och bullrar mycket mindre. Det är en gåta varför inte bensindrivna klippare förbjuds. De fyller ingen funktion idag. Det är paradoxalt att se en bensindriven klippare stå i ett garage bredvid en Tesla.
var och testa en husqvarna rider batteriklippare för nån vecka sen den var inte tyst lätt massor
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
A
Jag stör mig på all gräsklippning varenda helg, grannen som sitter på altanen och skriker i sin telefon och dessutom har så hög volym i den att jag till och med hör den han pratar med, på en av grannarnas råtta till hund som skäller så fort någon rör sig 1 kilometer bort, på det äldre paret som skäller på varandra hela tiden. Men jag älskar ändå allihop. De är inga idioter, inte mer än vad jag själv är. Jag är den som kör röktunnan var och varannan dag augusti till september, myseldar i eldfatet med gamla bräder så det ryker lite väl mycket ibland, får för mig att bygga något med såg och hammare halv tio på kvällen, och inte minst har en perversion för ljusslingor 6 månader om året.

Jag är uppvuxen i lägenhet och bodde i sådana i över 30 år. Då störde jag mig på ALLT. Både egentliga saker som fester mitt i veckan och fimpar på balkongen till ovidkommande saker som springande barn i trappen eller någon med ful uppsyn. Livet i hus har delvis gett mig en helt annan relation till grannar, av någon anledning är det mer socialt trots att vi är längre ifrån varandra och sällan pratar. Men också bor jag nu långt från stan och inser hur beroende jag skulle vara av dem om något händer, med mig själv eller samhället.

Det enda jag har svårt att förlika mig med är tonåringen som spelar sämsta svennebaniga hiphopen som går att uppbåda i tid och otid med öppna fönster. Men jag tänker att den tiden är kort, snart har han gått vidare. Kanske kommer det en ny tonåring så småningom, kanske en egen. Den dagen den sorgen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lärospånet och 7 till
  • Laddar…
A
M Minkqvist skrev:
Nu sitter jag ner och kissar för att det är bekvämt men jag ska fan kunna stå på händerna och kissa utan att få arga lappar och samtal från hyresvärden.

Har man sånna promblem med grannens sätt att kissa så har man problem och bör bo långt ute i skogen. För det finns fan någon gräns för vad man behöver acceptera om
Man bor i lägenhet.
Jag vet inte om du upplevt det själv någon gång, men många lägenheter och radhus är löjligt lyhörda i detta land. Inte så trevligt att höra värsta urinerandet när man ligger och ska sova.

Jag förstår dock vad du vill säga och det låter skitdumt att kräva att man ska sitta och kissa, men om du kanske varit med om det själv skulle du eventuellt inse att det inte är helt orimligt att tänka så.

På tal om det, min son påpekade för mig en gång att han hört radhusgrannen sitta och skita sent på kvällen. Han satt tydligen och krystade som fan och gav ifrån sig en massa stönande ljud samtidigt som det hördes plumpsar.

Vilket jävla skithus :crysmile:
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
radhus är ju ofta dåligt byggda från början med dålig isolering värst var det med radhus byggda från mitten av 70talet till början av 2000 har vart hemma oss bekanta i många radhus områden ofta samma sett dom har byggts på

jag själv har aldrig riktigt förstått vitsen med radhus eller parhus det är ju ingen skillnad mot en lägenhet man behöver fortfarande rätta sig efter grannarna när man bor hus kan man oftas stänga dörren och dra på stereon på högsta när man känner för det

det jag själv stör mig mest på är nog ljudet från luftvärmepumparna otroligt jobbigt ljud
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.