P ParPettersson skrev:
Byggt en fyrvåningsdocksäng till min dotter med stor inspiration från IKEAs docksäng Duktig.
Skruva fast den i väggen så det inte händer en olycka när hon ska klättra upp och se vad som händer i översta bingen.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
[bild]
Vad fyller t-tracken för funktion? Förutom att skruva fast ena sidan av anhållet men det kan man ju göra på enklare vis.
 
Det undrade jag också. Tänkte om det hade med vinkelfunktion att göra men då måste det ju va ett spår.

Själv gjorde jag några klämmor till fräsbordet.
fcMKdTL.jpg

voe8AgM.jpg
 
  • Gilla
PNO och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vad fyller t-tracken för funktion? Förutom att skruva fast ena sidan av anhållet men det kan man ju göra på enklare vis.
Tanken var att ha den till att fästa varianter typ för att hyvla 45grader mm. Visst hade jag kunnat lösa det enklare, är fortfarande en nybörjare så man lär sig än.
Nästa projekt för mig är en hyvel som jag påbörjat, väldigt hopp i svårighetsgrad så får se om man vågar lägga upp resultatet här:).
 
Mindre kökskniv med blad på 160 mm på gång.
Lite oklart vad den vill ha för skaft.
Kökskniv på 160 mm utan skaft med urborrade hål, lutad mot en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
En metall lastramp fäst vid bakkanten av en firmabil, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastramp av metall fäst vid bakdörren på en firmabil, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastramp fäst vid firmabilens baklucka för att underlätta lastning av motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu brann det i knutarna. Frun ska hämta mc och har fått nackspärr. Brände ihop en lastramp åt henne till firmabilen på rekordfart. 1h från att ytterskorna hamnade på fossingarna till att rampen var på plats.
 
  • Gilla
dht och 12 till
  • Laddar…
För något år sedan laddade jag upp denna bilden här i tråden:
CAD-modell av bakhjulet till en Ryobi batteridriven gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en CAD-modell jag gjort av bakhjulet på en gammal Ryobi batterigräsklippare. Originalet är sedan länge trasigt och dessutom utgånget som reservdel.. Jag har inte riktigt haft tid att ta tag i det projektet på ett tag tills härom veckan när en kollega berättade att han just köpt en ny plastskrivare.

Härom dagen kom så en utskrift.
3D-utskrivet bakhjul till Ryobi batterigräsklippare bredvid gräsklipparen på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vrängde på gummit från det gamla hjulet och pressade in stålhylsan som utgör glidlager på sin plats. Ser rätt ok ut så här långt.

En Ryobi batteridriven gräsklippare på gräsmatta med fokus på bakhjulet och öppet handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt på plats. Dags för provkörning. Kom sisådär 15m innan klipparen la av i högt gräs. Det är ju en elgräsklippare, så att termosäkringen löser ut händer då och då om det går tungt. Men den verkade inte ha löst ut. Skulle allt mitt jobb med bakhjulet sluta här med ett elfel?

Plockade isär klipparen. Termosäkringen var hel. Men vad för något hänger löst där?
Insidan av en elgräsklippares hölje med synliga elledningar och termosäkring efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En torix (ok, kanske inte just torix eftersom den är utländsk men ändå). Det visar sig att tre jordkablar är skarvade i en toppklämma. Kablarna var någon mångtrådig historia som definitivt inte är lämplig att skarva i en toppklämma. Böt ut åbäket mot kabelskor och sedan fungerar klipparen igen.
 
  • Gilla
S_B_O och 21 till
  • Laddar…
Svetsad linjärvagga för CNC plasma med motorer och räls, i olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen. Efter (kanske oproportionerligt) mycket prototyper och tester så har jag svetsat ihop första linjärvaggan till min CNC plasma.
 
  • Gilla
katos och 17 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Ser bra ut!
 
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Ser bra ut!
håller tummarna men de känns väldigt solida.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Äntligen. Efter (kanske oproportionerligt) mycket prototyper och tester så har jag svetsat ihop första linjärvaggan till min CNC plasma.
På bilderna ser det ut som att du redan har en CNC-plasma. Hur har du skurit bitarna?
 
F fiskbuggaren skrev:
På bilderna ser det ut som att du redan har en CNC-plasma. Hur har du skurit bitarna?
ahh. Nej precis man kan tro det. Det där är laserskuren plåt.

Laserskuren plåtmonterad på Igus aktuator, avsedd för z-axelrörelse i plasmskärning av rör och tuber med vattenbord i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkonstruktion med laserskuren plåt och en igus aktuator, del av en maskin som skär i rör och tuber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


z-axeln är en igus komplett aktuator jag fick som prov genom min gamla firma. Lika bra att använda upp den. Motorn kommer att förflytta sig för att få ut det mesta ur plasman. Den kommer nämligen kunna förflytta sig 200mm+ i z-led för att kunna skära i rör, tub osv.

kommer initialt inte ha vare sig touch-off eller thc men däremot vattenbord.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Fick en idé att just ikväll var kvällen jag skulle börja med att gå igenom borrmaskin jag köpt för en tid sedan. Ingen märkvärdigt projekt utan vill bara rengöra grundligt så man törs gå i närheten av maskinen (idag rekommenderas saneringsoverall vid användning) och smörja upp på nytt.

Ingen här på forumet som sitter på en träsvarv och längtar efter ett projekt såhär i coronatider? Jag skulle gärna köpa ett par handtag av någon som ids och kan göra. Tycker plasthandtagen är obekväma och tråkiga så jag vill inte leta efter nya sådana. Inget märkvärdigt men gärna ur något hårdare träslag.
 
  • Delar av en demonterad borrmaskin utspridda på ett arbetsbord för rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Fick låna ”mother of all skenåkande cirkelsåg” av @markgreven och sågade upp en av mina feta ekslabs! Dom är 80mm tjocka och sågen fick verkligen bekänna färg men lugnt och försiktigt så åt den sig igenom detta utan större problem!
En stor cirkelsåg med skensystem sågar genom en tjock ekeskiva på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg och skena ovanpå en tjock ekskiva under sågarbete utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
dht och 8 till
  • Laddar…
Så lugnt att stengolvet hann vittra sönder och bli till gräsmatta under tiden? Verkligen tungsågat!
 
  • Haha
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.