ricebridge ricebridge skrev:
Detta är det visserligen inte jag som har gjort... vi får alla ta det som en utmaning:

[media]
En kille som gjort fysikläxan och kan ”lura” krafter!
Ser att dom har grov spik i Amerika, 9mm....
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ser ut som plattorna på mitt garagegolv.
Har du funderat på någon behandling för att skydda mot oljespill etc?

Stickan
Det blir mörk fog. Annars ska det nog inte behövas någon behandling vad jag läst mig till.

Har du några erfarenheter?
 
P Picea skrev:
Ser att dom har grov spik i Amerika, 9mm....
Nine Inch Nails, du vet.
 
Vi skall ha en mindre familjebjudning i samband med en dotters student och jag tänkte att vi behövde mer solskydd och även skydd för lätt regn på altanen.
Parasoll är bra men måste flyttas och täcker inte så mycket, vill som vanligt inte lägga pengar på nått och dessutom vill jag gärna använda rester av reglar och annat som ligger lagrat vid sidan av huset.

Så jag fäste ihop lite reglar och spände upp en presenning. Denna är lite för liten men den som passar bättre är rätt sliten och klarar nog inte av påfrestningar lika bra. Fungerar det hela så kanske vi behåller bygget över sommaren som solskydd.
Jag byggde löpande utan att planera hundra procent. Ser det som en lärprocess för ett mer ordenligt altantak nästa år.

Hemmagjord altanskydd med presenning uppspänd på träreglar för sol- och regnskydd över uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
N
Fario Fario skrev:
Vi skall ha en mindre familjebjudning i samband med en dotters student och jag tänkte att vi behövde mer solskydd och även skydd för lätt regn på altanen.
Parasoll är bra men måste flyttas och täcker inte så mycket, vill som vanligt inte lägga pengar på nått och dessutom vill jag gärna använda rester av reglar och annat som ligger lagrat vid sidan av huset.

Så jag fäste ihop lite reglar och spände upp en presenning. Denna är lite för liten men den som passar bättre är rätt sliten och klarar nog inte av påfrestningar lika bra. Fungerar det hela så kanske vi behåller bygget över sommaren som solskydd.
Jag byggde löpande utan att planera hundra procent. Ser det som en lärprocess för ett mer ordenligt altantak nästa år.

[bild]
Ser lite farligt ut med bara en stolpe..
 
N Nybergzzz skrev:
Ser lite farligt ut med bara en stolpe..
Den andra stolpen ser ut att sitta utanför häcken ;)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Det sitter stolpe bakom häcken ja. Detta är inget som jag står och stirrar stolt på, klappandes mig på axeln medan jag tänker "man borde blivit snickare"...

Det är en utvärdering för att se om vi skulle gilla ett tak över altanen. Jag är lite irriterad över ett par saker, som att jag borde fäst de korta tvärreglarna med halvt i halvt istället för att bara skruva/spika dem på sidan av stolparna, hade sett najsare ut.
Och den långa regeln borde kanske stöttas med en stolpe till. Men även om den inte går att hänga i och köra chins så är det förvånansvärt lite svaj i den.
Och jag har definitvt bestämt mig för att sluta köpa Biltemaskruv för allt som har någon form av belastning. Mina senaste "byggen" (en ställning att måla från och ett par saker till) har resulterat i många knäckta skruvar. Så jag har förstärkt det skruvade med spik denna gång.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det sitter stolpe bakom häcken ja. Detta är inget som jag står och stirrar stolt på, klappandes mig på axeln medan jag tänker "man borde blivit snickare"...

Det är en utvärdering för att se om vi skulle gilla ett tak över altanen. Jag är lite irriterad över ett par saker, som att jag borde fäst de korta tvärreglarna med halvt i halvt istället för att bara skruva/spika dem på sidan av stolparna, hade sett najsare ut.
Och den långa regeln borde kanske stöttas med en stolpe till. Men även om den inte går att hänga i och köra chins så är det förvånansvärt lite svaj i den.
Och jag har definitvt bestämt mig för att sluta köpa Biltemaskruv för allt som har någon form av belastning. Mina senaste "byggen" (en ställning att måla från och ett par saker till) har resulterat i många knäckta skruvar. Så jag har förstärkt det skruvade med spik denna gång.
Kommer säkert att funka...

Tips från coachen: Gå ut och spola lite vatten så du ser var det tar vägen... så du kan placera svärmor rätt. ;)

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
calibramicke och 10 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tips från coachen: Gå ut och spola lite vatten så du ser var det tar vägen... så du kan placera svärmor rätt. ;)
/ATW
Haha. Just den saken har jag funderat på, vatten och dess avrinning.
Först var jag inne på att spänna riktigt tajt och bygga med lutning utåt. Men för det första så håller inte öljetterna för en sådan där gitarrsträngsspänning och för det andra så ville jag inte lågga tid på att skapa lagom fall. Kanske i framtiden med riktig segelduk...
Det får rinna och så spänner jag om lite vid behov...
 
Stickan56
P pennybridge skrev:
Det blir mörk fog. Annars ska det nog inte behövas någon behandling vad jag läst mig till.

Har du några erfarenheter?
Olja suger in och ger mörka fläckar hos mig.
Du kan ju prova på en lös platta.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nästan gjort klart utbyggnaden av altanen och pyntat lite. Saknas bara en överliggare till räcket.

Nybyggd trädäcksaltan med paviljong, upphängda ljusslingor och en uteköksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trädäck altan med sittmöbler, prydnadsväxter och utsikt över grönskande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med räcke och utemöbler, med utsikt över grönt landskap vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan i förgrunden med en naturträdgård och stora stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med trädgårdsdekorationer: kruka med gräs, lykta och hink, mot bakgrund av klippor och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Mattläggaren blev klar med flytet idag så kunde montera dörren nu ikväll.

Nylagt flytspackel på ett badrumsgolv med synliga avloppshål och väggpluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit dörr i ett pågående byggprojekt med oskyddade väggstommar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Idag åkte resten av detta golv. Mycket mindre sand under än vad jag väntade mig, blir mindre att flytspackla men det beror även på hur det ser ut under golvet till höger som åker som nästa, hur stor nivåskillnaden är.

Borttaget golv avslöjar mindre mängd sand än väntat med byggmaterial och dammsugare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tömt släpet på första delen ...

Släpvagn fullastad med golvmaterial täckt med presenning och nät, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Slipat överliggaren på trädäcket samt oljat in det en gång (ej på bild). Blev stor skillnad.
Ny slipad överliggare på ett trädäck med slipmaskin och uteplatsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipmaskin på nyss slipad träöverliggare på ett trädäck med blomlåda och grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vi skall ha en mindre familjebjudning i samband med en dotters student och jag tänkte att vi behövde mer solskydd och även skydd för lätt regn på altanen.
Parasoll är bra men måste flyttas och täcker inte så mycket, vill som vanligt inte lägga pengar på nått och dessutom vill jag gärna använda rester av reglar och annat som ligger lagrat vid sidan av huset.

Så jag fäste ihop lite reglar och spände upp en presenning. Denna är lite för liten men den som passar bättre är rätt sliten och klarar nog inte av påfrestningar lika bra. Fungerar det hela så kanske vi behåller bygget över sommaren som solskydd.
Jag byggde löpande utan att planera hundra procent. Ser det som en lärprocess för ett mer ordenligt altantak nästa år.

[bild]
Älskar testa och se hur det känns andan i detta! Och det ser faktiskt ganska okej ut om bara presenningen vart lite större och en annan färg ;)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.