Det är synd att man benämner det så men i princip enda intressanta är vilken restspänning man får vid given nivå på pulsen. Så ligger man lågt på ett skydd avsett sättas relativt uppströms blir det tyvärr förvirrande med den namngivningen.

Bättre vore andra beteckningar men de är ju invanda. Sen är det ju praktiskt inte helt fel då de rätt insatta upphäver behoven av flera steg. Något som ofta tappas bort är att utrustning normalt tål ganska mycket bara de mer energirika delarna kapats tidigt i anläggningen.
 
Krokben
Lånar tråden lite: Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret att installera övetströmsskydd för att förhindra skadorna vid blixtnedslag? Vad jag förstått så är det ett enkelt ingrepp där man sätter den innan elmätaren (kan ha förstått det fel? Rätta mig gärna om jag har fel :)).
 
Mikael_L
Produkterna går på något i häraden 3-7 tusen, lite beroende på vad man väljer och om det även måste skydda tele.
Så en total prislapp ramlar nog ner på något mellan 5 och 10 tusen.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
I början av juni ahde vi ett rejält åskoväder i NV skåne. Bor i hus på landet, och nedslaget på natten dödade

En soundbar ansluten till digitalboxen
En 6 portars switch
En Apple TV
En Apple Airport router

Märkligt nog klarade sig ADSL routern från Telia som borde varit den första som fick knock-out slaget. All övrig utrustning satt bakom denna och apple routern och det var bara digitalboxen och TV:n som överlevde. Nätverkskabeln till tv:n var urkopplad för tillfället, annars hade kanske den också gått hädan. Min tolkning är att pulsen gick igenom ADSL via Ethernetkabeln till switchen och dödade allt bakom denna, inkl både router o switch men inte digitalboxen som tydligen hade tillräcklig motståndskraft.
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Kan bjussa på en bild vad blixten tog för mig för någon månad sedan.

Via elnätet till routern, där det gick över i nätverkskabel och tyvärr visar bilden vad som gick rätt in i moderkortet på datorn. All "finelektronik" som satt direkt i moderkortet strök också med.

Så kan det gå, skönt att det finns hemförsäkring och att inget värre hände.

Skadad nätverkskabel med brända kontakter som orsakats av blixt via elnätet, bredvid datorns moderkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
S
Krokben Krokben skrev:
Lånar tråden lite: Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret att installera övetströmsskydd för att förhindra skadorna vid blixtnedslag? Vad jag förstått så är det ett enkelt ingrepp där man sätter den innan elmätaren (kan ha förstått det fel? Rätta mig gärna om jag har fel :)).
Du menar väl överspänningsskydd?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Produkterna går på något i häraden 3-7 tusen, lite beroende på vad man väljer och om det även måste skydda tele.
Så en total prislapp ramlar nog ner på något mellan 5 och 10 tusen.
Å andra sidan finns det ju saker med en helt annan prislapp, t.ex:
https://www.elbutik.se/product.html/overspanningsskydd-typ-2

Alltså 600 spänn.

Kan det duga något till?



Ser ut såhär:
5270592_m.jpg

Och lite data;
Anslutningsarea 2,5 mm² - 35 mm²
Drifttemperatur -40°C - +80°C
Larmrelä Ja
Max. avledningsförmåga Imax: 40kA, 8/20µs
Max. försäkring 125A gL/gG
Max. kontinuerlig driftspänning 275V
Märkspänning Un: 230V
Märkurladdningström In: 20kA, 8/20µs
Poltal 4
Reaktionstid <25ns
Restspänning <1,3kV
Systemjordning TN-S
Testklass 2 (EN 61643-11)



Utbytespatroner finns, kostar en dryg 100-ing styck.
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan finns det ju saker med en helt annan prislapp, t.ex:
[länk]

Alltså 600 spänn.

Ser ut såhär:
[bild]



Utbytespatroner finns, kostar en dryg 100-ing styck.
Jag har denna installerad i vår första el-central samt APC-grenkontakter vid TV-prylar och dator-prylar. Haft detta i 2 år nu.
Vi har haft mycket åska på senare tid här vid kusten i Halland. Men tror inte att något har slagit ned så nära att det skulle vart någon risk för oss. Skyddet indikerar fortfarande grönt. Har dock ingen tele-lina in, bara fiber och huvudledningarna är nedgrävda i vårt område.

Vad tror ni om nödvändigheten i att sätta något form av överspänningsskydd på uttaget som gräsklipparroboten laddas från?
För antar att det finns risk att gränskabeln skulle kunna plocka upp stegspänningen från ett nedslag i marken och sen leda in det via trafon in i huset.
 
S
T theolode skrev:
Jag har denna installerad i vår första el-central samt APC-grenkontakter vid TV-prylar och dator-prylar. Haft detta i 2 år nu.
Vi har haft mycket åska på senare tid här vid kusten i Halland. Men tror inte att något har slagit ned så nära att det skulle vart någon risk för oss. Skyddet indikerar fortfarande grönt. Har dock ingen tele-lina in, bara fiber och huvudledningarna är nedgrävda i vårt område.

Vad tror ni om nödvändigheten i att sätta något form av överspänningsskydd på uttaget som gräsklipparroboten laddas från?
För antar att det finns risk att gränskabeln skulle kunna plocka upp stegspänningen från ett nedslag i marken och sen leda in det via trafon in i huset.
Alltså stegspänning är ett fenomen som berör människor och djur och innebär att man står i ett potentialfält från tex en spänningssatt anslutningspunkt i marken och som därvid orsakar en spänningsskillnad mellan fötterna, vilket kan vara otrevligt för innehavaren. (går man i löv-buskage kan det kännas som man går igenom nåt som har vassa taggar)

En rätt installerad (välfungerande) gräsklippare har ju isolerade kablar och begreppet är inte relevant. Skulle du ha isolationsfel går ju strömmen då i kabeln beroende på hur isolationen fungerar. Exakt vad som händer då beror ju på vad som orsakar pulsen och mellan vilka punkter strömmen går samt graden av isolationsfel.

Däremot är ju gräsklipparslingan en ganska stor antenn som kan fånga upp em-pulser från tex åska. Då måste man skydda kabelparterna både differentiellt mellan parterna och common-mode gentemot okontrollerat överslag till (skydds-)jord. Fukthalten i marken kan begränsa påverkan.

Det är ingen rocket-science, men man måste ha koll på vad man gör och välja ett bra sätt att avleda oönskade spänningspulser. Dels för att inte blåsa klipparen och dels för nätaggregatet och dess anslutning till fastigheten.

Får man en riktig direktträff nära klipparen så är det nog ide att köpa en ny oavsett skydd.
 
  • Älska
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
S
S SNf skrev:
Alltså stegspänning är ett fenomen som berör människor och djur och innebär att man står i ett potentialfält från tex en spänningssatt anslutningspunkt i marken och som därvid orsakar en spänningsskillnad mellan fötterna, vilket kan vara otrevligt för innehavaren. (går man i löv-buskage kan det kännas som man går igenom nåt som har vassa taggar)

En rätt installerad (välfungerande) gräsklippare har ju isolerade kablar och begreppet är inte relevant. Skulle du ha isolationsfel går ju strömmen då i kabeln beroende på hur isolationen fungerar. Exakt vad som händer då beror ju på vad som orsakar pulsen och mellan vilka punkter strömmen går samt graden av isolationsfel.

Däremot är ju gräsklipparslingan en ganska stor antenn som kan fånga upp em-pulser från tex åska. Då måste man skydda kabelparterna både differentiellt mellan parterna och common-mode gentemot okontrollerat överslag till (skydds-)jord. Fukthalten i marken kan begränsa påverkan.

Det är ingen rocket-science, men man måste ha koll på vad man gör och välja ett bra sätt att avleda oönskade spänningspulser. Dels för att inte blåsa klipparen och dels för nätaggregatet och dess anslutning till fastigheten.

Får man en riktig direktträff nära klipparen så är det nog ide att köpa en ny oavsett skydd.
PS
Oavsett skydd så måste man också tänka på var störningen leds när den fångas upp av skyddet. Även en kort puls måste ju kunna ledas ner till åskskyddsjord på ett bra sätt (låg induktans) utan att det blir överslag någonstans. Helst skall ju störningen avledas utanför huset ner i bra jord-jord.
Ds
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
L L. Mäkinen skrev:
Förrförra veckan slog det ner hos min svägerska. Hon fick överslag i prylar som var urkopplade och låg nära vägguttagen. Elskåpet på ytterväggen var helt utbränt och diverse hemelektronik gick åt skogen.
Nånting säger mig att hon ändå hade tur eftersom huset står kvar.
Jag har hört att blixten kan hoppa en halvmeter, så att man bör dra ur nätkablar och lägga dem en halvmeter in mot mitten av rummet.
 
H Harrison skrev:
Jag har hört att blixten kan hoppa en halvmeter, så att man bör dra ur nätkablar och lägga dem en halvmeter in mot mitten av rummet.
Fast blixten hoppar ju inte till nätkablarna bara för att det är så kul. Det gör den enbart om den kan komma till jord via dem. Är det urdraget så kan den ju inte det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
S SNf skrev:
Alltså stegspänning är ett fenomen som berör människor och djur och innebär att man står i ett potentialfält från tex en spänningssatt anslutningspunkt i marken och som därvid orsakar en spänningsskillnad mellan fötterna, vilket kan vara otrevligt för innehavaren. (går man i löv-buskage kan det kännas som man går igenom nåt som har vassa taggar)

En rätt installerad (välfungerande) gräsklippare har ju isolerade kablar och begreppet är inte relevant. Skulle du ha isolationsfel går ju strömmen då i kabeln beroende på hur isolationen fungerar. Exakt vad som händer då beror ju på vad som orsakar pulsen och mellan vilka punkter strömmen går samt graden av isolationsfel.

Däremot är ju gräsklipparslingan en ganska stor antenn som kan fånga upp em-pulser från tex åska. Då måste man skydda kabelparterna både differentiellt mellan parterna och common-mode gentemot okontrollerat överslag till (skydds-)jord. Fukthalten i marken kan begränsa påverkan.

Det är ingen rocket-science, men man måste ha koll på vad man gör och välja ett bra sätt att avleda oönskade spänningspulser. Dels för att inte blåsa klipparen och dels för nätaggregatet och dess anslutning till fastigheten.

Får man en riktig direktträff nära klipparen så är det nog ide att köpa en ny oavsett skydd.
För någon vecka sedan hade vi ett ovanligt "aggressivt" åskväder, där de flesta blixtarna slog ner någonstans och många hus började brinna i Stockholms skärgård, där jag bor på en kulle. De som drabbades av bränder såg elcentralerna ryka, och på ett ställe började det brinna i golvet. Jag följde åskvädret med SMHI:s åskradar och gick ut för att varna andra och särskilt vår granne som var på besök i vår trädgård. När hon var på väg ut genom vår grind (av metall), såg jag plötsligt lysande guldtrådar i en härva, med flera varv, de var kanske 3 m i diameter och svävade i luften bakom ryggen på henne, kanske under en sekund, det var både en ohyggligt skrämmande och vacker syn. Kan det har varit ljusbågar eller bara mindre sidoblixtar? Det växer väldigt höga tallar just där på grannens sida, med rötter som troligtvis går in på vår sida, men jag såg inga skador på dem. Min granne blev skrämd, även om hon troligtvis inte såg det jag såg. Efter att ha sett henne ta sig därifrån oskadd, skyndade jag mig in och stängde av strömbrytarna i huvudcentralen. Jordfelsbrytaren stängde jag inte av, men åskan måste ha löst ut den senare. Jag satte mig på soffan i vardagsrummet och då slog blixten ner i TV-antennen, men där verkar det inte ha blivit några skador, både TV:n, digiboxen och stereon hade klarat sig. Sedan slog blixten ner i den inkommande tele-ledningen, som hänger i luften och både den fasta telefonen och de trådlösa telefonerna dog. Det slog in "gult sken" som sprakade, någon meter in i vardagsrummet, där teleledningen kommer in genom väggen. Blixten eller snarare en ljusbåge hade slagit ner i en pojke 3 km längre bort, men han klarade sig utan större men, men fick åka till sjukhuset för EKG-registreringar. Så nu funderar jag på hur jag kan förbättra mitt åskskydd.
 
S
ricebridge ricebridge skrev:
Fast blixten hoppar ju inte till nätkablarna bara för att det är så kul. Det gör den enbart om den kan komma till jord via dem. Är det urdraget så kan den ju inte det.
Var tror du blixten varit innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.