richardtenggren
Jag trixade upp en 315x66, L=7000 på vår vind idag också, fick passa på innan jag satt in sista fönstret i utbyggnaden(eller huset egentligen).
Sen så satt jag in fönstret också, nu när balken var ut vägen! :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
En liten bastu är väldigt mycket bättre än ingen bastu. En liten bastu som används som bastu är också väldigt mycket bättre än en stor bastu som används som förråd.
så här på nationaldagen måste jag faktiskt inflika med att använda sin bastu som förråd är bland det svenskaste vi har i det här landet! Det och Tacos!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lördagens projekt var att ta upp dörrhål till tvättstuga/grovkök.
Härligt att ha en håltagare i "familjen" :D
Person som använder en diamantborr för att ta upp ett dörrhål i en betongvägg, dammavlägsnandet stöds av en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håltagningsverktyg i arbete, hål i vägg för framtida dörr till tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyupptaget dörrhål i vägg med tegel och verktyg på golvet i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Chrillls Chrillls skrev:
så här på nationaldagen måste jag faktiskt inflika med att använda sin bastu som förråd är bland det svenskaste vi har i det här landet! Det och Tacos!
Svensk bastu = förråd
Därmed basta!

En svensk som bastar har garanterat en stor dos finska gener (som mina 25%) :)
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Fortsättning på altanprojektet. Bygglov inlämnat för inglasning av halva altanen. Andra halvan ska fått innertak men då behöver det tätas eller, varför inte, ordna med avrinning. Nu sitter plastraket på undersidan med hyfsat fall (ca 10 cm på 4 m). Hoppas det räcker.
 
  • Vy underifrån av en altan med plasträcke och fall, nära en byggnad med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under konstruktion med halvtak bestående av träbjälkar och plastrak på undersidan med viss lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Dragit jordkabel i gamla stålrör. Gick fantastiskt lätt. Är nästan förvånad att man frångått det. Förstår ju tidsaspekten men kvalitetsmässig måste det vara en fördel?
Elkablar dragna genom ett gammalt stålrör i tak, med synliga kabeländar och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska installationsmaterial på bord med en krukväxt, inklusive jordkabel, strömuttag och kabelfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fadai
[QUOTE="Kjell_G, post: 3682486, member: Apropå innertak, bör man ta samma panel som på balkong? Eller kan man ta lite bredare, typ Huntonit/Agnes?[/QUOTE]
Spelar nog ingen roll så länge färgen är ljus.
 
Fadai Fadai skrev:
[QUOTE="Kjell_G, post: 3682486, member: Apropå innertak, bör man ta samma panel som på balkong? Eller kan man ta lite bredare, typ Huntonit/Agnes?
Spelar nog ingen roll så länge färgen är ljus.[/QUOTE]

Det blev denna
Det är MDF så det är förstås känsligt för fukt. Ser det som ett test
 
Rivit ut ca 75% av innehållet ut varmförådet och sorterat om både innehållet och lådorna/prylarna i sig.
Nu kan man komma åt det mesta rätt enkelt och man vet i vilken låda man ska leta efter vilken sak eftersom allt listats/fotodokumenteras och lådorna märkts.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Avslutar dagen med hamburgare och en hoppy amber lager. I lustiga huset. Infravärme anbefalles.
 
  • Hamburgare och flaska öl på bord under infravärmare i lusthus med trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Vangstycketillverkning samt montering. Igår blev det limning av vangstycke pga lite för smalt virke.
Träplankor i en verkstad som limmas och hålls samman med kraftiga skruvtvingar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Urfräsning" av pärlspont på grund av lite för ivrigt arbete tidigare, och därmed denna åtgärd. Men fräste inte ur med mera än att håligheterna kring pärlan inte skulle synas dvs ca 6 mm. Samt fräsning av vangstycke så att det sparades i ovanändan motsvarande fräsdjupet på sponten.
Nygjort trävangstycke vid en pärlspontsvägg med synlig fräsning, stött av en regel, på ett rödvitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär! Nu syns inte de tråkiga håligheterna som blivit ifall man lagt vangstycket direkt mot sponten. Monterat vangstycke i trä mot pärlspontvägg och golv, med synlig isolering och byggplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där syns också det breddade stycket på plats, med en hjälpande regel för att få den i rätt position tills allt ska sitta när det blir så dags. Men först så ska det byggas lite för de inre vangstyckena också. Och dessvärre nu när jag upptäckt att ena väggen är kraftigt ur vinkel så är jag tvungen att göra om ritningen då den var baserad på nittiogradiga hörn. -Och hur det påverkar situationen återstår att se.:cool:
Delvis ihoplimmat trävangstycke monterat mot en vägg med pärlspont, stöds av en temporär träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 6 till
  • Laddar…
Bara några rader kvar av garagegolvet nu. Blir väldigt nöjd!

Nästan färdiglagt garagegolv med grå stenplattor, motorcykel, verktyg och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Simba hjälpte till :)
Fluffig röd och vit katt som ligger på grus med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
Immobil Immobil skrev:
Tycker det mer ser ut som plockepinn.:thinking::D
Eller inspirerad av Lars Vilks "Nimis". :geek:

Stickan
 
Börjat riva ut gamla golvet.

Renoveringsarbete med borttaget trägolv och verktyg i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
P pennybridge skrev:
Bara några rader kvar av garagegolvet nu. Blir väldigt nöjd!

[bild]

Simba hjälpte till :)
[bild]
Ser ut som plattorna på mitt garagegolv.
Har du funderat på någon behandling för att skydda mot oljespill etc?

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.