Sharky58 Sharky58 skrev:
Kjolen på plats runt om altan + pergola nu så nu ser pergolan ut som en integrerad del och inte som ett separat "utstick" längre:


[bild]

Nästa vecka skall jag sätta mig och göra "finjobb" - bygga räcke/vindskydd runt pergolan.
Måste vara klart i tid för Midsommar :)

/Göran
Tjusigt!!!
 
Finjobb idag i strålande sol - bygga spalje/räcke på pergolan:

Nybyggd vit spaljé på pergola med horisontella ribbor och stolpar under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


34x45 liggande , dubbelskruvad i alla stolpar och full längd på båda sidorna.
(Pergolan konstruerades så att 4.2m skulle räcka)
Allting målat i förväg så bara bättring och kapade ändar behövs målas på plats.
Alla stolpar förutom hörnstolparna kommer att få täckbrädor över ribborna för att stolparna skall se
likadana ut som räckesstolparna på stora altanen.

Förborra, passbitar och dubbla skruv:

Delvis byggt träspaljé på en pergola med dubbelskruvade horisontella ribbor, verktyg synliga, nära en vitmålad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skall jag "bara" lägga resterande varv och sätta dit handledare innan det är dags att slänga upp takribborna. Beslutades idag att dom skall ligga helt innanför ramen.

/Göran
 
  • Gilla
Fredriikc och 8 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Finjobb idag i strålande sol - bygga spalje/räcke på pergolan:

[bild]

34x45 liggande , dubbelskruvad i alla stolpar och full längd på båda sidorna.
(Pergolan konstruerades så att 4.2m skulle räcka)
Allting målat i förväg så bara bättring och kapade ändar behövs målas på plats.
Alla stolpar förutom hörnstolparna kommer att få täckbrädor över ribborna för att stolparna skall se
likadana ut som räckesstolparna på stora altanen.

Förborra, passbitar och dubbla skruv:

[bild]

Nu skall jag "bara" lägga resterande varv och sätta dit handledare innan det är dags att slänga upp takribborna. Beslutades idag att dom skall ligga helt innanför ramen.

/Göran
Bra där med dubbelskruvning och dimentionsval..
Skulle varit lite fasade i överkant några graders avrinning..
ska bli intressant se hur de ser ut om 10 år
 
Idag har jag fightats med handledare som egentligen ville bli propellar :(
Tar tid och blir tyvärr inte 100. Man får lägga dom så att det man får i blickfånget avslutas i våg mot stolparna.

Nu börjar det se ut som ett uterum i alla fall:

Delvis byggt uterum med trägolv och vitmålade handledare och spjälor, med sjöutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre handledare och ett par spjälor samt en glass - fyra timmar.

/Göran
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Idag har jag fightats med handledare som egentligen ville bli propellar :(
Tar tid och blir tyvärr inte 100. Man får lägga dom så att det man får i blickfånget avslutas i våg mot stolparna.

Nu börjar det se ut som ett uterum i alla fall:

[bild]

Tre handledare och ett par spjälor samt en glass - fyra timmar.

/Göran
Jag gillar verkligen trallen superläcker...
Bra kämpat du var verkligen värd glassen
 
  • Gilla
rootmoose och 1 till
  • Laddar…
Gav mig fanken på att sätta upp sista spjälstaketbiten och få dit alla handledarna idag. Byggde dessutom klar en stolpe med täcklock som skruvades fast med förnicklade TKFS med - givetsvis - horisontellt ställda skruvspår.

Klar stolpe:

Nybyggt spjälstaket och stolpe på däck med skruvmejsel och borrmaskin i förgrunden och parasoll i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj som visar allt pill med att få det att se bra ut:

Nymålad stolpe och spjäl för trädgårdsstaket med täcklock och skruvar med horisontellt skruvspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här långt hann jag då idag:

Utomhustrappa med nyinstallerade vita spjälstaket och handledare, mot bakgrund av en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara resten kvar...

/Göran
 
  • Gilla
rootmoose och 16 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Gav mig fanken på att sätta upp sista spjälstaketbiten och få dit alla handledarna idag. Byggde dessutom klar en stolpe med täcklock som skruvades fast med förnicklade TKFS med - givetsvis - horisontellt ställda skruvspår.

Klar stolpe:

[bild]

Detalj som visar allt pill med att få det att se bra ut:

[bild]

Och så här långt hann jag då idag:

[bild]

Nu är det bara resten kvar...

/Göran
Bara resten... snyggt....
 
Färdig pergola:

Nybyggd ommålad pergola intill ett hus, med solskyddslisttak och staket, redo inför Midsommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... förutom lite målning men det ligger inte inom mitt beting:)

Så nu är jag klar med det jag lovade skulle vara klart före Midsommar.
 
  • Gilla
  • Wow
RolfoHelena och 17 till
  • Laddar…
Wow! Kan du hjälpa mig planera min altan också ;)? Det finns en grund men funderar nu på trappor, räcken, odlingslådor... Men jag kanske ska starta en ny tråd. Det verkar komma många bra inspel (dock alldeles för tekniska för mig, jag är mer som dina uppdragsgivare -. jag har en idé som behöver förverkligas). Men mycket fint jobb!!(y)Imponerad!
 
J JenniB skrev:
Wow! Kan du hjälpa mig planera min altan också ;)? !
Då får jag nog adoptera dig först :)
Mina uppdragsgivare är min dotter och svärson och anledningen till att jag hjälper dom är jag har 40 år som konstruktör och ingenjör (inte bygg i och för sig). Dotter & Svärson har summa noll och detta var bara för stort för att det skulle ha varit vettigt för dom att från en designskiss få ihop det.

/Göran

P.S Tack för berömmet ;)
 
  • Gilla
rootmoose
  • Laddar…
Jobbade i svalkan under altanen och drog färdigt elen i går(16 dosor slutade det med) medans mina uppdragsgivare fick måla och spika färdigt plank i stekande sol.
Vandrade ner på gräsmattan och tog en uppdaterad bild över schabraket:

Renoverad vit villa med altan under konstruktion, pergola och gräsmatta i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan på altanen skall kläs efter midsommar och jag har väntat med den helt enkelt för att den hade lägre prio än att få pergolan klar så att man kan ha nånstans att sitta och skråla på midsommarafton.
(Det skall vara både dörr och en virkeslucka på den sidan)

Efter det skall framsidan på nedre altanen förses med en "sittstegsavdelning" med en ca 4m bred trapp med 40x40 trappsteg och förhöjda armbågshyllor längst ut på varje sida (glorifierad ljugarbänk).

/Göran

Två ytterligare bilder förresten.

Pergoladetalj, täckbrädor avslutade 35mm över trallen för att jag inte vill ha dom dikt mot trallen:

Vitmålad pergola med horisontella ribbor och en översta ribba som inte ligger dikt mot stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slarv som kostade mig en halvtimme i onödan ( översta ribban ligger inte dikt mot stolpen).
Eftersom handledaren redan satt där fick jag gnaga av ribban så att den livade som den skulle:

Detalj på vit pergolastolpe med ribba som inte ligger tätt mot stolpen på en nybyggd altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
majmun och 7 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Det blev inget jobb idag eftersom snickarna jobbade länge igår istället.
Nu sitter hela regelverket till nedre altanen på plats samt spikläkt för panelen som
skall täcka framsidan av övre altanen.
Vangstyckena för trapp mot mark också på plats.
Bredvid den ( med ca en meter space) kommer att vara en 4.5 meter bred "sitt-trapp" med steg ca 40x40 och upphöjda sidor (ca 60 cm breda) så att man har en rejäl ljugarbänk med armbågshyllor för mat och dryck..

Jag är ansvarig för minst ett stort kalhygge....


[bild]

Det finns säkert en anledning till ditt vackra bygge. Antagligen samma anledning till att det är olagligt att jämföra standarden med andra kontinenters samhällsbygge.

bra planering och fantastiskt utförande. Det är såhär det ska se ut när VI bygger.
Vi skall alltid backa kvaliteten, om inte annat för att bevara kunskapen till våra yngre.

finns det ett bättre sätt, välj detta sätt.

Inte billigare, men alltid bättre.
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jobbade i svalkan under altanen och drog färdigt elen i går(16 dosor slutade det med) medans mina uppdragsgivare fick måla och spika färdigt plank i stekande sol.
Vandrade ner på gräsmattan och tog en uppdaterad bild över schabraket:

[bild]

Sidan på altanen skall kläs efter midsommar och jag har väntat med den helt enkelt för att den hade lägre prio än att få pergolan klar så att man kan ha nånstans att sitta och skråla på midsommarafton.
(Det skall vara både dörr och en virkeslucka på den sidan)

Efter det skall framsidan på nedre altanen förses med en "sittstegsavdelning" med en ca 4m bred trapp med 40x40 trappsteg och förhöjda armbågshyllor längst ut på varje sida (glorifierad ljugarbänk).

/Göran

Två ytterligare bilder förresten.

Pergoladetalj, täckbrädor avslutade 35mm över trallen för att jag inte vill ha dom dikt mot trallen:

[bild]

Och slarv som kostade mig en halvtimme i onödan ( översta ribban ligger inte dikt mot stolpen).
Eftersom handledaren redan satt där fick jag gnaga av ribban så att den livade som den skulle:

[bild]
Snyggt med ribborna flytande runt hörnet...
 
B byggarätt skrev:
Snyggt med ribborna flytande runt hörnet...
Tack :)
Vi hade två val - flytande runt hörnet eller sätta ett fusklock i hörnet så det ser ut som en stolpe.
Både jag och min dotter tyckte att den flytande lösningen var snyggare.
Jag har dessutom förstått att detta är ett funkistrick.

/Göran
 
  • Gilla
rootmoose
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Tack :)
Vi hade två val - flytande runt hörnet eller sätta ett fusklock i hörnet så det ser ut som en stolpe.
Både jag och min dotter tyckte att den flytande lösningen var snyggare.
Jag har dessutom förstått att detta är ett funkistrick.

/Göran
Ja snyggt över tid blir det också med dina förskruvningar!
Limmade du gieringarna i skarven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.