Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med mask utan förbud är att det är mina medmänniskor som skall ha masken för att jag skall skyddas. Om jag har mask själv så har det kanske till och med en viss negativ effekt om inte omgivningen har det, därför behövs att myndigheterna styr upp det.
Jag har precis färdigställt ommålning av huset, Falu rödfärg som innan ommålning renborstas med kraftiga borstar och ibland stålborste, dammar nåt så infernaliskt, munskydd är obligatoriskt. Tur att jag hade några stycken hemma sedan tidigare så att jag och sonen kunde utföra jobbet, finns nämligen inte att uppbringa skydd värda namnet någonstans idag, så om en rekommendation om dessa skulle komma så var få tag i dem?

Varför skulle det bli negativ effekt om du har din mask på dig och ingen annan väljer att ha det?
 

pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med mask utan förbud är att det är mina medmänniskor som skall ha masken för att jag skall skyddas. Om jag har mask själv så har det kanske till och med en viss negativ effekt om inte omgivningen har det, därför behövs att myndigheterna styr upp det.
Vilket sätt blir det negativt för dig?
Det är väl bra om du har det för att normalisera din omgivning att det kan vara brukligt att använda det...
 
D
T tobbbias skrev:


Vilket sätt blir det negativt för dig?
Det är väl bra om du har det för att normalisera din omgivning att det kan vara brukligt att använda det...
Ja, var och en till sin tro, som man brukar säga men jag tvivlar fortfarande på effekten. Maskbärandet ökar och jag har nu kunnat iakta bärarna ett par dagar och de beter sig sämre än genomsnittet samtidigt som de KONSTANT pillar på sin nersmittade mask och tar på allting runt sig. Mao är det som att ha folk som hela tiden hostar sig i handen och stryker denna på alla ytor, jag är mer än tveksam till det man kallar effekten av masker på noviser.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kan väl nämna också att efter att jag och grabben gått med mask av och till under ett par veckor vid renskrapning av rödfärg så när man nyser så inte fanken gör man det i masken, den åker av innan, rätt så övertygad att i princip alla gör samma sak. Mina fem cent.
 
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Finns inget förbud mot att använda mask så alla förespråkare får givetvis använda en sådan så fort de går utanför dörren, enkelt, och vi övriga gör vad vi finner bäst.
Såg förra helgen i den lokala matbutiken, tätort i glesbygd, en man som kom in i butiken iförd riktig skyddsmask med gasfilter och dessutom heltäckande visir. En udda fågel där vi bor, men det passade honom och mig passar det att leva i stort sett som vanligt.
Den årliga resan till Gotland avstår vi dock i år, mest av hänsyn till eventuella oroliga gutar.
Det som är problemet är att vi ska följa FHM:s råd.

Då ska man väl inte hitta på egna?
De har sagt att skyddsmask kan förvärra och vara farligare för bäraren så de avråder från att vi ska använda sådant.

Dock ett av råden jag inte kommer följa. Hamnar jag i läge där smitta är hög risk kommer jag använda skyddsmask.
Alltså för att hjälpa nära anhörig som blivit sjuk eller om jag själv blivit sjuk och behöver få hjälp där social distans inte går att uppnå.
De fanns med i packningen när vi åkte till Thailand jan/feb i år.
Det finns mer råd jag inte kommer följa om de uppstår situation. 2 dagar symptomfri kommer bli en vecka för mig om jag blir sjuk. 2 dagar finns bevisligen fall där de inte räckte till.
 
D
optimum optimum skrev:
Det som är problemet är att vi ska följa FHM:s råd.

Då ska man väl inte hitta på egna?
De har sagt att skyddsmask kan förvärra och vara farligare för bäraren så de avråder från att vi ska använda sådant.

Dock ett av råden jag inte kommer följa. Hamnar jag i läge där smitta är hög risk kommer jag använda skyddsmask.
Alltså för att hjälpa nära anhörig som blivit sjuk eller om jag själv blivit sjuk och behöver få hjälp där social distans inte går att uppnå.
De fanns med i packningen när vi åkte till Thailand jan/feb i år.
Det finns mer råd jag inte kommer följa om de uppstår situation. 2 dagar symptomfri kommer bli en vecka för mig om jag blir sjuk. 2 dagar finns bevisligen fall där de inte räckte till.
Jag tycker den hållningen är lite tramsig, kan inte se att FHM säger att folk inte får göra egna bedömingar, vara längre ifrån folk än 2m osv. Den modell de förespråkar bygger på sunt förnuft tillsammans med en vetenskaplig grund och det förväntas att medborgarna tar ett eget vuxet ansvar eftersom det hela tiden uppstår situationer där det kräver enskilda beslut.

Vissa kommer då vara mer konservativa i sina beslut och andra mer liberala men alla förväntas ta intryck av de rekommendationer som ges, kan det bli enklare?
 
  • Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det enklaste och ärligaste hade varit att berätta hur det är och inte ha en dold agenda man inte kommunicerar. Då får man alla människors förtroende både nu och inför framtida problem.

Man skulle sagt att vi inte har tillräckliga lager och underlåtit att beställa i tid, så vanliga medborgare måste klara sig utan munskydd även om det varit det bästa om alla burit det i folksamlingar. Något Sydkorea m fl redan sa tidigt, baserat på undersökningar och egna, tidigare erfarenheter.
 
G
T tanaris skrev:
Nej, det får man inte, och polisen upplöste demonstrationen. Åtminstone i Stockholm.

Dessutom såg jag att en hel del hade munskydd, och det har jag läst är bra.
Om 1-3 veckor så kommer antaler insjuknande att öka bra mer än daglig medel p.g.a. folks "virtue signaling".
 
T tobbbias skrev:


Vilket sätt blir det negativt för dig?
Det är väl bra om du har det för att normalisera din omgivning att det kan vara brukligt att använda det...
Negativt eftersom det finns en liten förhöjd risk till smitta för mig om bara jag har mask och inte omgivningen. Detta då man eventuellt kan smittas vid avtagande eller om man rör i den.
 
D djac skrev:
Vissa kommer då vara mer konservativa i sina beslut och andra mer liberala men alla förväntas ta intryck av de rekommendationer som ges, kan det bli enklare?
Ja, man kan tycka att det är enkelt men uppenbarligen är det inte så. Själv föredrar jag ett budskap som utgår från att jag är vuxen, förstår andemeningen och är kapabel att ta ansvar. Jag har betydligt svårare att ta emot rekommendationer som förmedlas på ett sätt som när en vuxen talar till ett barn, övertydligt, överbeskyddande och nedvärderande.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det som är problemet är att vi ska följa FHM:s råd.

Då ska man väl inte hitta på egna?
De har sagt att skyddsmask kan förvärra och vara farligare för bäraren så de avråder från att vi ska använda sådant.

Dock ett av råden jag inte kommer följa. Hamnar jag i läge där smitta är hög risk kommer jag använda skyddsmask.
Alltså för att hjälpa nära anhörig som blivit sjuk eller om jag själv blivit sjuk och behöver få hjälp där social distans inte går att uppnå.
De fanns med i packningen när vi åkte till Thailand jan/feb i år.
Det finns mer råd jag inte kommer följa om de uppstår situation. 2 dagar symptomfri kommer bli en vecka för mig om jag blir sjuk. 2 dagar finns bevisligen fall där de inte räckte till.
Håller med om det mesta du skriver, självklart att man vid besök av äldre skör person så tänker man på hur man gör, skippa kramen osv, men det har åtminstone jag alltid gjort även tidigare när jag varit förkyld eller haft annan eventuell smittsam åkomma.
Kan nämna också att förra helgen fick vi besök av svärföräldrarna 80+, hon i klar riskgrupp, han mest åldern mot sig.
De hade helt enkelt tröttnat på att sitta ensamma och ville träffa sina barnbarn, och tog helt enkelt den lilla risk som eventuellt fanns för att komma ut i världen igen och leva.
Även i vår lilla ort finns det äldre sköra som kroknat pga att covid19 knuffat dem den sista biten över kanten, så viruset cirkulerar säkert i våra omgivningar.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Ars Technica har en bra översikt över forskningsläget kring mask:

Do face masks help? Studies leaning toward yes

Jag tror båda sidor kan hitta ammunition i den artikeln, trots att rubriken lutar åt ena hållet.
Det är inte enkelt. Men när man har fakta som pekar åt bägge håll, bör man inte ta det säkra före det osäkra? I varje sådan fråga så känns det som om Sverige valt det osäkra.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag läste ett par artiklar till om Tegnell och munskydden. Efter att ha läst flera artiklar så känns det som om Tegnell inte tror på att viruset smittar asymptomatiskt.

Detta stämmer rätt väl med andra uttalanden han gjort tidigare rörande att de som smittat visst har haft symtom osv. Han tror nog inte på att det finns asymptomatisk smitta helt enkelt.

Om detta stämmer så skulle det förklara en hel del...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste ett par artiklar till om Tegnell och munskydden. Efter att ha läst flera artiklar så känns det som om Tegnell inte tror på att viruset smittar asymptomatiskt.

Detta stämmer rätt väl med andra uttalanden han gjort tidigare rörande att de som smittat visst har haft symtom osv. Han tror nog inte på att det finns asymptomatisk smitta helt enkelt.

Om detta stämmer så skulle det förklara en hel del...
Jag tror att det olyckliga här är när vetenskapsvärlden möter allmänheten, i vetenskapsvärlden finns det få binära svar, men det är sådana svar folk vill ha. I princip tror jag att svaret är ja på alla frågor runt hur det smittar osv, man kan om man gräver tillräckligt hitta bevis för allt men detta duger inte att kommunicera. Dör man av hicka? Svaret är då -ja, då det har hänt.

Hur ser en koltrast ut, svaret är -vet inte för vi är inte säkra på att vi sett alla.

Man måste helt enkelt ta bort outliers i sina svar, medveten om att man generaliserar lite, det används av vissa som att sanning undanhålls, andra agendor etc, medan det i praktiken är ointressant när man bekämpar en pandemi att det finns enstaka undantag som missas. Det är nog tillräckligt att fokusera på de vanligaste problemen.

De som har ett sånt patologiskt intresse för detaljer saknar nog förståelse för helhetsbilden och vad som är relevant.
 
  • Gilla
hapazard och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.