F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Makita, DeWalt och Miluwakee är klart ett snäpp bättre än Ryobi.
Den svåra ekvationen är att avgöra vad som är tillräckligt bra.
Ryobi är ju najs för en hemmafixare just för att dom har många småsaker som kan vara praktiska som inte Makita gör och att prylarna är billigare i inköp så man behöver inte fundera och bry sig så mycket.
Jag har "bestämt" mig för att köpa Makita maskiner men sneglar då och då på Ryobi.

Gjorde en undersökning om vilka affärer som säljer vilket märke och där är DeWalt överlägset i flest butiker med Ryobi som tvåa
om vi pratar just system med samma batteri, vad exakt är det då som Ryobi har som du inte hittar hos Makita?
 
F fsn skrev:
om vi pratar just system med samma batteri, vad exakt är det då som Ryobi har som du inte hittar hos Makita?
Spontant tänker jag på myggskrämman. Ryobi har också haft en pump/liten kompressor på 18v rätt länge och det är bara några månader jag såg makitas variant i svensk butik för första gången.

Om man sen ska välja system baserat på en myggskrämma eller ej får någon annan avgöra.
 
P Prodigys skrev:
Spontant tänker jag på myggskrämman. Ryobi har också haft en pump/liten kompressor på 18v rätt länge och det är bara några månader jag såg makitas variant i svensk butik för första gången.

Om man sen ska välja system baserat på en myggskrämma eller ej får någon annan avgöra.
Makita har ingen trädgårdsspruta! :)
 
F
R Robert-san01 skrev:
Makita har ingen trädgårdsspruta! :)

Dom har 5-6 olika trimmrar, ett antal dammsugare, pump, fläktar, lampor, häcksaxar, robotdammsugare, kaffebryggare, betongvibrator och en jäkla massa annat bjafs och utöver det så har dom faktiskt alla verktyg som man i första hand tänker på och kan behöva. Sen har dom även lite sånt som en skapligt vuxen människa med händer borde klara av att hantera, tex sekatör och i det segmentet har dom faktiskt glömt trädgårdssprutan. Tur är väl det så man inte hade köpt nån, jag har en ryggvarint som jag kör ”döda allt som inte är gräs” i samt bensalkonklorid för plattor, altan och tak samt två mindre med avfettning samt fälgtvätt för bilen, alla tre pumpas manuellt, inte en gång har jag faktiskt önskat att det var manuellt.

min nästa batteridrivna grej blir Makitas lilla kompressor för 18V samt häcksax. Min nuvarande gör att jag för sämre räckvidd på mina förlängningssladdar varje gång. Å andra sidan så motionerar den befintliga häcksaxen min jordfelsbrytare varje gång jag använder den.
 
R Robert-san01 skrev:
Makita har ingen trädgårdsspruta! :)
Såg nu när jag kollade bauhaus sortiment av ryobi att dom har lödkolv och vertikalskärare också.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A
Bäst är väl som sagts tidigare att känna och klämma på grejerna,ta den som känns bäst i handen helt enkelt.
 
P Prodigys skrev:
Såg nu när jag kollade bauhaus sortiment av ryobi att dom har lödkolv och vertikalskärare också.
Och borste för att rensa mellan trädgårdsplattor.
 
Jag vägrar låsa in mig med ett märke, istället väljer jag fritt vilken maskin som passar mig och mitt jobb bäst. Det är inte heller ovanligt att det blir sladdrivna eller bensindrivna verktyg.
 
S snowjim skrev:
Jag vägrar låsa in mig med ett märke, istället väljer jag fritt vilken maskin som passar mig och mitt jobb bäst. Det är inte heller ovanligt att det blir sladdrivna eller bensindrivna verktyg.
Fattar inte heller varför alla ska ha så många batterier. Brukar köpa sladd om det inte används väldigt ofta (skruvdragare t.ex), då håller det mycket längre.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag har kört på DeWalt. Jag köpte först en skruvdragare och insåg sedan det praktiska med att ha flera verktyg med samma batterier. Därför har jag fortsatt med DeWalt. Sortimentet kanske inte är lika stort som Ryobi men jag gillar DeWalt:s verktyg.

Ryobi har jag aldrig ägt men jag har känt och klämt på många av deras elverktyg och jag tycker inte att den där riktiga känslan för verktygen infinner sig. Många fortsätter nog att köpa verktyg i den serie man redan har med tanke på de gemensamma batterierna.
 
Det är ju inte bara att man låser upp sig mot en viss tillverkare utan även ett specifikt batterisystem.

När man står i valet och kvalet vad man ska välja så får man se hur mycket av de typiska grejerna/uppgifterna man kan förutse som har vettiga verktyg i aktuellt batterisystem. Jag valde Milwaukee M12 eftersom de fyller mina nuvarande och tänkbara behov som villaägare/hobbymekaniker osv, finns ett enormt utbud av grejer från tigersågar till div skruv/slagskruvdragare. En ”naken” maskin kostar inte särskilt mycket om man redan har batterier & laddare.
__
PS. Givetvis finns oftast ”instegsprodukten” i aktuellt tillverkar/batterisystem, anledningen till att man valde det ena eller andra och här kan det vara så att vissa tillverkare är fenomenalt konkurrenskraftiga på vissa produkter och mer medelmåttiga på andra. Skälet att jag körde vidare med Milwaukee M12 var ärligt talat mest för att deras lilla ”stubby” slagsmutterdragare är absolut enastående smidig och kraftfull, M12 FIWF-12, kostade ca 1.800 SEK ”naken” och blev en no-brainer efter att jag skaffat ett billigt startpaket med skruvdragare, laddare och ett par batterier för ännu mindre pengar. Ett större M12 6 Ah batteri på detta för att nyttja kraften i slagmutterdragaren fullt ut... ja då är man fast i Milwaukee M12-systemet för lång tid framöver.
 
Redigerat:
F
Jag valde Makita för att jag jobbade för ett efterblivet retard som tidigare varit på utvecklingen av DeWalts batteriskruvdragare. Kosta vad det vill men nån sån skulle jag inte ha.
 
  • Haha
K_arlstrom
  • Laddar…
Jag har en Milwaukee 18 volt batteriborrmaskin och pappa har en annan likadan. Enligt en bekant som monterar elementhus håller Milwaukee längst i förhållande till priset även om de inte är bra de heller.
Allt annat i verktygsväg drivs med sladd eller handkraft hos oss så någon systemtänkande behöver vi inte på batterierna.
 
F fsn skrev:
Jag valde Makita för att jag jobbade för ett efterblivet retard som tidigare varit på utvecklingen av DeWalts batteriskruvdragare. Kosta vad det vill men nån sån skulle jag inte ha.
Känner igen det där ;)

Men nån myggskrämmare och flytande högtalare har väl inte Makita. Fast det behöver man egentligen inte heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.