Erik Lundin
Då blir det en 440
Hur nära kan guidekablarna ligga varandra?

du har garanterat rätt men jag har massor av kabel och hela tomten är uppgrävd för andra arbeten med bevattningsanläggning etc, lägger hellre ned en för mkt än att gräva om sen.

alla fakta framgick inte riktigt men ska lägga 10cm matjord på toppen överallt så grymt läge att lägga klart kabel och sen blire så, vattna som tusan med automatiserat bevattningssystem och klippa lite när are hösten
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Den hittar alltså dit enklare också av guidekabeln? Den är inte bara för att hitta hem?

vilka modeller av husqvarna klarar tre guidekablar annars? Har inga oroblem med att ha en extra guidekabel även om ”man troligen klarar sig med två”
Förutom att hitta hem så programmerar man hur många meter den skall följa guidekabeln ur innan den börjar klippa och hur många procent av starterna den skall gå till just den punkten. Ta med ritningen till en duktig återsäljare (dvs ingen stormarknad) och säg att du är intresserad av att köpa och undrar över dragningen
 
Jag tror att TS oroar sig för problem som inte finns.
Trånga ställen kan vara svåra att hitta in till, men då är det svårt att hitta ut också och då blir det välklippt.

Lägg ut begränsningkabeln och kör 2 veckor, det kanske inte behövs någon guide alls.

Protte
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Givet husets ungefärliga andel av tomten gissar jag att gräsytan är under 1.0000 kvm. Då räcker det med en AM 310 för 15.000. En AM 440 för det dubbla framstår som slöseri med pengar.

Är det också så att hela tomten håller på att planeras så vill jag nog falla tillbaka till min och @jrejs första ritningar. Slå ihop ”tarmen” med ”fickan”. Då klarar du dig med en guide.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Då blir det en 440
Hur nära kan guidekablarna ligga varandra?

du har garanterat rätt men jag har massor av kabel och hela tomten är uppgrävd för andra arbeten med bevattningsanläggning etc, lägger hellre ned en för mkt än att gräva om sen.

alla fakta framgick inte riktigt men ska lägga 10cm matjord på toppen överallt så grymt läge att lägga klart kabel och sen blire så, vattna som tusan med automatiserat bevattningssystem och klippa lite när are hösten
Du verkar bara lyssna selektivt på de svar du får. Du klarar det där med en guide, två är en bonus. Vill du spendera 25000 som du nämnde, köp då en 430x med två guider. Då får du även GPS som löser var på guiden/guiderna den hoppar av och börjar klippa. Fungerar väl i en trädgård som din. Jag kan rita hur guiderna kan ligga, men lägger inte tid på det om du ej är intresserad.

Vet inte om du skrivit hur stor gräsyta du har, men det ser inte särskilt stort ut. En 430x är alltså sannolikt mycket överdimensionerad, men det är inget fel i sig.
 
Jag har en känsla efter många år med robot att ju mer man styr desto sämre, faktiskt så är flipperkule principen bra, det blir klippt över allt.

Protte
 
Erik Lundin
Haha ja delvis kanske det är så, dels är jag en som gillar vissa funktioner även om dem kanske är onödiga, sen spelar design också in. Inser efter att ha dykt på Husqvarna hemsida att det kommer bli en 430X. Den är absolut överdimensionerad då ytan är strax över 600m2 men de mindre har inte de funktioner jag vill ha samt att det lutar ganska mkt vid "tarmarna". Den har ju bara två guidekablar men alternativet 440 känns mkt tråkigare då jag får göra avkall på andra roligare funktioner för att få en tredje guidekabel. Mao så måste lösningen bli en 430X och "slå ihop" tarmarna genom att flytta övergången och dra två kablar precis som grej ritade ovan.

Vill inte att den ska köra på stenläggningen förutom vid en övergång (ljud och ev rester samt att det ser snyggare ut om den inte gör det) och då kan jag iaf förbereda med kabel nedåt också sen om den inte behövs så ligger den där ändå :)

Kanske det visar sig att jag inte behöver några guidekablar eller att den modellen är grovt överdimensionerad men jag lägger hellre lite extra och slipper överraskningar eller upptäcker saknade funktioner.

Grymt tack för alla svar!
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Haha ja delvis kanske det är så, dels är jag en som gillar vissa funktioner även om dem kanske är onödiga, sen spelar design också in. Inser efter att ha dykt på Husqvarna hemsida att det kommer bli en 430X. Den är absolut överdimensionerad då ytan är strax över 600m2 men de mindre har inte de funktioner jag vill ha samt att det lutar ganska mkt vid "tarmarna". Den har ju bara två guidekablar men alternativet 440 känns mkt tråkigare då jag får göra avkall på andra roligare funktioner för att få en tredje guidekabel. Mao så måste lösningen bli en 430X och "slå ihop" tarmarna genom att flytta övergången och dra två kablar precis som grej ritade ovan.

Vill inte att den ska köra på stenläggningen förutom vid en övergång (ljud och ev rester samt att det ser snyggare ut om den inte gör det) och då kan jag iaf förbereda med kabel nedåt också sen om den inte behövs så ligger den där ändå :)

Kanske det visar sig att jag inte behöver några guidekablar eller att den modellen är grovt överdimensionerad men jag lägger hellre lite extra och slipper överraskningar eller upptäcker saknade funktioner.

Grymt tack för alla svar!
Några observationer:

* Du ska inte köra på någon stenläggning, släpp det.
* 430x har inte "bara" två guidekablar. Att du tror att du behöver tre baseras på din bristande kunskap om robotgräsklippare, guidekablar och hur de beter sig. Det är inte konstigt - jag var precis lika förvirrad som du innan jag skaffade min första robot
* Som jag skrev så BEHÖVER DU INTE ha en guidekabel neråt i bilden. Du måste förstå att klipparen kommer starta från laddstationen en stor andel av tiden (och alltså inte alls gå längs guiden). Då kommer den klippa allt där nere. Att ha en guide där skulle snarare öka risken för spårbildning.
* Du får nog inte direkt några extrafunktioner på 430x jmf med 315x (jag har båda modellerna). Skillnaderna är i princip kapacitet, elektrisk styrning av klipphöjd och 1 eller 2 guider.

Slutsats: ta du din 430x som jag föreslog - du inser att den är överdimensionerad men det är inget fel om man har pengarna. Men försök samtidigt förstå de aspekter som du får i tråden. Du behöver inte slå ihop dina tarmar eller köra över någon stenläggning. Med två guider får du fullgod klippning av hela din gräsmatta så som du har ritat upp den, utan att göra några förändringar.
 
N noupe skrev:
Du ska inte köra på någon stenläggning, släpp det.
Har du alls förstått tomtkartan? TS måste korsa stenläggningen för att klippa den lilla ytan som är begränsad av gången. Och det är inget problem; en massa människor har det så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du alls förstått tomtkartan? TS måste korsa stenläggningen för att klippa den lilla ytan som är begränsad av gången. Och det är inget problem; en massa människor har det så.
Ja, så har jag det också. Men jag syftade på den skiss som någon i tråden ritade med en ny passage mellan tarmarna och det var det jag menade att man inte behövde gå över ytterligare stengångar förutom den passagen han själv ritat in i första skissen.

Men ditt inlägg fick mig att bläddra igenom igen, och jag tolkar det som att hela det uppochnervända L:et till höger är en stengång helt enkelt. Helt rätt, det hade jag inte insett - trodde det var buskar eller byggnad. Ber ödmjukt om ursäkt för detta.

Jag har en stengång tvärs genom en stor gräsmatta med gatsten. Klipparen går tvärs över den som om det vore gräs. Enda nackdelen är att det låter litegrann ja, samt att gräs från under klipparen faller av på gången. Hade gången varit av asfalt eller andra mer jämna stenar hade nog inte så mycket gräs fallit av.

Men min viktigaste poäng var att få TS att inte snöa in sig på tre guider, eftersom det helt klart inte behövs. Särskilt inte nu när jag inser att L:et bara är en stengång - men det beror ju på om han vill köra på den då. Men om han ska forsätta ha gången avgränsad är det inte fel med två guider, om än kanske inte strikt nödvändigt. Min mening om att han inte behöver köra över hela stengången (dvs bara vid ett ställe som har ritats) är fortfarande valid, även om den baserades på lite felaktig tolkning av tomtkartan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Trånga ställen kan vara svåra att hitta in till, men då är det svårt att hitta ut också och då blir det välklippt.
Håller inte riktigt med. Ju mindre yta den rör sig på, desto snabbare kommer den att hitta passagen. Så den kommer att hitta ut mycket snabbare än den hittar in.
Dessutom ger klippa sällan och länge inte samma resultat som ofta och mindre länge.
 
Erik Lundin
Så om det var du @noupe så skulle du köpa en 315 och endast köra en guide uppåt som tar med båda tarmarna med en övergång?
 
Erik Lundin
Medans u @cpalm skulle göra hur?
 
C
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Medans u @cpalm skulle göra hur?
Jag skulle göra som jag skrev i #10 - låt guiden göra en svängom i det inringade området och sedan vidare till det yttre området. Eventuellt flytta på övergången enligt @jrej s förslag i #7 eller avsluta guiden i det inringade området, tror den kommer ha lättare att hitta det yttre området av sig själv.

P.s. och 440 är overkill för den ytan, så jag skulle välja en mindre. Kanske en X-modell om man vill kunna fjärrstyra den.
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Så om det var du @noupe så skulle du köpa en 315 och endast köra en guide uppåt som tar med båda tarmarna med en övergång?
Ska du klippa över det jag nu inser är en gång (dvs hantera gången som gräsmatta) så kan den mattan klippas utan guide. Men en guide är definitivt bra för den hittar hem betydligt snabbare samt spårbildning undgås i de fall den annars skulle följt begränsningskabeln. Din matta klaras lätt av med en 315x, men vill du lägga de extra tusenlapparna på en 430x så slipper du ha klipparen igång så ofta (skönt om man vill vattna, leka med barnen eller annat) samt batteriet får väl lite längre livslängd. Tar du 430x så kan du likväl använda de två guiderna, och är du väldigt bekymrad över gången kan du ju köra ner en där via en liten övergång. Egen guide neråt är överflödigt. Ja, du kan lägga en liten ”sväng” neråt med en guide som ska gå uppåt - men gör den inte svängen för omfattande för på hemvägen så kommer klipparen följa guiden även längs svängen vilket ger onödig transporttid och potentiell spårbildning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.