Hej !

Jag skall bygga hus på Öland. 2 plan. Källare och markplan. Jag skall ha golvvärme i källaren samt på markplan. Som komplement vill jag sommartid kunna kyla mitt sovrum som ligger i söder. Har hört att man kan kyla via bergvärme.

Vem har erfarenhet av bra kylinstallationer och hur väl de fungerar ?

Tacksam för alla råd runt installation av bergvärme.

Huset blir ca 180-200 kvm.
Sovrummet 13 kvm.

mvh Fredrik
 
Om du planerar in ett sovrum i källaren så får du gratis bergkyla därifrån... Jag brukar sova i vår källare på sommaren. Håller ganska konstant 19 grader där. Någon dag den där galna sommaren för 2 år sen så var det kanske 20 grader där mitt på dagen. Men annars konstant 19... Otroligt glad för källaren på sommaren (y)
 
  • Gilla
Fredric L och 1 till
  • Laddar…
Hej !

Tack för svar. Hur ser din installation ut ? I första hand blir sovrummet på markplan med extra sov i källaren mer som ”besök”.

T tobbbias skrev:
Om du planerar in ett sovrum i källaren så får du gratis bergkyla därifrån... Jag brukar sova i vår källare på sommaren. Håller ganska konstant 19 grader där. Någon dag den där galna sommaren för 2 år sen så var det kanske 20 grader där mitt på dagen. Men annars konstant 19... Otroligt glad för källaren på sommaren (y)
 
Hej, förlåt, men jag har bara en källare, ingen installation.. :(
Var mer ett tips att om du bygger nytt så planera in ett sovrum eller iaf sovmöjlighet för hela familjen i källaren också så kommer du klara även väldigt varma sommarnätter. mvh
 
Hej !

Då är jag med. Ja men så är det. Källare är ju svalare.

Tack

/F

T tobbbias skrev:
Hej, förlåt, men jag har bara en källare, ingen installation.. :(
Var mer ett tips att om du bygger nytt så planera in ett sovrum eller iaf sovmöjlighet för hela familjen i källaren också så kommer du klara även väldigt varma sommarnätter. mvh
 
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej !

Jag skall bygga hus på Öland. 2 plan. Källare och markplan. Jag skall ha golvvärme i källaren samt på markplan. Som komplement vill jag sommartid kunna kyla mitt sovrum som ligger i söder. Har hört att man kan kyla via bergvärme.

Vem har erfarenhet av bra kylinstallationer och hur väl de fungerar ?

Tacksam för alla råd runt installation av bergvärme.

Huset blir ca 180-200 kvm.
Sovrummet 13 kvm.

mvh Fredrik
Kan säga att frikyla från bergvärmen är primitiv jämfört med att installera en lufttvärmepump extra som då också har filter som bearbetar tex pollen etc
Styrning och sådant är mycket bättre och den enda fördelen med att ta kyla från bergvärmen är att den drar mindre ström!
Om du ska använda bergkyla så måste du bygga ihop den med ventilation ftx samt hantera kondens allt detta förenklas om du väljer separat luftvärmepump läs om Mitsubishi mitt val

Bergvärmepumpen läs på IVT... mitt val
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
R
B byggarätt skrev:
Kan säga att frikyla från bergvärmen är primitiv jämfört med att installera en lufttvärmepump extra som då också har filter som bearbetar tex pollen etc
Styrning och sådant är mycket bättre och den enda fördelen med att ta kyla från bergvärmen är att den drar mindre ström!
Om du ska använda bergkyla så måste du bygga ihop den med ventilation ftx samt hantera kondens allt detta förenklas om du väljer separat luftvärmepump läs om Mitsubishi mitt val

Bergvärmepumpen läs på IVT... mitt val
Oj vad mycket fel du lyckades få in i ett enda inlägg.

Varför skulle pollenfilter ha något med detta att göra? Kylelementet sitter ju på insidan i båda fallen och har inget med uteluften att göra.

Vad skulle vara primitivare med styrningen?

Frikyla från bergvärmen behöver inte alls byggas ihop med något FTX-system. Varför skulle det? Jag kör själv frikyla i ett rum i huset och det är ett vanligt konvektorelement på väggen, långt från mitt FTX.

Kondens? Varför skulle det vara ett större problem för att kylan tas från borrhål? Det är klart du får kondens oavsett vilken kylteknik du använder. Det är ofrånkomligt och måste hanteras lika mycket i båda fallen.

Jag ser egentligen mest fördelar med frikyla. Det är som du säger betydligt billigare. Värmen hjälper dessutom till att värma borrhålet så man får mer energi i det till vintern. Dessutom slipper man det fula aggregatet på utsidan av huset.

EDIT: Dessutom är det ett väldigt enkelt system. En fläktkonvektor och en extra pump för kylmediet. Känns som att problemfrekvensen lär vara betydligt lägre än en luftvärmepump, och betydligt billigare att reparera om något skulle gå sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
R
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej !

Jag skall bygga hus på Öland. 2 plan. Källare och markplan. Jag skall ha golvvärme i källaren samt på markplan. Som komplement vill jag sommartid kunna kyla mitt sovrum som ligger i söder. Har hört att man kan kyla via bergvärme.

Vem har erfarenhet av bra kylinstallationer och hur väl de fungerar ?

Tacksam för alla råd runt installation av bergvärme.

Huset blir ca 180-200 kvm.
Sovrummet 13 kvm.

mvh Fredrik
Jag har ett rum kylt på detta sätt och det har fungerat helt felfritt i ca fem år. Nu handlar det i mitt fall om en öl/vin-källare som jag håller runt 11-12C året runt men principen är ju densamma.

Det som påverkar om det är en bra idé i ditt fall är kanske hur enkelt det är att få kylan från bergvärmen till rummet du vill kyla. Men är det ett nybygge har jag svårt att se det som ett omöjligt hinder.
 
R RoAd skrev:
Oj vad mycket fel du lyckades få in i ett enda inlägg.

Varför skulle pollenfilter ha något med detta att göra? Kylelementet sitter ju på insidan i båda fallen och har inget med uteluften att göra.

Vad skulle vara primitivare med styrningen?

Frikyla från bergvärmen behöver inte alls byggas ihop med något FTX-system. Varför skulle det? Jag kör själv frikyla i ett rum i huset och det är ett vanligt konvektorelement på väggen, långt från mitt FTX.

Kondens? Varför skulle det vara ett större problem för att kylan tas från borrhål? Det är klart du får kondens oavsett vilken kylteknik du använder. Det är ofrånkomligt och måste hanteras lika mycket i båda fallen.

Jag ser egentligen mest fördelar med frikyla. Det är som du säger betydligt billigare. Värmen hjälper dessutom till att värma borrhålet så man får mer energi i det till vintern. Dessutom slipper man det fula aggregatet på utsidan av huset.

EDIT: Dessutom är det ett väldigt enkelt system. En fläktkonvektor och en extra pump för kylmediet. Känns som att problemfrekvensen lär vara betydligt lägre än en luftvärmepump, och betydligt billigare att reparera om något skulle gå sönder.
En sak i taget!
Frikyla kör du på brinert som om du cirkulerar den i bostaden innebär en brandfara i bostadsutrymmet!
Om du struntar i det så måste du isolera rördragningen ordentligt och se till att systemet stänger och tömmer slingan vid ev brand!
 
B byggarätt skrev:
En sak i taget!
Frikyla kör du på brinert som om du cirkulerar den i bostaden innebär en brandfara i bostadsutrymmet!
Om du struntar i det så måste du isolera rördragningen ordentligt och se till att systemet stänger och tömmer slingan vid ev brand!
Sluta supa nu. Etanolbaserade brinekretsar blandas inte över 30%, således ej klassat som brandfarligt/explosivt.
 
  • Gilla
rojo och 1 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Sluta supa nu. Etanolbaserade brinekretsar blandas inte över 30%, således ej klassat som brandfarligt/explosivt.
Så du menar att 30% alkohol under tryck kan cirkulera i plastslangar i bostadsutrymmen med volymer på 100l?
 
B byggarätt skrev:
Så du menar att 30% alkohol under tryck kan cirkulera i plastslangar i bostadsutrymmen med volymer på 100l?
Klart det kan, det gör det ju redan i alla bergvärmeinstallationer. Farligare att förvara sin finwhisky i vitrinskåpet, den brinner ju till skillnad från brinevätskan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Kan säga att frikyla från bergvärmen är primitiv jämfört med att installera en lufttvärmepump extra som då också har filter som bearbetar tex pollen etc
Vad är det som är primitivt med frikyla? Det går att ha ett filter i fläktkonvektorn till frikylan också.

B byggarätt skrev:
Styrning och sådant är mycket bättre och den enda fördelen med att ta kyla från bergvärmen är att den drar mindre ström!
Styrningen är väl i princip densamma? Kylan går när det är varmare inne än önskat. Att den drar mindre ström är väl en väsentlig skillnad? Varför ska man kyla huset med en extra värmepump som drar 1000-2000 Watt när man kan göra de med en cirkulationspump och fläkt som drar under 100 Watt?

B byggarätt skrev:
Om du ska använda bergkyla så måste du bygga ihop den med ventilation ftx samt hantera kondens allt detta förenklas om du väljer separat luftvärmepump
Fel.


B byggarätt skrev:
En sak i taget!
Frikyla kör du på brinert som om du cirkulerar den i bostaden innebär en brandfara i bostadsutrymmet!
Om du struntar i det så måste du isolera rördragningen ordentligt och se till att systemet stänger och tömmer slingan vid ev brand!
Nej. I dom koncentrationer man använder räknas det inte som brandfarligt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det som är primitivt med frikyla? Det går att ha ett filter i fläktkonvektorn till frikylan också.



Styrningen är väl i princip densamma? Kylan går när det är varmare inne än önskat. Att den drar mindre ström är väl en väsentlig skillnad? Varför ska man kyla huset med en extra värmepump som drar 1000-2000 Watt när man kan göra de med en cirkulationspump och fläkt som drar under 100 Watt?



Fel.




Nej. I dom koncentrationer man använder räknas det inte som brandfarligt.
När det kostnaden för att kyla med luft/luft så verkar den allmänna uppfattningen vara att dom drar hejdlöst hela tiden:thinking:
Vi har på våran luftkonditionering dygnet runt från att det blir varmt ute tills det inte finns behov längre och vi ligger på ca 175kWh under sommarperioden.
Men kör man den med öppna fönster och dörrar så kan det säkert bli dyrt men då är det snarare lite fel på användaren ;)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
R
B byggarätt skrev:
En sak i taget!
Frikyla kör du på brinert som om du cirkulerar den i bostaden innebär en brandfara i bostadsutrymmet!
Om du struntar i det så måste du isolera rördragningen ordentligt och se till att systemet stänger och tömmer slingan vid ev brand!
Ursäkta? "En sak i taget"? Jag svarade bara på DITT kluster av påståenden så om det är någon du ska uppmana att ta en sak i taget så är det dig själv. Som socker på toppen häver du nu ur dig ytterligare "en sak" Tokstolle :)

Ska du argumentera för det du skrev igår eller ska du pudla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.