T Thörre skrev:
Framgick inte om du har en klippare eller ska köpa en men ifall du ska köpa en så köp en Robomow så slipper du guidekabeln helt. Den använder inte detta utan går hem med begränsningskabeln.
Vilket inte är positivt eftersom det då ofta tar längre tid för den att komma hem och därmed blir kortare effektiv klipptid.
Eftersom HQ kan använda både begränsningskabel och guidekabel så kommer den hitta hem även på den del av mattan som saknar guidekabel.
 
Erik Lundin
Vill heller inte få gräsrester på stenläggningen men det kanske inte är ett problem?

Sopa den är ju inget jag strävar efter :)
 
Erik Lundin
Skulle såklart kunna dra tre st guidekablar för att vara säker, två upptill till varje "tarm" och en nedtill.

Stöds endast tvist eller kan kan koppla fler på samma plint om dem går hela vägen till laddstationen?

Många sjukt bra svar, stort tack redan nu!
 
Ska du ha tre guidekablar får du köpa en maskin som stödjer det.
Där är inga genvägar, såvida du inte vill mecka ihop någon egen patentlösning med växlande reläer.
 
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Skulle såklart kunna dra tre st guidekablar för att vara säker, två upptill till varje "tarm" och en nedtill.

Stöds endast tvist eller kan kan koppla fler på samma plint om dem går hela vägen till laddstationen?

Många sjukt bra svar, stort tack redan nu!
Med tre guider blir det dock ingen mellanmodell från Husqvarna som du nämnt ovan. Men du klarar ju detta med två guider.

Den guide du ritat neråt i bild, slå ihop den med den andra guiden och dra den i en liten loop ner till den nedre delen av din gräsmatta (om den ens behövs beroende på storleken av det området - tveksamt).

Sen kan du dra guide två delvis parallellt med den andra uppåt i bilden, och ner i din första "tarm". Den guiden jag pratar om ovan fortsätter enligt din skiss till din sista tarm. Done.
 
Det behövs inte tre guidekablar, max två, tror nästan det kan räcka med en.

Vi klipper följande utan någon guide alls.
Flygbild av en fastighet med markerade områden och vägar där guidekablar kan vara överflödiga för gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ärligt talat tror jag du klarar dig med en guide som går rakt upp och in i den första tarmen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Erik Lundin
OK, tack för svar!

sista fundering, jag har redan lagt ut enligt bilden jag skickade först förutom sista tarmen in i luckan som jag frågade om. Om jag tolkar er rätt så borde det funka fint att helt enkelt bara låta det vara som jag hr lagt ut. Mao två guidekablar men utan den sista som är inringad i rött på bilden? Kommer den lyckas ta den sista lilla rutan som har en övergång oavsett?

låt oss anta att jag köper en husqvara för runt 25-30K.
 
Jag hade flyttat den till den tarm som har den trånga gången.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Kommer den lyckas ta den sista lilla rutan som har en övergång oavsett?
Spontant tvivlar jag på att den kommer att hitta in där tillräckligt ofta för att det skall bli ett bra resultat.
Skadar aldrig att testa förstås nu om guiden redan är dragen. Är ju inte värre än att man drar om.
 
Kommer förmodligen behöva manuellt lyfta in klipparen dit ibland då det inte äär säkert din slumpas in där tillräckligt ofta
 
Erik Lundin
Den hittar alltså dit enklare också av guidekabeln? Den är inte bara för att hitta hem?

vilka modeller av husqvarna klarar tre guidekablar annars? Har inga oroblem med att ha en extra guidekabel även om ”man troligen klarar sig med två”
 
Erik Lundin
Då måste jag ändra så dem inte går ihop i samma såklar men det är ju enkelt fixat
 
Tre finns väl bara på de riktigt stora modellerna.

Som sagt, jag tror det räcker med en!
 
C
Erik Lundin Erik Lundin skrev:
Den hittar alltså dit enklare också av guidekabeln?
Ja, du kan konfigurera startpunkter på guidekablarna som hjälper den att hitta dit på så sätt att en given procent av starterna sker i det området.

vilka modeller av husqvarna klarar tre guidekablar annars?
Det är 440 och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.