WillB WillB skrev:
Spela trumpet 2 på natten på balkongen. Gu' va' jag fick skratta! Saknas bara att han var naken. Säkert inte speciellt roligt just då men kan du se humorn i det?
Jag gissar även han hade klarat en svår tenta och ville fira...
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
Tootiki Tootiki skrev:
Jag gissar även han hade klarat en svår tenta och ville fira...
I den åldern behövs nog inte någon svår tenta som anledning till festen.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Har inga direkt störande grannar nu, möjligt verktyg som hörs men de är ok, dessa är tysta på nätterna.
Lägenheten jag bodde i däremot. 13 år så är detta litet plock.

Fester (nåja stör grannar så mycket du kan.)
- Granne festar varje onsdag, lördag och söndag. Körde alltid till jobbet efter fest. Han festade ensam halvnaken.
- Skjuta raketer inomhus
- Slå sönder porten x antal ggr.
- Vid inflyttningsfest, slå sönder port, balkongdörr, kasta ner krukor från 3e våningen, allt porslin, tv och möbler. 5 poliser stoppade festen.
- Röka på gärna i trapphuset.
- Ta hem en donna och ha lite kul samtidigt som donnan skriker så att alla på gården hör henne.

Finns mer.
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
Arnmark
Strömkarlen Strömkarlen skrev:
Alla förbannade studsmattor som står i princip i varje trädgård, där ungarna hoppar och skriker och för ett helvetes liv från tidig morgon, till sen kväll.....
Det är mer eller mindre en lååång utdragen tortyr!!
Jag har nyss köpt hus och kriterierna var bergvärme, fiber, altan med kvällssol och inga grannar med studsmatta. Efter en månad så är jag fortfarande nöjd med köpet :D
 
  • Gilla
  • Wow
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade en granne som kastade ut blöjorna på sin balkong en hel vinter. Det gick an så länge det var minusgrader men sen kom våren. Då var balkongen full. :sick:
Var det både kiss och bajs på blöjorna?
 
Strömkarlen Strömkarlen skrev:
Alla förbannade studsmattor som står i princip i varje trädgård, där ungarna hoppar och skriker och för ett helvetes liv från tidig morgon, till sen kväll.....
Det är mer eller mindre en lååång utdragen tortyr!!
Jag stör mig mest på ljudet från fjädrarna och inte så mycket av glada barn.
 
  • Gilla
99tommy
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Var det både kiss och bajs på blöjorna?
I mitt fall var det garanterat det av lukten att döma. Med en nyfödd och en 2-åring så var det nog regnbågens alla färger i blöjorna. Jättekul när de påsarna stod precis bredvid hissen på vårt våningsplan i sex dagar i ett extremt varmt trapphus (28-30 grader ute) utan öppningsbara fönster... :sick: ännu bättre var att jag fyllde år dag fem och vi hade bjudit över närmsta familjen på middag... :sick:
 
  • Arg
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Under en period i lägenhet var en granne mammaledig och tyckte att trapphuset var ett bra ställe att förvara blöjpåsar i. Hennes pappa påpekade det någon gång när han var på besök och svaret blev ungefär "ja, men det luktar ju så illa att ha dem i lägenheten"... :rolleyes:
Oftast låg de där tills hennes man kom hem, men det hände att de låg där betydligt längre. Värst var en vecka när det var 28-30 grader varmt ute och minst lika varmt i trapphuset. Då låg påsarna där i sex dagar och antalet ökade hela tiden. Hade försökt vara på hyresvärden om det innan, men de hade inte ens pratat med mamman. Så då tröttnade jag och tog ett kort om dagen på hur det såg ut som jag skickade till hyresvärden och plötsligt försvann påsarna och grannen slutade hälsa på mig. Så jag antar att de hade pratat med henne efter mina bilder.

Nu bor vi i hus med stor tomt och har nästan bara riktigt bra grannar. Förutom ett gammalt par som bara måste vara arga på någon och de sista två åren ungefär har de valt ut mig, tidigare var det en annan granne som de nu är vänner med... Det roliga är att jag inte bryr mig om dem då de inte ens vågar vara i närheten av mig just nu utan bara försöker smutskasta mig inför de andra, men de brukar säga ifrån och hjälper inte det slår de dövörat till. Det allra roligaste är att ena i paret klipper vår allmänning som går på vår tomt och eftersom de inte vill vara i närheten av mig så slutar de klippa om jag är någonstans i närheten av allmänningen. Så bara för att jag tycker att det är så roligt och patetiskt att de beter sig som dagisbarn så händer det att jag gör något nära allmänningen när de börjar klippa. Alltid lika roligt att se när de vänder bara för att de fick syn på mig :rofl:
De grannarna är inte rumsrena. Det luktar "långvård" i ert trapphus av alla kissiga och bajsiga blöjor. Jag har jobbat på ett långvårdssjukhus och tycker att den lukten är jätte-äcklig. De kunde ha använt plastklämmor för att tillsluta sina soppåsar i väntan på att de är fulla och ska kastas i soprummet.
 
C
danniee skrev:
Den här ju inte heller så kul om man är helt oskyldig. Av ren nyfikenhet, vad var det som störde grannen? Någon dispyt?
Det var ingen dispyt...Jag fick "bara" fan för att grannen inte längre fick utnyttja den mark denne annekterat och som tillhörde markägaren(inte jag)....
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H hjulia skrev:
I mitt fall var det garanterat det av lukten att döma. Med en nyfödd och en 2-åring så var det nog regnbågens alla färger i blöjorna. Jättekul när de påsarna stod precis bredvid hissen på vårt våningsplan i sex dagar i ett extremt varmt trapphus (28-30 grader ute) utan öppningsbara fönster... :sick: ännu bättre var att jag fyllde år dag fem och vi hade bjudit över närmsta familjen på middag... :sick:
Det var värst vad de var produktiva, en tvååring och en nyfödd samtidigt. De måste vara helt utmattade.
 
A
WillB WillB skrev:
Det jag stör mig mest på i mitt område är besserwisser, framför allt miljötaliban besserwisser, som lägger näsan i blött.

Jag bor i en samfällighet på ca 40 hus. De flesta av mina grannar är schyssta och jag hoppas att de tycker det samma om mig. I alla fall att de inte stör sig på mig och mina förehavanden. Jag är helt överens med mina närmaste grannar om vad vi gör med våra gemensamma häck och ingen har byggt eller gjort nåt olämpligt eller störande. I skrivande stund hör jag dunkadunken från grannens tonåringars stereo nu när jag har ett öppet fönster. Inget problem. Det hörs lite när jag stänger fönstret men de håller inte på så länge. Det låter rimligt eller hur? Vissa blir triggade så fort någon märks överhuvudtaget. Jag har en hemmabio och den kan jag spela väldigt högt men aldrig när mina grannar sitter ute i det fina vädret för då vet jag att det är störande. Inte heller för sent på kvällarna. Jag vet av erfarenhet att det märks knappt när man är inne i ett stängt hus så vinterhalvåret är min favorit biotid.

Våra tomter är inte speciellt stora, mellan ungefär 400-450 m2. Det betyder att vi bor ganska nära varandra. Det är inte många meter mellan husen. Jag har ganska mycket tålamod och en hög tröskel när det gäller saker som jag stör mig på. I varje hus finns det människor som lever sina liv. Ibland eldas det. Ibland grillas det. Ibland spelas det musik. Ibland körs det lite för fort. Etc. Efter 14 år har jag inte känt att jag behöver säga till någon om något eller klaga på samfällighetens styrelsemöten. Ingen har klagat på mig heller, i alla fall inte i till mig direkt eller indirekt på möten eller Facebook. Vi tar det piano. Ja förutom miljöpartiet som har dubbeltjänst som områdespolis som säkerställer att man har bygglov när någon bygger något. Som tur är bor jag inte bredvid deras elfenbenstorn.

Det jag försöker förmedla med detta inlägg är att om man stör sig på folks blotta existens, då kanske man ska ta sig en funderare och bygga ett hus i skogen någonstans, med många hektar mark så ingen kan komma och bygga bredvid en. Om man vill ha "nära till allt" får man räkna med att bo nära andra människor som lever sina liv.

Men ibland skaver det sig mellan människor. I detta forum kan man läsa mycket om "min granne gör si och så". Jag undrar om dessa grannar finns på detta forum eftersom alla här verkar ha rätt om det mesta och dessa osynliga grannar som stör eller göra något olämpligt säger inte så mycket här. Skäms dem?

Kanske dags för en "jag skiter i vad du tycker!" tråd där folk som gör saker som stör sina grannar kan ge uttryck för sina åsikter. Varför de har klippt häcken som de gjort, eller sågat grenar, fällt ett träd, byggt staketet lite högt och dessutom några cm inne på din tomt, målat huset i just den färgen, har för många rosa flamingos på sin gräsmatta, etc etc. Kan finnas ett uppdämt behov.
Bara av nyfikenhet, det jag beskrivit i trådstarten och även i inlägget kort efter det, är det något du skulle anse är ett ok beteende hos din grannar? Tycker nämligen det låter lite som att man ska vara lite sådär skönt laid back, även om man blir terroriserad på det sätt vi upplevde det. För oss var det en traumatiserande period som innebar polisingripande, flytt, oro, och stress. Inte så lätt att ta det piano då. Om någon granne i något annat hus spelat musik någon gång ibland så är det en helt annan sak. Det är inte riktigt relevant dock för situationen jag beskrivit. Men jag kanske helt och hållet missförstått dig.
 
  • Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
danniee skrev:
Usch, den var inte så kul. Kan tillägga att jag utvecklade lite posttraumatiska symtom efter tiden i radhuset. Hörde ”fantombas” ibland som om någon spelade musik fast så inte var fallet. Eller kunde bli på helspänn om en buss körde förbi lägenheten så man kände vibrationer i golv och väggar. Jäkla skitgrannar det finns :mad:
Jag lider av posttraumatiskt stressyndrom, det sitter ofta i väldigt länge. För mycket skavsår i öronen och i hjärnan pga alltför mycket ilskna klagomål både på jobbet och från två grannar. Inget av dessa klagomål är pga mitt fel, det verkar snarare som fler människor än förut har tappat all känsla av anständighet och rimlighet.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det är tråkigt när skötsamma människor mer eller mindre tvingas flytta, när grannen inte kan leva ett normalt liv. Hur mycket "flyttskatt" det har blivit från alla dessa flyttar? Jag hade en gång en pojkvän som ägde ett radhus, jag kunde höra grannen kissa som om det hände precis bredvid mig. Jag flyttade till en stuga på landet, men här finns också många knäppisar, men det är stora tomter, så det är ganska stora avstånd och jag planterar jättemycket träd och buskar för att slippa se knäppisarna. Tyvärr så dämpar buskarna inte ljud så bra, men å andra sidan trivs fåglarna här, så det blir mycket fågelsång.
Jag undrar själv vad grejen med att urinera på full volym egentligen ger den typen av grannar...
Alla som bor under blir äcklade, störda och arga. Men de liksom älskar sitt urinskval och fortsätter.
Det är märkligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
När de gnäller.
På dina egna oljud eller vad;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
V Verkmästarn skrev:
Vi har väldigt fina grannar.
Tomterna här är inte så stora, bara 500-700 kvadratmeter och jag kan inte förstå varför vissa envisas med att köra sina gamla bensindrivna gräsklippare. Idag är det kanske bara tre som har det i närheten. Alla andra har bytt till batteriklippare som fungerar precis lika bra och bullrar mycket mindre. Det är en gåta varför inte bensindrivna klippare förbjuds. De fyller ingen funktion idag. Det är paradoxalt att se en bensindriven klippare stå i ett garage bredvid en Tesla.
Jag har haft en batteri-klippare i tio år, den är lätt och plastig och litium-batterierna laddas upp på en halvtimme. Vi älskar den. Min gamla bensinare gav jag bort till andra, den släppte ut ett stort rökmoln vid varje start. Batteriklipparen väsnas inte mycket. Den första Bosch Li-ion vinterförvarade jag utomhus med ett skyddstäcke, men motorn beckade igen. Den andra förvarar vi i snickarbon över vintern.
H Harrison skrev:
Det låter som det fanns någon mental störning bakom. Friska människor beter sig inte så. Jag betraktar mina grannar eller åtminstone någon i familjen som direkt psykiskt sjuk. De kommer till mig och klagar, det har blivit ett stort antal klagomål under åren och de är hur knäppa som helst.

Den nya grannen på norra sidan, "ridlärarinnan", började bete sig aggressivt redan från första dagen. Hon verkade väldigt obalanserad och förbjöd mig att ha säckar med planteringsjord utomhus, eftersom hon inte tyckte om plasten. "Du får inte ha någon plast i din trädgård, annars måste du bygga ett plank mellan våra tomter." Tomtgränsen är 90 meter och det är mestadels berg, så ett plank hade kostat 200-300.000 med mycket borrande för järndubbar. Jag vände mig till kommunens byggkontor och frågade vad bygglovet för ett plank skulle kosta, 7 000 kr sa de, men att de inte beviljade dem pga önskan att hålla öppna landskap i kommunen. Då sa grannen att strunta i bygglovskravet och bygg ändå, "för planket ska upp". Varje gång vi sågs vid brevlådan eller på vägen sa hon "planket ska upp!". Hon brusar upp och skriker till sin gubbe dagligen.

Vi har renoverat under de 7 senaste åren och de blir en hel del sopor över, som vi tar till återvinningen flera gånger under sommarhalvåret med vårt släp. Då säger hon att vi måste åka till ÅVC ännu oftare, "så fort som vi får ihop en plastkasse grovsopor". De ser inte vår hög med grovsopor från vägen eller sin egen tomt, utan de måste ha varit inne på vår tomt och tittat. Vi försöker hålla vår tomt snygg och prydlig och planterar mycket växter, men deras tomt och hus har fått förfalla alltmer. Hon skriker mycket till sin gubbe och i somras skrek hon oavbrutet en och en halvtimme vid 1-tiden på natten och sprang sedan till mitt hus och knackade på dörren, antagligen ville hon mucka gräl, så jag öppnade inte. Personen har en väldigt tydlig irritabilitet och hon söker konflikter aktivt.

På den södra sidan är det lika illa, fast där skriker de inte. Det är mycket fientligheter och de hittar på en massa lögner och sprider dem till mina grannar. Det finns ingen sanning i det de säger, de fabulerar. De påstod att jag höll min dåvarande man fången och släppte inte honom närmare tomtgränsen än 5 meter. Anledningen sa dem var att jag var så svartsjuk på deras äldsta dotter, som då var 17 år gammal. Under tio års tid hälsade de inte, fast jag har alltid hälsat med ett hej och vinkat med handen. De brukar bevaka mig och min tomt och dra alla möjliga slutsatser av det de ser.

Sedan har jag en granne längre bort, "grevinnan" som försöker få folk att komma och jobba hos henne nästan gratis, hon "agnar" med luncher, vinflaskor och limpor. Hon ringer och säger att hon är så tacksam för att jag har hjälpt henne så mycket och dragit igång hennes gräsklippare och nu har hon köpt en limpa till mig som tack. Jag går dit och när limpan landar i mina händer, säger hon att hon har ett önskemål och hon vill att jag sprider ut ett lastbilslass med jord på hennes tomt och nysår hela hennes gräsmatta. Eller att jag och en kompis gräver hennes kommunala vatten och avlopps-anslutning eller att jag invintrar hennes stugas vattensystem med egen brunn. När jag säger nej så påstår hon att jag har gjort det under alla år hittills, fast jag säger att jag inte gör sådant överhuvudtaget pga frysrisken. Sedan ringer hon till mig nästa vår och säger att "det finns en bula på kopparledningen, kom hit och se vad du har ställt till med". Jag säger att jag inte har varit där, hon säger att "visst var det du som var här". Hon skaffar hela tiden nya "limp-drängar", som hon kräver ska jobba nästintill gratis åt henne, men de försvinner ganska snart.
P.S. Jag bävar inför den dagen, som "ridlärarinnan" ger mig en omgång med sin ridpiska, hon verkar vara en riktigt ilsken argbigga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.