Hej!
Vi har med vårt nya hus även fått ta över en bokhäck (ej avenbok!) som är några år gammal.

Den har nog aldrig blivit beskuren, så det är dags för den första beskärningen!

Jag har försökt att söka rätt på hur och när, men blir bara mer förvirrad av svaren jag hittar.
Alla säger under JAS-perioden, medans vissa (se länk) säger mitten av juni och hård beskärning? https://www.byggahus.se/tomt/allt-om-bokhackar
Hur ska man veta?
Och vad gäller vid första beskärningen till skillnad mot kommande beskärningar? Eller är det alltid samma?

Oerhört tacksam för hjälp!
 
Redigerat:
BirgitS
Ett foto på häcken är nog bra om det ska gå att bedöma vad för sorts beskärning som behövs.
 
Absolut, här har vi 2 bilder. :)
Den har växt ganska ojämnt och jag tror den inte fått så mycket kärlek senaste säsongerna.
 
  • Trädgård med ojämnt växande träd och häck längs med en grusväg, utsikt från en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt växande häck vid vit staket längs gata, trädgårdsmöbler och planteringslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom bok är ett träd ska man inte toppa stammen innan den har nått den höjd man vill ha på häcken.

Häcken är väldigt vildvuxen och skulle nog behöva kraftig beskärning av sidorna för att få in bredden, men en sån bör göras under vårvintern så att nybildning av grenar gynnas och buskarna blir tätare. Beskärning sommartid gynnar de befintliga grenarna och den beskärningen ska mer vara till att putsa nytillväxten så att formen behålls.

Däremot kan du ju putsa häcken under sommaren bara för att den ska se mindre vildvuxen ut, om du vill.

https://www.blomstertorget.se/produkt/hack-plantera-och-skota/
https://www.odla.nu/inspiration/att-fornya-en-vildvuxen-klippt-hack
 
Stort tack för svar Birgit.

Tyvärr så är det alltså en tredje variant jag hör nu. Från hård beskärning i JAS, till hård beskärning mitten av juni till nu hård beskärning under vårvintern.
Alla säger alltså olika och jag blir inte klok på det.
Blir nog nu att jag struntar i häcken och tar bort den för att plantera något enklare.
 
Håller helt med tidigare talare! Putsa lite nu och så kraftig beskärning på vårvintern. Fungerar utmärkt här. Bok är ju häckarnas Rolls Royce, ge den lite tid!
 
Oh! Det vore ett stort misstag om du tar bort den! Boken är inte svår alls och som klippt är den snygg både sommar och vinter. Den är dessutom tålig och kan bli riktigt gammal. Klipp in den som du vill - det enda du bör tänka på är att inte, som tidigare nämnts i tråden, ta in höjden för tidigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag saknar stödpinnar på bilderna, elelr syns de inte?

Varje stam ska bindas upp mot stöd, nästan lika långa som häcken ska vara hög. Topparna är nämligen veka och hänger ner sig annars. Stöden kan tas bort så fort stammen förvedat sig hela vägen upp.

I övrigt skulle jag bara "putsa" nu, det som sticker ut, samt toppar som redan nått rätt höjd.
 
Boken behöver egentligen inte stödpinnar. Ok någon enstaka planta kanske men inte generellt. (Avenboken måste bindas upp planta för planta för den växer krokigt). Boken växer rakt och fint normalt sett utan hjälp.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Om du vill vara säker så beskär under JAS det är den period som de flesta växter mår bäst av att beskäras. Då har du ingen sav som stiger i buskarna/träden och sårbarheten är låg för träden/buskarna har börjat förbereda sig på vintervilan.

Det blir inte enklare att byta häck, alla växtsläkten har något unikt som om man är införstådd med det kan man sköta dem bättre.
Det är svårt med alla råd som flödar på nätet men en sak som jag i alla fall tycker är viktig, att man förstår varför man gör vissa saker.
Som exempel, många frågor dyker upp på nätet när man upptäcker skador på växtligheten. Då dyker det upp en massa "goda råd" om att göra än det ena, än det andra och tips på allsköns medel som är "bra" Det jag menar är viktigt innan någon åtgärd är att ställa en diagnos först och sedan utifrån vad skadorna beror åtgärda problemet. Annars blir det inte bättre än att äta magnecyl mot ett brutet ben.
Och det är inte alltid eller faktiskt mer sällan det man råkar se för ögonblicket som är orsaken till skadan. Inte myran som nyss kröp på stängeln eller skalbaggen som fridfullt traskade omkring på marken.
Avvakta till JAS och det kommer att gå finfint!
 
yonna yonna skrev:
Boken behöver egentligen inte stödpinnar. Ok någon enstaka planta kanske men inte generellt. (Avenboken måste bindas upp planta för planta för den växer krokigt). Boken växer rakt och fint normalt sett utan hjälp.
Då är det nog avenbok på bilden, för det ser ut att vara många toppar som hänger och inte alls växer rakt upp.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Då är det nog avenbok på bilden, för det ser ut att vara många toppar som hänger och inte alls växer rakt upp.
Vi har avenbok, och jag tycker att det på bilderna ser ut som avenbok. Men är lite svårt att avgöra då bilderna är tagna på avstånd.

Vår avenbok planteras för 3 år sedan när huset var nytt. Och i år börjar det verkligen hända grejer. Så himla kul att se.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej, tack för alla svar.

Nej, det är inte avenbok. Vi fick höra att det skulle vara avenbok, men har konstaterat att det är bok då vi jämfört med andra avenbokshäckar.
Den behöll mycket mer löv än andra avenbokshäckar över vintern och bladen ser annorlunda ut än avenboken, så vi är tämligen säkra på att det är en bokhäck.

Vi har stödpinnar i varje planta, men kanske att alla inte sitter tillräckligt högt upp, tack för tips!

sen verkar det ju råda en ganska stor enighet här hur den bör beskäras, jag tror jag gör som de flesta av er säger och snyggar till den lite nu under JAS och beskär den hårt nästa vårvinter.

Ett tillägg bara, den verkade inte må så bra i våras, den släppte aldrig bladen riktigt så vi fick hjälpa den genom att ta bort bladen.
Vågar man skära hårt även när bladen är bruna och torra?
 
Så här såg den ut till mitten av maj då vi ”hjälpte” den på traven...
 
  • En person som arbetar med att ta hand om en häck med vissna blad intill ett staket i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med boken i jämförelse med avenboken är att den behåller de vissna bladen över vintern och fyller på så sätt ev insynsskydd. Sedan blir den ganska tråkig under ett par veckor då den släpper de gamla bladen och de nya spricker ut. Det är fullständigt onödigt att "hjälpa" häcken att gallra bort de gamla bladen! Det klarar den av själv. Du får en jättefin häck längs gatan!
 
  • Gilla
Helenaedvinsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.