swealp swealp skrev:
Folksam känns inte pålitliga någonstans.

"oj, råkade blanda ihop färgkoderna"
[länk]
Men enligt Folksam så är det första gången detta hänt:rofl:
 
  • Gilla
Interista88
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Nu har jag gjort mitt eget test.
Biltemas färg på byggmax färdig grundade baspanel, vi bor ca 2 km från havet i nordvästra Skåne. Lekstugan står i stortsätt helt oskyddad, dörrsidan vätter mot öst.

Mina intryck änsålänge är att färgen täcker bra och är mycket lättstruken.

Påminn mig om ett år så ska jag fota igen:D

[bild]
[bild]
Jag är nyfiken på hur det blev efter nu snart 2 år.
Och är det någon annan som använt den och vill dela med sig av hur ni uppfattar Biltemas färg?
 
Det håller sig bra, eventuellt lite grådassig, men beror nog på att jag bara målade en gång, en andra strykning hade nog löst det!
Svärfar håller på att måla hela huset just nu med det som blev kvar (+lite nyköpt)
Bild kommer!
 
Lexington Lexington skrev:
Det håller sig bra, eventuellt lite grådassig, men beror nog på att jag bara målade en gång, en andra strykning hade nog löst det!
Svärfar håller på att måla hela huset just nu med det som blev kvar (+lite nyköpt)
Bild kommer!
Tack för svar.
Jag står i valet o kvalet att använda denna färg till mitt hus som ska börja målas om ca en vecka.
Ser fram mot bild om du hinner :)

Det "roliga" är att jag har fått förslag från färgfirman att köpa Nordsjö One Super Tech och den fick ju bottenbetyg i Folksamtestet.
Undrar om den verkligen är så dålig.. :thinking:

Skillnaden för mig på att köpa Biltemas resp Nordsjö för mig skulle bli ca 5-6000:- för all färg.
Fått förslag på grundfärg: Tinova Traditional Primer Exterior.
 
Redigerat:
Öst
Närbild på sydsidan av en vit lekstuga med öppet fönster och inredning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

syd
Närbild på vitmålat träplank på sydsidan av en byggnad, med huset i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väst

Närbild av en sydsida på en vit trästruktur med horisontella paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

norr
Närbild på vitmålad sydsida av en byggnad med takfot och hinkar synliga inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på sydsidan
Närbild på vit träpanel i horisontellt mönster på en sydsida av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Öst
[bild]
syd
[bild]
Väst

[bild]
norr
[bild]

Närbild på sydsidan
[bild]
Här går det undan!!.. Tack! Så detta är med en strykning? ser ju inte jättedåligt ut om man sedan gör grundmålning & 2 strykningar så kanske det blir bra..?
 
En strykning på redan grundmålad panel.
Nä det håller sig faktiskt förvånansvärt bra!
 
Falo01 Falo01 skrev:
Jag är nyfiken på hur det blev efter nu snart 2 år.
Och är det någon annan som använt den och vill dela med sig av hur ni uppfattar Biltemas färg?
Hej,

Jag har målat en sida av fasaden med Biltemafärgen, grundolja, grundfärg och fasadfärg 2019. Även ett garage och ett altanräcke.

Jag har tidigare målat ett hus med Alcro Bestå 2015. Båda husen målades vita. Jag upplever hittills att båda färgsystemen är bra. Jag målade biltemafärgen med wagner airless färgspruta.

Jag kommer troligtvis inom närmaste veckorna måla en sida till med Biltemafärgen.

Före och efter bilder av ett hus och altanräcke målade i vitt med Biltemafärg och sprutmålningsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N nochl skrev:
Hej,

Jag har målat en sida av fasaden med Biltemafärgen, grundolja, grundfärg och fasadfärg 2019. Även ett garage och ett altanräcke.

Jag har tidigare målat ett hus med Alcro Bestå 2015. Båda husen målades vita. Jag upplever hittills att båda färgsystemen är bra. Jag målade biltemafärgen med wagner airless färgspruta.

Jag kommer troligtvis inom närmaste veckorna måla en sida till med Biltemafärgen.

[bild]
Hej körde du deras grundolja v och grundfärg v eller körde du deras naftabaserade grundfärg. Står i beskrivningen att man kan använda vilken som. Och körde du bara olja på ändträ eller på hela väggen?
 
D da_leader skrev:
Hej körde du deras grundolja v och grundfärg v eller körde du deras naftabaserade grundfärg. Står i beskrivningen att man kan använda vilken som. Och körde du bara olja på ändträ eller på hela väggen?
Jag körde deras v-versioner rakt igenom.
Min fasad var riktigt torr så kändes bra att grundolja rubbet. Med sprutan gick det momentet ruggigt fort.
 
  • Gilla
da_leader
  • Laddar…
Hela biltemas v system nu inköpt samt även fönsterfärg och kitt. Återkommer när sommarstugan är ommålad.
 
N nochl skrev:
Jag körde deras v-versioner rakt igenom.
Min fasad var riktigt torr så kändes bra att grundolja rubbet. Med sprutan gick det momentet ruggigt fort.
Hej igen är i gång nu och har grundoljat och börjat grundmåla. På burken står att man skall grundmåla 2ggr. Gjorde du det? Det känns lite overkill?
 
D da_leader skrev:
Hej igen är i gång nu och har grundoljat och börjat grundmåla. På burken står att man skall grundmåla 2ggr. Gjorde du det? Det känns lite overkill?
Jag gjorde det, tror jag ivf. Blir lite osäker nu. Iom att jag körde med spruta är ett varv till inte så jobbigt men jag tror jag följde anvisningen och då främst för att jag gick från brunt till vitt och var/är rädd för genomslag.
 
  • Gilla
da_leader
  • Laddar…
Fan osså hade hoppats på att du skulle säga att du bara gjort det 1gång. Kör med pensel o det är rätt trist asså. Men tack för snabbt svar.:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.