N nu1mlock skrev:
Ja, men visst, du har helt rätt. Sen kan jag väl förstå att man inte får ersättning om man låter dörren stå helt öppen, eller om man har ett lås som inte fungerar?

Inget prat om självrisk eller annat när jag ringde, jag fick bara svaret båda gånger att ersättning kan utgå helt. Jag antar att det är "i värsta fall" (om man har ett icke-godkänt lås på ytterdörren i form av en, jag vet inte, stol?), men det normala borde väl vara att ersättningen minskar - om ens det.

Kan tänka mig att dom säger att ersättning kan utgå helt, eftersom dom inte vet vilket lås jag har och att det är olika från fall till fall. Men det generella svaret gör ju att man blir väldigt orolig. Jag vill ju inte bli av med all ersättning bara för att jag köper ett Yale istället för ett "vanligt" lås...
Det är klart man får ersättning om man glömt låsa. Anledningen till att de säger så är för att med åldersavdrag m.m. så kan det sluta med att ersättningen inte täcker mer än självrisken. Beror ju helt på vad värdet på det som förstörts och stulits! Jag tror du oroar dig lite i onödan!
 
@nu1mlock
Var försäkring är ett eget avtal och med det följer olika krav, du kan ha helt olika krav än din granne.
Om det hänvisar till att du riskerar att inte få någon ersättning om du inte uppfyller din del av avtalet så bör du utgå ifrån att det är så.
Du ska se till att du uppfyller din del av avtalet för att vara säker på att du får den ersättning du har rätt till om något inträffar.
Vanligtvis utgår man från försäkringsbrevet och den information försäkringsbrevet hänvisar till då det är det som gäller när en skadereglerare hanterar ett ärende oavsett om någon sagt något annat.

Vanligtvis utgår ersättning även om ni inte har godkända lås men ibland dras det av ett större belopp av ersättningen men vissa blir även helt utan ersättning då de inte uppfyllt sin del av avtalet.
Många försäkringsbolag godkänner Yale doorman även om det inte står så i avtalet men då måste du stå på dig om att det ska skrivas in i försäkringsbrevet för muntligt är inget värt för en skadehanterare, det är även viktigt att se till att undantaget står med i varje nytt försäkringsbrev då de har en förmåga att "försvinna" från försäkringsbrevet efter ett tag.

Att hävda att man får ersättning ändå är som att spela på lotto, det är inte vinst var gång.
Att hävda att man får ersättning även om man glömt låsa är väldigt riskabelt och en högoddsare då det handlar om att de kan anses ha tillträde till utrymmet och då är att se som behöriga.
Jag kan inte svara på om en drulle (allrisk)försäkring hjälper under sådana förhållanden då jag tror att det skiljer från fall till fall då det kan bero på hur man tolkar vad som är en plötslig och oförutsedd händelse.
Jag skulle kunna skriva väldigt mycket om detta och vad mina kunder berättar men väljer istället att återigen påminna om att du bör uppfylla din del av avtalet.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
@nu1mlock
Var försäkring är ett eget avtal och med det följer olika krav, du kan ha helt olika krav än din granne.
Om det hänvisar till att du riskerar att inte få någon ersättning om du inte uppfyller din del av avtalet så bör du utgå ifrån att det är så.
Du ska se till att du uppfyller din del av avtalet för att vara säker på att du får den ersättning du har rätt till om något inträffar.
Vanligtvis utgår man från försäkringsbrevet och den information försäkringsbrevet hänvisar till då det är det som gäller när en skadereglerare hanterar ett ärende oavsett om någon sagt något annat.

Vanligtvis utgår ersättning även om ni inte har godkända lås men ibland dras det av ett större belopp av ersättningen men vissa blir även helt utan ersättning då de inte uppfyllt sin del av avtalet.
Många försäkringsbolag godkänner Yale doorman även om det inte står så i avtalet men då måste du stå på dig om att det ska skrivas in i försäkringsbrevet för muntligt är inget värt för en skadehanterare, det är även viktigt att se till att undantaget står med i varje nytt försäkringsbrev då de har en förmåga att "försvinna" från försäkringsbrevet efter ett tag.

Att hävda att man får ersättning ändå är som att spela på lotto, det är inte vinst var gång.
Att hävda att man får ersättning även om man glömt låsa är väldigt riskabelt och en högoddsare då det handlar om att de kan anses ha tillträde till utrymmet och då är att se som behöriga.
Jag kan inte svara på om en drulle (allrisk)försäkring hjälper under sådana förhållanden då jag tror att det skiljer från fall till fall då det kan bero på hur man tolkar vad som är en plötslig och oförutsedd händelse.
Jag skulle kunna skriva väldigt mycket om detta och vad mina kunder berättar men väljer istället att återigen påminna om att du bör uppfylla din del av avtalet.
Jag får helt enkelt ta och kika lite närmare på mina avtal. Har svårt att tro att mitt skulle avvika från andra med tanke på att jag aldrig har haft något försäkringsärende. Tror snarare att medarbetarna jag pratade med inte riktigt visste vad dom pratade om, men det kommer jag försäkra mig om nästa vecka - långt innan jag byter lås. Mitt lås fungerar fint, men handtaget fungerar inte, så jag måste låsa för att hålla dörren stängd. :(
 
N nu1mlock skrev:
Jag får helt enkelt ta och kika lite närmare på mina avtal. Har svårt att tro att mitt skulle avvika från andra med tanke på att jag aldrig har haft något försäkringsärende. Tror snarare att medarbetarna jag pratade med inte riktigt visste vad dom pratade om, men det kommer jag försäkra mig om nästa vecka - långt innan jag byter lås. Mitt lås fungerar fint, men handtaget fungerar inte, så jag måste låsa för att hålla dörren stängd. :(
Är du en Svensson med Svenssonprylar så kan du vara helt lugn, detta lås sitter ju på vart och vartannat hus idag.
 
Angående försäkring o Yale fick jag det här svaret från LF när jag frågade:

”Yale Doorman gäller när ni har lösöre max 1.000.000 kr. Skulle det vara så att ni har ett högre värde på erat lösöre så måste vi även höja värdet i försäkringen och då tillkommer det andra låskrav.”

Så det rimmar ju med det som redan antytts ovan.
 
Ringde och pratade med LF en gång till, men hon bad mig bara återkomma på måndag för att prata med en skadereglerare, då hon inte hade koll på sådana specifika saker. Hon höll fast vid att låset måste vara godkänt av SSF i alla fall, men jag får göra ytterligare försök under nästa vecka.

Det låter ju jättekonstigt att man inte skulle få någon ersättning om man använder Yale Doorman som det är tänkt att användas.
 
Du kan vara lugn, dels har du med största sannolikhet inte krav på den klassningen och dessutom måste inbrottet ske på just den dörren för att ens låset skall komma upp i diskussionen, inbrott genom huvudentrén är väldigt sällsynt!
Även om du sätter in ett lås klassat av Nasa så kan du ju glömma låsa eller att någon hittar en slarvigt gömd extranyckel eller rånar grannen som vattnar dina blommor på semestern..... läser du villkoren stenhårt och målar upp värsta scenariot så kommer du ha svårt att sova om natten.....
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Ringde och pratade med LF en gång till, men hon bad mig bara återkomma på måndag för att prata med en skadereglerare, då hon inte hade koll på sådana specifika saker. Hon höll fast vid att låset måste vara godkänt av SSF i alla fall, men jag får göra ytterligare försök under nästa vecka.

Det låter ju jättekonstigt att man inte skulle få någon ersättning om man använder Yale Doorman som det är tänkt att användas.
Se mitt inlägg ovan. Skriftligt svar från LF. Lösöre upp till 1 Mkr täcks.
 
N nu1mlock skrev:
Jag får helt enkelt ta och kika lite närmare på mina avtal. Har svårt att tro att mitt skulle avvika från andra med tanke på att jag aldrig har haft något försäkringsärende. Tror snarare att medarbetarna jag pratade med inte riktigt visste vad dom pratade om, men det kommer jag försäkra mig om nästa vecka - långt innan jag byter lås. Mitt lås fungerar fint, men handtaget fungerar inte, så jag måste låsa för att hålla dörren stängd. :(
Vanligtvis skriver försäkringsbolag ut skyddsklasser istället för specifika klassningar t.ex skyddsklass 1 för vanliga bostäder vilket innebär kl3 godkänt låshus och slutbleck samt klassade bakkantsbeslag och vid pardörrar godkända säkerhetskantregelar 1220.
Det kan skilja beroende på när försäkringen tecknas och kan därmed skilja från befintliga försäkringar, detta beror inte på tidigare skadehistorik, även vilken stad eller område du bor i kan ge orsaka olika krav.
https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/sakerhetsguider/inbrottsskydd/inbrottsskydd/
https://www.lansforsakringar.se/sto...forebygga-skador/inbrott-och-stold/ytterdorr/
Det är lika bra att ni tar reda på vad som gäller, när du talar med skadehanteraren be att han skickar svar skriftligen men helst bör avvikelser stå i försäkringsbrevet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Vanligtvis skriver försäkringsbolag ut skyddsklasser istället för specifika klassningar t.ex skyddsklass 1 för vanliga bostäder vilket innebär kl3 godkänt låshus och slutbleck samt klassade bakkantsbeslag och vid pardörrar godkända säkerhetskantregelar 1220.
Det kan skilja beroende på när försäkringen tecknas och kan därmed skilja från befintliga försäkringar, detta beror inte på tidigare skadehistorik, även vilken stad eller område du bor i kan ge orsaka olika krav.
[länk]
[länk]
Det är lika bra att ni tar reda på vad som gäller, när du talar med skadehanteraren be att han skickar svar skriftligen men helst bör avvikelser stå i försäkringsbrevet.
Nej, försäkringsbolagen har inget krav på klassade lås för normala bostäder om man inte har väldigt högt värde i lösöre som sagt flera ggr tidigare i tråden. Skulle dom ha krav på det så måste man ser över samtliga fönster och dörrar också.
 
D danne.sk skrev:
Nej, försäkringsbolagen har inget krav på klassade lås för normala bostäder om man inte har väldigt högt värde i lösöre som sagt flera ggr tidigare i tråden. Skulle dom ha krav på det så måste man ser över samtliga fönster och dörrar också.
Det beror på var du bor och även när du tecknar försäkringen och med vilket bolag osv.
Ni anar inte hur mycket de har ändrat sig genom åren åt båda hållen, ibland ställer det stenhårda krav, ibland har de inga alls och ibland ger de rabatter på premien om du har ett visst skydd.
Var försäkring är ett eget avtal och det kan skilja mot andra avtal.
Jag förvånas inte längre om någon har vissa krav fast inte någon annan då det är rätt vanligt och något jag märker som låssmed, jag har läst många försäkringsbrev med krav på låsning även i privata bostäder utan företag i huset.
 
Efter ytterligare två samtal med Länsförsäkringar Bergslagen så har vi nu kommit fram till att det ni har sagt i tråden stämmer.

Jag fick skriftligt att Yale Doorman får användas med eller utan nyckelbricka och att det inte görs någon avskrivning med detta lås.

Jag passade även på att fråga om ID Lock 150 som inte är godkänt av SSF och först fick jag svaret att det MÅSTE vara godkänt av SSF, men blev sedan uppringd där killen berättade att han hade sagt fel och man får ha "vilket lås som helst" så länge det inte är en liten hasp eller liknande - det måste förstås vara ett riktigt lås.

Ni har haft rätt i tråden, men jag är nu glad att även jag har fått det skriftligt och att det är sluttjatat med LF. Synd bara att 6 av 6st medarbetare hos LF, både skadereglerare och "vanlig" kundtjänst för försäkringar först sa att Yale Doorman med PIN-kod eller app inte godkänns. Himla dumt att jag själv måste ringa och tjata på sex olika personer innan jag kunde få ett korrekt svar (nu bekräftat av 2st olika hos LF, varav ena gjorde det skriftligt via mail).

Hade det varit någon annan som ringde så hade den personen kanske gett upp efter ett (eller fem) samtal, litat på försäkringsbolaget och helt enkelt fått helt fel information.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Bra att du fått detta utrett nu och synd att det behövts så mkt "jagande" ifrån din sida, detta ska dom kunna svara utan problem.

Kravet skulle vara orimligt att kräva låsklass 3 på dörrlåset av en privatperson och samtidigt inte ha särskilja låskrav på övriga dörrar och fönster, det är att skjuta över målet. Jag har då själv aldrig hört någon som skulle haft det kravet på ett dörrlås oavsett var de bor. Nedan är ifrån IF och det är typ exakt samma svar som jag fått ifrån alla andra bolag jag kollat med det senaste 1-2åren när jag kollat runt försäkringspriset på vår radhus.

Skärmdump av försäkringsbolaget Ifs låskrav med text om låsning av ytterdörrar.
 
D danne.sk skrev:
Bra att du fått detta utrett nu och synd att det behövts så mkt "jagande" ifrån din sida, detta ska dom kunna svara utan problem.

Kravet skulle vara orimligt att kräva låsklass 3 på dörrlåset av en privatperson och samtidigt inte ha särskilja låskrav på övriga dörrar och fönster, det är att skjuta över målet. Jag har då själv aldrig hört någon som skulle haft det kravet på ett dörrlås oavsett var de bor. Nedan är ifrån IF och det är typ exakt samma svar som jag fått ifrån alla andra bolag jag kollat med det senaste 1-2åren när jag kollat runt försäkringspriset på vår radhus.

[bild]
Jag håller med dig om att det skulle vara jättekonstigt om dom hade krav på Klass 3 på ytterdörren medan inga krav på altandörr eller mina fönster.

Samtidigt vill man ju vara säker på att man har ett lås som är "godkänt" av försäkringsbolaget så att man inte behöver oroa sig för att få extra avdrag eller kanske ingen ersättning alls vid eventuellt inbrott, och det är alltid bäst att höra med sitt försäkringsbolag innan man gör något som att byta lås på dörren. Frågan är dock om det är så bra, med tanke på att ingen av dom jag pratade med gav mig "rätt" svar över telefon och det krävdes som sagt många samtal och ytterligare mail för att få rätt information. Himla dumt. Hade jag inte legat i och varit "på" så hade jag trott att jag inte fick ha ett Yale Doorman.

Fråga: Vet någon om man kan använda Verisures lilla vita box till flera lås? Grannen har tre sådana (en till varje dörr). Tänkte att man kunde spara några kronor genom att använda hans vita box istället för att köpa egen, och på så vis bara behöva skaffa komponenten man stoppar in i låset?
 
Nu har jag bara 1 lås kopplat till Verisure men jag kan aldrig inte tänka mig att man behöver en V-box till varje lås, det är bara mottagare som man behöver till varje lås. Jag skulle personligen inte vilja koppla upp mitt lås till grannens och behöva logga in på dennes konto. Skaffa en egen och administrera dina koder och lås själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.